De Moedhoed

‘Waarom kijk je zo benauwd?’ vraagt opa.
Mees kruipt bij opa op schoot en vertelt hem over alle enge dingen.
‘Ik snap het al,’ zegt opa.
‘Je hebt een Moedhoed nodig.
Weet je wat, ik maak er meteen een.’
– De Moedhoed –

Dit boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf groep 1.

Het verhaal

De MoedhoedMees is bang, heel erg bang. Hij is bang voor die enge hond, bang voor de schaduwen, bang dat ufo’s hem komen halen, bang voor bijna alles.

Opa weet wel een oplossing: een Moedhoed. Zal Mees nu niet meer bang zijn?

Recensie

De Moedhoed is een hoed die elk angstig kind zou moeten hebben. Gelukkig kun je achterin het boek de beschrijving vinden, waardoor jullie zelf een Moedhoed kunnen maken. Hopelijk zal dit boek vele kinderen een stuk moediger maken.

Eerder was dit prentenboek uitgeven bij Uitgeverij Moon, maar daar werd het niet meer herdrukt. Uitgeverij Maretak heeft dit boek nu alsnog opnieuw gedrukt, waardoor dit pareltje weer leverbaar is. De illustraties van Mark Janssen zijn prachtig.

Met dank aan Uitgeverij Maretak voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Bekijk ook: De Gruffalo

Ideeën mini leeslessen De Moedhoed

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je De Moedhoed interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:

Voor het voorlezen:

Bekijk met de leerlingen de kaft en zorgt dat de onderstaande informatie bekend is voor je start met voorlezen. Je kan dit doen door vragen te stellen over de kaft

  • Hoe ziet een Moedhoed eruit?

Bij LIST bij kleuters vertelt de leerkracht kort de strekking van het verhaal. Je wilt dat kleuters de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt.

  • Mees is bang voor allerlei dingen.
  • Opa maakt een Moedhoed voor Mees.
  • Door de Moedhoed is Mees niet meer bang.

Tijdens het lezen:

  • Wat zal dat geroffel in het geelstenen gebouw zijn? (Laat de bijbehorende illustratie zien.)
  • Waar komen de lichtstralen vandaan? (Laat de bijbehorende illustratie zien.)
  • Zit er echt een krokodil onder het bed van Mees?
  • Wat is een Moedhoed?

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuters het verhaal zo min mogelijk. Bij een volgende keer voorlezen is het wel mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal.

Na het lezen:

Maak een keuze uit onderstaande vragen:

  • Wat durfde Mees allemaal wel met de Moedhoed op?
  • Wat zou jij doen met een Moedhoed?
  • Maak zelf een Moedhoed met de instructies achterin het boek.

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: geelstenen gebouw, Moedhoed, kunstwerk.
  • Uitleggen met andere woorden: flapperen, vliegende schotel, marsmannetjes, sikkepitje bang.
  • Door de woorden voor te doen: geroffel, marcheren.

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De Moedhoed.

Bekijk ook: De Grote Gevaarlijke Grompel

LIST bij kleuters

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.

Essentieel thema

De Moedhoed kan je gebruiken als onderdeel van het essentiële thema ‘Ik ben niet meer bang‘.

De zin die centraal kan staan is: ‘Je hoeft niet meer bang te zijn’ Als centrale woord zou ik ‘bang’ kiezen.

De volgende stap is dat hier een aantal prentenboeken bij gezocht worden om het thema vorm te geven. De volgende boeken vind ik goed passen bij dit thema:

Mogelijke activiteiten

Vouwen

  • Vouw de Moedhoed. Achterin het boek staat een instructie.

Verteltafel

  • Kinderen nemen afbeeldingen, voorwerpen of foto’s mee van dingen waar zij bang voor zijn. Hierover gaan jullie in gesprek in de klas. Praten over je angsten kan helpen om minder bang te zijn.

Zingen

  • Ben niet bang van Ernst Bobbie en de rest

Vergelijkbare artikelen