Home / Gastblogger / De kerstboom van Lotje

De kerstboom van Lotje

[DOOR MICHELLE] ‘Brrr, brrr ….dag Lotje. Het is zo berekoud. Kan ik bij jou blijven?’
De kerstboom van Lotje

Dit boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf groep 1.

Het verhaal

De kerstboom van LotjeLotje gaat haar kerstboom versieren. Het is een koude kerstnacht. Tijdens het al haar bezigheden wordt ze steeds gestoord door iemand die op de deur klopt. Zo wordt het langzamerhand drukker en drukker in Lots huis. Zal het haar lukken om op tijd de kerstboom versierd te hebben?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Bekijk ook: Het boompje

Recensie

De kerstboom van Lotje is een uniek prentenboek door de prachtige illustraties. Op meerdere pagina’s is het mogelijk de illustraties te vergroten door ze uit te klappen. De warme, gezellige kerstsfeer straalt er aan alle kanten vanaf. De tekst is een mooie aanvulling bij de prenten.

‘Klop, klop, klop.. Wie zou dat zijn?’

Deze zin komt meerdere keren voor in het boek en zorgt ervoor dat het boek makkelijk interactief voorgelezen kan worden.

Met dank aan Uitgeverij De Eenhoorn voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Bekijk ook: Luuk en Lotje Het is kerst

Ideeën mini leeslessen De kerstboom van Lotje

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je De kerstboom van Lotje interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:

Voor het voorlezen:

Bekijk met de leerlingen de kaft en zorgt dat de onderstaande informatie bekend is voor je start met voorlezen. Je kan dit doen door vragen te stellen over de kaft .

  • Wat is Lotje het heksje op de kaft aan het doen?

Bij LIST bij kleuters vertelt de leerkracht kort de strekking van het verhaal. Je wilt dat kleuters de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt.

  • Lotje is een heksje die haar kerstboom gaat versieren.
  • Kerstmis vier je niet alleen, maar gezellig samen met anderen

Tijdens het lezen:

  • Tijdens het verhaal komt er vier keer de zin Klop, klop, klop Hierna wordt een vraag gesteld. Zoals: Oei, zou dat de kerstheks al zijn? Voorspel met de kinderen wat er zal gaan gebeuren.

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuter het verhaal zo min mogelijk. Bij een volgende keer voorlezen is het wel mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal.

Na het lezen:

Maak een keuze uit onderstaande vragen:

  • Hoe zou jij je voelen als de kerstballen breken?
  • Stel dat de kerstheks Kleintje niet had gebracht, hoe zou dan Lotje haar kerstfeest gegaan zijn? Hoe zou ze zich dan voelen?
  • Waarom kwamen er zoveel bezoekers bij Lotje?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: schuilen.
  • Uitleggen met andere woorden: ijzig koud, bibbergierekoud.
  • Door de woorden voor te doen met het boek: voortmaken, traag.

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De kerstboom van Lotje.

Bekijk ook: De kleine engel die geluk bracht

LIST bij kleuters

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.

Essentieel thema

De kerstboom van Lotje is ideaal om voor te lezen in de tijd tussen Sinterklaas en Kerstmis. De gezelligheid en het samenzijn staat centraal in het boek. Een mooi essentieel thema zou kunnen zijn: ‘Wij helpen elkaar’, ‘Samen delen’ of ‘Maak de wereld een stukje mooier’. Ik kies voor de uitwerking hieronder voor ‘Maak de wereld een stukje mooier’.

Introductie:

Wees de eerste uren van de dag extreem behulpzaam en complimenteus. Introduceer daarna in de kring de koffer met de mooiste kerstspullen die je hebt. Vertel dat je de wereld een stukje mooier wilt maken. Brainstorm samen met de kinderen hoe je dat kan doen. Vertel dat jij probeert de wereld een stukje mooier te maken door aardig te zijn voor andere mensen en door de klas gezellig te maken in kerstsfeer.

Bekijk ook: Mannetje Tak

Mogelijke activiteiten

Hoek:

  • Schrijf en knutselhoek om versieringen te maken en lieve berichten te schrijven.
  • Besteed aandacht aan een liefdadigheidsinstelling zoals Happy Hippo. Hierbij zou je ook het inpakproces kunnen naspelen, waarbij steeds meer producten in een cadeaubox komen.

Creatief schrijven:

  • Schrijf een brief om iemand blij te maken.
  • Beschrijf de route op een plattegrond van de bezorger naar degene waarvoor het pakket of de brief is.
  • Maak een paklijst. Wat moet er in een cadeaubox?

Andere titels bij het thema ‘Maak de wereld een stukje mooier’:

Overige ideeën

  • HOKUS, POKUS… Ogen dicht! Ik wil een boom met heel veel LICHT!’ Verzin samen allerlei toverspreuken die rijmen.

Kerstbonus:

Veel klassen hebben met kerst een levende kerststal in de klas of een verteltafel met de figuren van de kerststal.

Bekijk ook: De kleine kerstkoning

  • Creatief schrijven:
    • Schrijf een brief om Jozef en Maria te laten weten dat ze zich moeten laten tellen.
    • Maak een route kaart van de reis van Jozef en Maria, de herders of de 3 Koningen.
    • Leg platen met de basis van het kerstverhaal op volgorde en schrijf daarbij woorden of zinnen. Dit kan dan bij de verteltafel gehangen worden.
    • Hang naambordjes om de nek van de kinderen. Wie speelt wie in het kerstverhaal?

Bekijk ook: Op weg met… Jozef en Maria

Andere delen

Bekijk hier meer over Lotje. Een kleine greep uit de boeken over Lotje: