De jongen achter in de klas

[DOOR LINDA] ‘Nadat ze nog even met juf Khan had gefluisterd liep juf Sanders de klas uit. We verwachtten dat juf Khan iets zou zeggen, maar ze leek te wachten. Dus wachtten wij ook. Het was allemaal heel serieus en spannend. Maar voordat we konden gaan raden wat er aan de hand was, kwam juf Sanders terug en deze keer was ze niet alleen.’
– De jongen achter in de klas –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 7.

Het verhaal

De jongen achter in de klas

Als het nieuwe schooljaar net een paar weken is begonnen, komt er een nieuwe jongen in de klas. De nieuwe jongen heet Ahmet. Er ontstaat een mysterie rondom de nieuwe jongen. Hij praat nooit, is niet op het plein met buiten spelen en heeft een eigen juf, die naast hem zit in de klas. Er gaan de wildste verhalen rond over de jongen en Alexa, Josie, Michael en Tom weten niet wat ze daar nou van moeten geloven.

Alexa wacht Ahmet op na schooltijd, om hem iets lekkers te geven en doet dit iedere dag opnieuw. Er ontstaan een band en ze komt erachter dat Ahmet helemaal niet raar is. Hij is vluchteling en spreekt de taal nog niet. Alexa licht haar vrienden in en samen bedenken ze een plan om Ahmet de helpen.

Ze komen er al snel achter dat er mensen zijn die vluchtelingen graag willen helpen, maar dat er ook veel mensen zijn die vinden dat vluchtelingen terug moeten gaan naar het land waar ze vandaan komen. Ze hebben weinig informatie en voelen zich steeds machtelozer worden.

Zal het ze uiteindelijk lukken het plan uit te voeren en Ahmet te helpen?

Recensie

Veel kinderen hebben weleens een nieuwe leerling in de klas gekregen of zijn zelf weleens de nieuwe leerling in een klas geweest. Hierdoor kunnen ze zich identificeren met het verhaal. Al snel wordt duidelijk dat er iets is met de nieuwe jongen in de klas. Hij is vaak niet buiten en er is een juf in de klas die speciaal voor hem is. Door het mysterie rondom de jongen, komt de geruchtenstroom snel op gang, want wat is er met deze jongen aan de hand? Dit is iets wat in het dagelijks leven contact gebeurt, wanneer situaties onvoldoende duidelijk zijn voor omstanders. In de klas gebeuren dit soort dingen ook regelmatig.

In het verhaal is aandacht voor het zijn van een vluchteling. Wat betekent dat eigenlijk en hoe gaat dat onderweg, tijdens het vluchten? Er wordt een heftig, maar realistisch beeld geschetst van de reis van de jongen, het verlies van zijn zusje onderweg en het kwijtraken van zijn vader en moeder. Hier schrikken de kinderen in het boek van en de kans is groot dat de kinderen in de klas dit ook als heftig ervaren.

Door de meningen van de ouders van de kinderen en de dingen die door kinderen onderling worden gezegd, is er ook aandacht voor de verschillende manieren waarop mensen naar vluchtelingen kijken. Er zijn mensen die vluchtelingen graag willen helpen om hier een nieuw en veilig thuis te creëren en er zijn mensen die vinden/denken dat vluchtelingen gelukszoekers zijn en zo snel mogelijk terug moeten naar hun eigen land. Uiteraard zijn er ook een heleboel meningen die hiertussen liggen. Ik vind het mooi om te zien hoe de kinderen op deze verschillende meningen reageren en hoe ze hun steeds meer hun eigen mening vormen. Hierover kun je in de klas ook goed in gesprek gaan.

Als dit boek je aanspreekt en je meer zou willen weten over vluchtelingen en alles wat hiermee te maken heeft, dan is Een brief met vlechtjes wellicht ook interessant. Boreas en de zeven zeeën gaat niet volledig over vluchtelingen, maar Boreas en zijn ouders komen onderweg wel een vluchteling tegen, die ronddobbert op het water. Als je na het lezen van dit verhaal meer wil weten over mensen die strijden tegen ongelijkheid, dan worden in Luister nooit naar je moeder vrouwen besproken die zich hard hebben gemaakt tegen ongelijkheid. Imagine gaat niet over vluchtelingen, maar wel over vrede.

Met dank aan Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen De jongen achter in de klas

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De jongen achter in de klas zijn:

  • De directeur staat bij de deur van de klas, met een nieuwe jongen. De kinderen in de klas hebben de jongen nog nooit gezien. Lees bladzijde 13 ‘Het was de…’ t/m bladzijde 16 ‘…onze klas zat.‘ voor. Ben jij weleens ergens nieuw gekomen? Of is er in jouw klas weleens een nieuwe leerling gekomen?
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die ergens nieuw is?
  • Iedereen wil graag meer weten over de nieuwe jongen in de klas. Wat is er met hem aan de hand? Jannie zegt dat ze het weet, maar haar verhaal klinkt niet alsof het waar kan zijn. Dit zou niet de eerste keer zijn dat je een verhaal verteld dat niet helemaal waar is. Lees bladzijde 19 ‘Na de gym…’ t/m bladzijde 21 ‘…zagen hem nergens.‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die een verhaal vertelt dat niet helemaal waar is?
  • Brendan is een enorme pestkop en het lijkt alsof hij een plannetje bedenkt om de nieuwe jongen te grazen te namen. Lees bladzijde 24 ‘De volgende dag…’ t/m bladzijde 27 ‘…ik moest opletten.‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die anderen pest?
  • De hoofdpersoon is erg gespannen, met het gevoel van wormen, vlinders en kikkers in de buik. Lees bladzijde 154 ‘Nadat ik de…’ t/m bladzijde 157 ‘…mijn noodplan keek.‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die gespannen is?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De jongen achter in de klas

Overige ideeën

  • Stellen: Stel je voor dat jij nieuw bent een een klas. Misschien is dat je al weleens overkomen. Hoe zou je dan ontvangen willen worden? Hoe hoop je dat de kinderen tegen je doen? Schrijf een verhaal waarin duidelijk wordt hoe je eerste schooldag eruit ziet. Lees bladzijde 13 ‘Het was de…’ t/m bladzijde 16 ‘…onze klas zat.‘ voor.
  • Stellen: Stel je voor dat er een nieuwe leerling bij jou in de klas komt. Hoe zou jij hem of haar ontvangen? Hoe ga jij ervoor zorgen dat hij/zij zich fijn voelt in jullie klas? Schrijf een verhaal waarin duidelijk wordt hoe de eerste schooldag eruit ziet. Lees bladzijde 13 ‘Het was de…’ t/m bladzijde 16 ‘…onze klas zat.‘ voor.

Vergelijkbare artikelen