‘Joep arzelde. Net op dat moment klonk er een gegrom vlak om de hoek: Vicky Veelvraat zat hem nog steeds op de hielen. Op dit moment leek een sollicitatie in een monstersnackbar hem fijner dan twee pakken rammel.‘
– De Monstersnackbar Hap, slik, wegwezen! –
Het verhaal
Joep probeert de vreselijke Vicky Veelvraat te ontlopen en vlucht de monstersnackbar in, waarvan hij zou zweren dat die er net nog niet zat. Binnen loopt bij Fuzzby tegen het lijf. De eigenaar van de snackbar kijkt wat vreemd op als er een menswezen komt solliciteren, maar hij geeft Joep een kans.
Joep wordt aangenomen en ondergedompeld in de vreemde, soms bizarre keuken van de monsterwereld. Zal het Joep lukken de gerechten te bereiden zonder zelf opgegeten te worden?
Recensie
Dit boek is voor mensen met een sterke maag. De monsterlijke gerechten worden uitgebreid beschreven en de illustraties versterken de onsmakelijkheid. Voor kinderen zal dit smullen zijn, hoe smeriger hoe beter!
De vier hoofdstukken in dit boek zijn wat lang, maar de bladzijden zijn juist overzichtelijk en de tekst wordt aangevuld met kleine stripjes en illustraties. Ik kan deze graphic novel erg aanraden voor kinderen in de middenbouw.
Eerder schreef ik een bericht over graphic novels in de middenbouw, waarin ik de Monstersnackbar ook tip.
Met dank aan uitgeverij Veltman voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Zelf dit boek aanschaffen?
Ideeën mini leeslessen De Monstersnackbar Hap, slik, wegwezen!
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De Monstersnackbar Hap, slik, wegwezen! zijn:
- Wil je het boek goed introduceren in de klas? ees dan bladzijde 118 ‘Ik wil eigenlijk…‘ t/m bladzijde 121 ‘…riep Joep geschokt..‘ voor.
- In het boek komen de meest onsmakelijke gerechten voor. Lees bladzijde 32 ‘Kun je koken…‘ t/m bladzijde 33 ‘..luiers met friet.‘ voor.
Leesvraag: Welke gerechten kun jij bij jouw boek verzinnen? Extra opdracht: Maak een menukaart met de gerechten erop. - Lees bladzijde 37 ‘De stinkende oogballen…‘ t/m bladzijde 39 ‘…ik niet heb?‘ voor. Een kat is hier omgetoverd tot een monster.
Leesvraag: Welke dieren komen er in jouw boek voor? En wat voor een monster zou jij daarvan maken? Of komen er juist monsters in jouw boek voor en welk dier past daar dan bij? - Het boek zit vol monsters, maar die zijn niet eng. Weet je wat wel eng is? Lees bladzijde 46 ‘Laatste vraag…‘ t/m bladzijde 49 ‘…ren voor je leven, Joep!‘ voor. De monsters zijn bang voor een spinnetje.
Leesvraag: Waar zijn de personages in jouw boek bang voor?
Overige ideeën
- Laat de inhoudsopgave voorin dit boek zien. Er zijn vier hoofdstukken en bij elk hoofdstuk is een illustratie gemaakt. Maak nu voor jouw boek een inhoudsopgave met tekeningen erbij. Wat teken je per hoofdstuk?
- Lees bladzijde 27 ‘Kijk maar even rond…‘ t/m bladzijde 31 ‘…vriendelijk en goed gevoed uit.‘ voor. De kinderen gaan zichzelf nu omtoveren tot een monster. Laat bladzijde 128 eventueel ook zien als voorbeeld. Deel witte blaadjes uit en laat de kinderen zichzelf omtoveren tot een monster. Welke monsterlijke kenmerken en welke eigen kenmerken zijn er terug te vinden?
- Stelopdracht: Lees bladzijde 89 ‘Geen tijd om…‘ t/m bladzijde 90 ‘…staarden Joep aan!‘ voor. Hoe loopt dit af?