Home / Gevoelens / De kleine sneeuwman

De kleine sneeuwman

Het verhaal

Een kleine sneeuwmanAls iedereen op bed ligt… dan komt het speelgoed tot leven. Dit speelgoed schept het liefste op over zichzelf. Maar zo zijn ze niet allemaal. De kleine Sneeuwman in de glazen bol, die heeft weinig op te scheppen en wordt door iedereen vergeten. Tot hij op een nacht een bijzonder gezang hoort… Waar zou dat vandaan komen?

Van de gouden engel krijgt de kleine Sneeuwman een uur om uit zijn sneeuwbol op onderzoek uit te gaan. Maar hij moet wel binnen dit uur terug zijn…Wat zou de kleine Sneeuwman ontdekken? Zou het de kleine Sneeuwman lukken op tijd terug zijn? Of zal er iets vreselijks gebeuren?

Recensie

Het verhaal over de kleine Sneeuwman neemt je mee in een bijzondere wereld waarin het speelgoed tot leven komt. De illustraties van Harmen van Straaten zijn uniek. . Het verhaal is ontroerend, met een mooi einde. Het gaat voor mij over wensen die uitkomen. Ook maakt het hoe je over jezelf en over anderen praat goed bespreekbaar met kinderen.

Zelf dit boek aanschaffen?

De voorstelling

De kleine Sneeuwman is een familievoorstelling vanuit een samenwerking tussen Nederlandse en Chinese theatermakers. Half december 2016 heeft de voorstelling plaatsgevonden in theaters in China. Op dit moment, kerstvakantie 2016-2017 draait de voorstelling in Nederlandse theaters. Op de Facebookpagina lees je over de voorstellingen.

Ideeën mini leeslessen De kleine Sneeuwman

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het draait vooral om het gesprek met kinderen en een groot deel om begrijpend luisteren. Dit bereik je het beste door het boek interactief voor te lezen. Daarbij blijft het belangrijk om met kinderen in gesprek te gaan en de juiste vragen te stellen.

Enkele interactieve vragen bij het boek De kleine Sneeuwman zijn:

  • Blz. 1/2: Wat doe jij midden in de nacht?
    Wat zie je allemaal op deze bladzijde?
  • Blz. 3/4: Praat jouw speelgoed ook? Als het zou praten, wat zou jouw speelgoed dan zeggen?
    Wat vind jij van de dingen die ze zeggen? Aardig of niet aardig?
  • Blz. 5: Wat vind jij geweldig aan een sneeuwpop in een glazen bol?
  • Blz. 6: Hoe zou jij je voelen als jij vergeten was door iedereen?
  • Blz 7/8: Wat zou dat zijn denk jij?
    Waarom zou de kleine Sneeuwman smelten als hij uit zijn bol stapt?
  • De kleine sneeuwmanBlz. 9/10: Het glas is verdwenen, wat zou er nu met de sneeuwman gebeuren? Wat zou hij nu allemaal kunnen doen?
    Bekijk de illustratie: Wat gaat de sneeuwman doen denk je?
  • Blz. 12: Van wie zou die stem zijn? De kleine Sneeuwman heeft 1 uur, wat zou jij doen in dat ene uur?
    Wat denk je dat de kleine Sneeuwman nu gaat doen?
    Wat zou er gebeuren als hij niet terug is binnen 1 uur?
  • Blz 13: Wat denkt de sneeuwman nu hij het danseressen ziet?
  • Blz. 15/16: Hoe zou de kleine Sneeuwman zich voelen toen hij gevraagd werd om mee te dansen? En tijdens het dansen? En toen hij zag hoe laat het was?
  • Blz. 17/18: Wat vind jij van de dingen die het andere speelgoed zeggen? Aardig of niet?
  • Blz. 19: Wat gebeurt er als de kleine Sneeuwman niet op tijd terug is?
  • Blz. 20: De sneeuwman is niet op tijd terug, wat gebeurt er nu?
  • Blz. 22: Wat zou de sneeuwman nog meer tegen het danseresje kunnen zeggen?
  • Blz. 23: Wat zou de danseres wensen?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: Robot, lappenpop, opwindmuis, sneeuwman, schoorsteenmantel, parelmoeren doosje en wortelneus.
  • Door de woorden voor te doen: Geroezemoes
  • Uitleggen met andere woorden: IJskoud.

Enkele lesideeën bij het boek De kleine Sneeuwman zijn:

  • Richt een hoek met speelgoed in. Dit speelgoed komt ‘s nachts tot leven. Laat de kinderen overdag naspelen wat het speelgoed die nacht beleefd heeft. Eventueel kun je elke ochtend een verandering achterlaten, waardoor het verhaal echt gaat leven.
  • Maak zelf een wereld in een glazen bol. Laat de kinderen bijvoorbeeld van lego op een plaat dingen bouwen. Plaats daar een lege vissenkom overheen. Of je kunt andere ideeën gebruiken, zoals ik hier op Pinterest heb verzameld.
  • Op bladzijde 23 lees je wat de wens van de kleine Sneeuwman is. Wat is jouw wens? Laat de kinderen hu wens tekenen in bijvoorbeeld deze sneeuwbol.
  • Dit prentenboek zou je heel mooi kunnen uitdrukken in een GPG (GedragsPatroonGrafiek). Leg afbeeldingen van de verschillende gebeurtenissen (de sneeuwman wordt vergeten, de sneeuwman hoort muziek, de sneeuwman krijgt een kans, etc) aan de onderkant en leg smileys aan de zijkant. Via de website van meester Steeef kun je hier online gelijk mee aan de slag. Klik hier voor een online GPG. Hoe voelt De kleine Sneeuwman zich tijdens deze gebeurtenissen?