De Gruffalo

De Gruffalo, die ken ik niet.
Oh nee? Nou, wacht maar tot je hem ziet.’

– De Gruffalo –

Dit boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf groep 1.

Het verhaal

Gruffalo

De kleine muis komt tijdens zijn wandeling door het bos verschillende dieren tegen die wel zin hebben in een lekker hapje muis. Om niet als avondmaal te eindigen bedenkt de muis een gruwelijk monster: de Gruffalo!

Beste vos, normaal zou ik zeggen: graag,
maar ik eet bij de gruffalo vandaag.’
‘De Gruffalo? Die ken ik niet.’
‘O nee? Nou, wacht dan maar tot je ‘m ziet.”

De Gruffalo is zijn vriend en daar heeft hij mee afgesproken, de andere dieren vluchten weg. Zo’n eng monster willen zij niet tegenkomen. Maar heeft de muis dit monster wel verzonnen of bestaat het echt? En is het dan wel een vriend van muis of heeft de Gruffalo ook wel zin in een lekker hapje muis?

Bekijk hier het inkijkexemplaar van De Gruffalo of bekijk hier de 20 jaar speciale editie.

Recensie

Wie niet sterk is moet slim zijn. Dat is de gouden les die uit dit geweldige boek te halen is.

‘Nou, Gruffalo, heb ik soms overdreven?
Elk dier dat mij ziet, rent meteen voor zijn leven.
En nu heb ik honger. Ik denk dat ik maar begin met wat… Gruffalo-tartaar!”

De Gruffalo van Julia Donaldson is een van mijn favoriete prentenboeken voor de onderbouw. Het boek zit vol spanning, verrassende elementen en een onverwacht einde. Het gehele boek is in rijm geschreven, dit geeft een leuk effect tijdens het voorlezen. Echt een aanrader.

Ik Wil Een Prentenboek De Gruffalo

In 2017 was De Gruffalo voor €2,- verkrijgbaar bij de boekhandel op initiatief van de Stichting Geef mij maar een Boek! Eerder kwam deze stichting met Oorlogswinter (2016) en Achtste-groepers huilen niet (2017). Nu volgde het eerste prentenboek: De Gruffalo (2017). Het idee is dat bekende prentenboeken zo toegankelijk worden voor alle kinderen. De organisatie wil elk jaar een ander prentenboek aanbieden.

Ideeën mini leeslessen De Gruffalo

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je De Gruffalo interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

Interactieve vragen De Gruffalo

– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:

Voor het voorlezen:

Bekijk met de leerlingen de kaft en zorgt dat de onderstaande informatie bekend is voor je start met voorlezen. Je kan dit doen door vragen te stellen over de kaft.

  • Wat is een Gruffalo?
  • Hoe ziet de Gruffalo eruit?
  • Wat vertelt de voorkant je al over het verhaal? Waar speelt het zich af? Wie komen er in voor?

Bij LIST bij kleuters vertelt de leerkracht kort de strekking van het verhaal. Je wilt dat kleuters de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt.

  • De Gruffalo is een groot eng monster met klauwen, eelt op zijn knieën, slagtanden, gele ogen en een wrat op zijn neus. Tijdens de wandeling door het bos waarschuwt de muis iedereen die hem op wilt eten voor zijn vriend de Gruffalo.

Tijdens het lezen:

  • Zou muis mee naar huis gaan met Vos?
  • Noem (voordat het boek dit verklapt) 3 uiterlijke kenmerken van de Gruffalo? Hoe ziet hij eruit?
  • Zou muis mee naar huis gaan met Uil?
  • Zou muis mee naar huis gaan met Slang?
  • Lees tot het stukje ‘Gruffal…..O!’ voor. Wat zou muis zien?
  • Wat zou er nu gaan gebeuren met muis nu de Gruffalo echt bestaat?
  • Waarom vlucht de Slang? De Uil? De Vos? De Gruffalo?

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuter het verhaal zo min mogelijk. Bij een volgende keer voorlezen is het wel mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal.

Na het lezen:

Maak een keuze uit onderstaande vragen:

  • Waardoor zijn de andere dieren bang voor muis?
  • Wat maakt de Gruffalo eng?

Woordenschat

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de tekeningen: slagtanden, vlijmscherpe tanden, knarsende kaken, eeltige knieën en gifgroene wrat.
  • Door de woorden voor te doen: knarsende kaken.

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De Gruffalo.

LIST bij kleuters

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.

Essentieel thema De Gruffalo

Dit boek kan je gebruiken als onderdeel van het essentiële thema ‘Wie niet sterk is moet slim zijn’.

De zin die centraal kan staan is: ‘Hij geloofde het zo.’ Als centrale woord zou ik ‘geloofde’ kiezen.

De volgende stap is dat hier een aantal prentenboeken bij gezocht worden om het thema vorm te geven. De volgende boeken vind ik goed passen bij dit thema:

Mogelijke activiteiten bij het thema De Gruffalo

Creatief schrijven

Er zijn op internet veel verschillende werkbladen met schrijfoefeningen te vinden. Zoals dit werkblad of dit werkblad.

Verteltafel

Richt een verteltafel in, waarbij de kinderen het verhaal na kunnen spelen. Kunnen de kinderen de juiste volgorde onthouden? Welke kenmerken van de Gruffalo weten ze op te noemen?

Voor in de speelhoek kun je eventueel ook hoofdbanden maken, zodat de kinderen het verhaal zelf na kunnen spelen.

Zingen

  • Bij het boek is ook een lied geschreven:

Overige lesideeën

  • Laat de kinderen het verhaal navertellen met behulp van een Storywheel. Klik hier voor de download. Hij is wel in het Engels, maar zet hem in elkaar en de kinderen kunnen met behulp van dit wiel het verhaal zo navertellen.
  • Het boek is in rijm geschreven. Laat de kinderen tijdens het voorlezen de zinnen afmaken. Lees dus steeds 2 zinnen voor en laat het laatste woord weg, de kinderen mogen deze dan rijmend invullen.
  • Bespreek het spreekwoord ‘Wie niet sterk is moet slim zijn‘. Wat betekent dit? Hoe doet muis dit? Hoe zou je dit zelf kunnen doen?

Verteltas

  • Maak een verteltas bij dit boek. Wat kun je met een verteltas? Kinderen nemen een verteltas mee naar huis waardoor zij thuis met ouders in gesprek gaan over het prentenboek. Verder kunnen er allerlei materialen inzitten die aansluiten bij het boek om de woordenschat, taalvaardigheid en/of rekenvaardigheid te vergroten.
    • Klik hier en hier voor schijfpatronen bij het boek.
    • Memory is erg leuk voor in de verteltas. Klik hier voor memory 1, 2, 3, 4 en 5.
    • Via Google afbeeldingen kun je allerlei ‘Gruffalo kralenplanken’ vinden.
    • Bekijk hier woordkaarten 1 en 2.
    • Klik hier voor een praatplaat bij het boek.

Dit zijn voorbeelden voor in zo’n verteltas, uiteraard kun je zelf helemaal los gaan hiermee. Bekijk hier een voorbeeld op Pinterest.

Overige media:

  • Van de Gruffalo is een dvd uitgebracht. Leuk om met de kinderen het boek met de film te vergelijken. Bekijk de dvd hier.
  • Om het verhaal met de kinderen na te spelen is deze knuffel wel erg leuk, bekijk die hier. Andere knuffels zijn hier te vinden.
  • Voor allerlei andere ideeën klik je hier door naar de Pinterest pagina.

Andere delen van de Gruffalo zijn:

Wat ook erg leuk is, is het Gruffalo boek met knuffel.

Vergelijkbare artikelen