Home / Gastblogger / De liedjesatlas (kerntitel KBW19)

De liedjesatlas (kerntitel KBW19)

[DOOR BIANCA] ‘Mam zag Olle en schreeuwde: een beer!
Beer schrok zich rot en is hem gesmeerd.
Wat doe je nou, mam? Ik vond hem zo lief.
Roep vlug mijn vriendje terug alsjeblieft!‘
– De liedjesatlas –

Dit boek is geschikt om aan kinderen vanaf groep 1/2 om voor te lezen en om de liedjes samen mee te zingen.

Het verhaal

De liedjesatlasDe liedjesatlas bestaat uit 24 volksliedjes uit zes verschillende werelddelen. Bij elk werelddeel horen 4 liedjes.

Er kan onder andere meegezongen worden in Zweden met ‘Moeders kleine Olle’, in China met ‘de krantenjongen’ en met ‘Juf Lisa kreeg een baby’ uit de Verenigde Staten, die zowel in het Nederlands als in het Engels gezongen wordt.

De liedjes liggen heel fijn in het gehoor en zijn allemaal heel verschillend. Terwijl je naar de cd luistert, kan je naar de prachtige illustraties van Annette Fienig kijken.

Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Recensie

Een prachtige liedjesatlas, mooi vormgegeven. Elk werelddeel begint met een tekening van ‘de vorm’ van het werelddeel verspreid over twee pagina’s. Hierin staat met een cijfer aangegeven uit welk land de liedjes komen en welke dieren er leven. Ook staan de titels van de vier liedjes erbij.

De volksliedjes lenen zich ervoor om voorgelezen te worden en om te rijmen. Ook kun je heerlijk op de muziek van de liedjes dansen en meezingen. Zelf zou ik graag nog de muzieknotatie erbij gehad willen hebben om de liedjes nog beter aan te kunnen leren.

Dit boek is een kerntitel voor groep 3-4 tijdens de Kinderboekenweek 2019 met het thema Reis mee!

Met dank aan Uitgeverij Rubinstein voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Ideeën mini leeslessen De liedjesatlas

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De liedjesatlas zijn: 

  • Lees het liedje ‘Fatou yo’ helemaal voor op bladzijde 11.
    Leesvraag: Hoe heten de hoofdpersonen in jouw boek? En zijn zij ook blij met hun naam?
  • Een meisje wil graag een vriendje, maar waar moet hij vandaan komen? Lees het liedje ‘Mama ik wil een vriendje’ voor op bladzijde 17.
    Leesvraag: Weet jij in jouw boek wat voor vriendje de hoofdpersoon heeft of wil hebben?
  • Er wordt een reis gemaakt op de grote oceaan. Lees het liedje ‘Ik moet gaan’ op bladzijde 24 voor.
    Leesvraag: Maken ze in jouw boek ook een reis? En als ze die maken, waar gaat die dan heen?
  • Lees het liedje ‘Ik ben zo blij met mij’ voor op bladzijde 26.
    Leesvraag: In dit liedje voelen ze zich blij en beresterk. Hoe voelen ze zich in jouw boek?
  • In de blauwe trein rijden ze voorbij de horizon. Lees het liedje ‘De blauwe trein’ voor op bladzijde 42 en 43.
    Leesvraag: In welk vervoermiddel gaan ze in jouw boek op reis?

Omdat het boek ook geschikt is voor groep 1/2, geef ik ook ideeën voor het interactief voorlezen:

Voor het voorlezen:

Bekijk met de leerlingen de kaft en zorgt dat de onderstaande informatie bekend is voor je start met voorlezen. Je kan dit doen door vragen te stellen over de kaft.

  • Wat houden de kinderen vast?
  • Ken je namen van werelddelen?
  • Uit welke landen zouden de kinderen komen?
  • Welke instrumenten worden bespeeld?

Bij LIST bij kleuters vertelt de leerkracht kort de strekking van het verhaal. Je wilt dat kleuters de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt.

  • Op de wereldbol zie je werelddelen staan.
  • De werelddelen zijn Europa, Afrika, Australië en Oceanië, Azië, Noord- en Midden-Amerika, Zuid-Amerika.
  • Sommige kinderen dragen klederdracht.
  • De kinderen komen uit Rusland, Nigeria, China, Zweden, Spanje, en Canada.
  • De liedjes noem je volksliedjes.

Tijdens het lezen:

  • Welke woorden rijmen?
  • Welke tekst wordt herhaald?
  • Uit hoeveel stukjes bestaat de tekst?

Na het lezen:

Maak een keuze uit onderstaande vragen:

  • Zoek de kinderen van de kaft op in het boek.
  • In welk land zou jij wel willen wonen?
  • Welke dingen komen ook in Nederland voor?
  • Welke vervoersmiddelen komen in het boek voor?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: alle dieren die in het boek voorkomen, oceaan, rijtje, rif, dor en droog.
  • Uitleggen met andere woorden: raamkozijn, vinnen, stervenskoud, klant.

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De liedjesatlas.

Bekijk ook: Welkom thuis, Bever!

Overige ideeën

  • Laat de wereldkaart op het digibord zien en wijs aan waar wij wonen en waar de liedjes vandaan komen.
  • Hoe ziet de klederdracht in Nederland eruit? Dragen wij die nog veel? Laat de klederdracht op het digibord zien en zoek klederdrachten uit andere landen.
  • Dans op de muziek van de liedjes. Bedenk je eigen bewegingen erbij.
  • Beeld het liedje ‘Mijn vriend gaf mij een appeluit.
  • Laat meerdere muziekfragmenten uit de landen horen, bijvoorbeeld:

China:

Schotland:

Marokko:

Russische zitdans (deze kun je heel goed met de klas oefenen):

Andere delen

  • De liedjesalmanak herfst & winter

  • De liedjesalmanak lente & zomer (tijdelijk niet leverbaar)

Kerntitels

Ben je nieuwsgierig naar de overige kerntitels van de Kinderboekenweek 2019? Lees dan hier verder.