Home / Dieren / De krokodil die niet van water hield

De krokodil die niet van water hield

[DOOR MICHELLE] ‘Aan het eind van de dag was hij weer alleen. Maar dat wilde hij helemaal niet!’
– De krokodil die niet van water hield –

Het verhaal

De krokodil die niet van water hieldKleine krokodil heeft een heleboel broertjes en zusjes. Zij houden allemaal van zwemmen. Maar kleine krokodil wil klimmen in de bomen en houdt helemaal niet van zwemmen. Toch wil hij erg graag samen spelen met zijn broertjes en zusjes.
Hij verzint allerlei plannetjes, maar elke keer is hij aan het einde van de dag weer alleen. Tot er op een dag plotseling iets vreemds gebeurd… Kleine krokodil ontdekt zijn verborgen talent. Ben je benieuwd wat het is? Lees dit mooie verhaal.

Recensie

De boodschap van Gemma Merino, ‘Voor iedereen die zijn verborgen talent nog niet heeft ontdekt.’, zorgde ervoor dat ik dit boek met een andere kijk benaderde. Wat zou het verborgen talent van de krokodil zijn?

Eerst zie je dat kleine krokodil zich alleen voelt. Dit kan je goed zien aan de prenten in het boek, toch is het geen treurig boek. De trucjes die zijn broertjes en zusjes uithalen zorgen namelijk voor een grappig element.

Er staat niet veel tekst op de bladzijden en de veelzeggende prenten zijn dan ook leidend voor het verhaal. Dit zorgt ervoor dat ook de 4-jarige kinderen zeer geconcentreerd naar dit boek luisteren. Kleine krokodil verzint steeds nieuwe ideeën om zijn probleem op te lossen, een creatieve denker (talent 1) en komt uiteindelijk op een verrassende manier tot een oplossing (talent 2).

Met dank aan Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan bij de boekhandel bij jou in de buurt.

Ideeën mini leeslessen De krokodil die niet van water hield

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je De krokodil die niet van water hield interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:

Voor het voorlezen:

  • Bespreek de titel: De krokodil die niet van water hield. Wat weten jullie van krokodillen? Houden ze van water of niet? Wat is het talent van een krokodil?
  • Bespreek de prent. Hoe ziet de krokodil eruit? Hoe voelt hij zich?

Tijdens het voorlezen:

  • ‘Hij had nog wat zakgeld over, en hij wist precies wat hij daarvan ging kopen.’ Wat denken jullie dat de kleine krokodil gaat kopen?
  • ‘Kleine krokodil kreeg kriebel in zijn neus en het werd steeds erger, en erger, en erger, totdat plotseling…’ Wat zou er gebeuren?

Na het voorlezen:

  • Waarom houdt de kleine krokodil niet van water?
  • Hij voelt zich alleen en wil meespelen. Hoe lost kleine krokodil dit probleem op? Heb je dit ook weleens meegemaakt? Hoe voelde dat? Hoe loste jij het op?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de tekeningen: schamen.
  • Door de woorden voor te doen: overgooien.
  • Uitleggen met andere woorden: zakgeld, niemand, alleen, enige, een besluit nemen, een hekel hebben aan.

Enkele lesideeën bij het boek zijn:

  • Ik gebruik denksleutels om kleuters (met een ontwikkelingsvoorsprong) tijdens een leergesprek meer te prikkelen. Voor meer informatie over denksleutels, kijk hier. Bij dit boek kun je de denksleutel overeenkomsten goed gebruiken. Wat zijn de overeenkomsten tussen een krokodil en een draak?
  • Knip van papier een krokodil en plak hem op. Let op de scherpe stekels op zijn rug en zijn scherpe tanden.
    De krokodil die niet van water hield
  • Voer een gesprek over talent. Ga met de kinderen in gesprek over talenten. Wat is talent? Wat is jouw talent en welke talenten zie je bij klasgenoten? Hoe kom je erachter wat je talent is? Wat zou je graag willen leren
  • Bekijk de eerste pagina en de laatste pagina van het boek. Er is een ei van de drakenmoeder en de krokodillenmoeder verwisseld. Hoe kan dit zijn gebeurd? Schrijf de voorloper van het boek De krokodil die niet van water hield. Maak tekeningen en schrijf of stempel de tekst erbij. Verzin er natuurlijk ook een leuke titel bij. Kan iemand het boek schrijven ‘De draak die niet van vuur hield.’?
  • Zing mee met De krokodil ligt in het water:
    De krokodil,
    die ligt in het water..
    De krokodil,
    komt naar je toeDe krokodil,
    komt steeds een stukje nader,
    en HAP! AUW!
    Dan bijt hij in je bil.