‘Ergens diep in de zee leefde een heel bijzondere vis. Hij was de mooiste van allemaal.
Dat vond hij niet alleen zelf, dat zagen anderen ook.’
– De mooiste vis van de zee –
Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 1.
Het verhaal
Regenboog is een vis met mooie, bijzondere schubben. De mooiste vis van de zee. Een jonge vis wil graag een van zijn mooie glimmende schubben, maar Regenboog wil ze allemaal voor zichzelf en is niet aardig tegen deze jonge vis.
De andere vissen vinden Regenboog daarom niet leuk en spelen zonder hem. Daar wordt Regenboog ongelukkig van. De zeester wijst Regenboog naar Octopus voor raad. Zou Regenboog Octopus vinden en zijn goede raad aannemen? Lukt het Regenboog om meer vriendjes krijgen? Zal Regenboog gelukkig worden?
Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Ik heb De mooiste vis van de zee altijd al een prachtig boek gevonden. De glimmende vinnen maken de tekeningen bijzonder en de prachtige illustraties in het boek zijn een echte aanrader.
Zoals in vele prentenboeken zit er een wijze les voor kinderen in. Via dit boek leren kinderen dat je gelukkig wordt van delen en aardig zijn, hoe graag je iets zelf ook wilt houden. Inmiddels heb ik ook een andere kijk op dit boek gehoord. Tijdens Pabo Leest! vertelde Yvonne Jagtenberg dat het ergens ook wel gek is dat deze vis stukjes van zijn eigen lichaam weg moet geven. Dat zette mij wel aan het denken: samen delen en aardig zijn is natuurlijk een hele mooie boodschap, maar als jij mooier bent dan anderen moet je dan jezelf veranderen om aardig gevonden te worden?
Ik kan dit boek aanraden om voor te lezen aan alle kinderen, jong en oud en erover samen in gesprek te gaan.
Ideeën mini leeslessen De mooiste vis van de zee
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je De mooiste vis van de zee interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:
Voor het voorlezen:
Bekijk met de leerlingen de kaft en zorgt dat de onderstaande informatie bekend is voor je start met voorlezen. Je kan dit doen door vragen te stellen over de kaft.
- Wat zie je op de kaft?
- Welk dier is dat?
- Hoe denk je dat hij zich voelt?
- Past de titel bij de kaft?
- Wat maakt deze vis de mooiste vis van de zee?
Bij LIST bij kleuters vertelt de leerkracht kort de strekking van het verhaal. Je wilt dat kleuters de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt.
- Regenboog is de mooiste vis van de zee door zijn glimmende schubben. Een jonge vis wil graag een schub van Regenboog, maar Regenboog wil niet delen en is ook niet aardig. Daardoor willen de andere vissen geen vrienden meer met hem zijn, dat maakt Regenboog verdrietig. Regenboog gaat naar Octopus voor goede raad.
Tijdens het lezen:
- Hoe zou Regenboog ook kunnen reageren als de vissen hem vragen of hij met ze wil spelen?
- Waarom wil Regenboog geen schubben afgeven?
- Welk advies zou Octopus hem kunnen geven?
Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuter het verhaal zo min mogelijk. Bij een volgende keer voorlezen is het wel mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal.
Na het lezen:
Maak een keuze uit onderstaande vragen:
- Heb jij wel eens iets gehad wat anderen ook graag wilden hebben? Hoe reageerde jij toen?
- Als je alles uit deelt, dan heb je veel vriendjes. Is dat waar? Hoe kun je vriendjes maken?
- Hoe voelt het als je met anderen iets deelt?
Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:
- Met behulp van de tekeningen: schubben, schitters, koraalrif, octopus.
- Door de woorden voor te doen: opscheppen, klagen, bewonderen, haastig, verlegen, links en rechts uitdelen.
- Uitleggen met andere woorden: brutaal = een grote mond hebben, door het water flitsen = heel snel zwemmen.
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De mooiste vis van de zee.
Overige lesideeën De mooiste vis van de zee
- Bij het boek is nu ook een vingerpop te koop. Met deze vingerpop kun je het verhaal met kinderen naspelen en met ze in gesprek gaan over dit boek. Met name de introductie van het boek kan erg goed met deze vingerpop. Je kan met de vingerpop in de kring gaan staan en de pop benoemen hoe prachtig hij is, hem kennislaten maken met de kinderen en hem het boek laten introduceren. Laat daarna de kinderen het boek zien en zelf voorspellen waar het over gaat.
- Maak een verteltas bij dit boek. Klik hier om een voorbeeld te zien van kleutergroep.nl. Wat kun je met een verteltas? Kinderen nemen een verteltas mee naar huis waardoor zij thuis met ouders in gesprek gaan over het prentenboek. Verder kunnen er allerlei materialen inzitten die aansluiten bij het boek om de woordenschat, taalvaardigheid en/of rekenvaardigheid te vergroten. Klik hier om woordkaarten te downloaden die aansluiten bij dit boek. Klik hier om memory kaarten te downloaden die aansluiten bij dit boek. Klik hier om telkaarten bij het boek te downloaden.
- Speel het verhaal na in de klas.
- Maak een verteltafel over de zee en vul deze eventueel aan met een watertafel.
- Systeemdenken is een goede manier om kinderen de tekst beter tot zich te laten nemen. Bij prentenboeken kan systeemdenken goed ingezet worden om in gesprek te gaan met kinderen over het boek en om goed te begrijpen waar het echt om draait in het boek. Bij dit verhaal zijn twee tools goed bruikbaar.
- Een GedragsPatroonGrafiek (GPG) is zo’n eerste tool. Via de website van meester Steef kun je hier online gelijk mee aan de slag. Klik hier voor een online GPG. Deze kun je op allerlei manieren invullen, let erop dat er wel weinig ruimte is om teksten te typen. Gebruik hierbij vragen om het probleem, de gebeurtenissen en de oplossing duidelijk te krijgen. ‘Wat gebeurt er met Regenboog in het begin van het verhaal?’, ‘Hoe voelt Regenboog zich als hij geen schubje af wil geven?’ en ‘Hoe krijgt Regenboog het voor elkaar dat hij toch weer vrienden krijgt?’. Hieronder staat een voorbeeld waarbij de emoties van Regenboog aan de linkerkant staan en onderaan verschillende gebeurtenissen benoemd worden:
Meer uitleg kun je in dit filmpje bekijken:
- Een GedragsPatroonGrafiek (GPG) is zo’n eerste tool. Via de website van meester Steef kun je hier online gelijk mee aan de slag. Klik hier voor een online GPG. Deze kun je op allerlei manieren invullen, let erop dat er wel weinig ruimte is om teksten te typen. Gebruik hierbij vragen om het probleem, de gebeurtenissen en de oplossing duidelijk te krijgen. ‘Wat gebeurt er met Regenboog in het begin van het verhaal?’, ‘Hoe voelt Regenboog zich als hij geen schubje af wil geven?’ en ‘Hoe krijgt Regenboog het voor elkaar dat hij toch weer vrienden krijgt?’. Hieronder staat een voorbeeld waarbij de emoties van Regenboog aan de linkerkant staan en onderaan verschillende gebeurtenissen benoemd worden: