Home / Ideeën mini leesles / Bovenbouw / De Nachtlantaarn

De Nachtlantaarn

[DOOR LINDA] ‘De volgende ochtend werd ik wakker als twaalfjarige. Mijn moeder was verdwenen, in de keuken zat een magere kip, in de woonkamer een denkbeeldig vriendje met een gloed om zich heen en buiten was ergens een vreemde schatzoeker die Kitty heette.
– De Nachtlantaarn–

Het verhaal

De NachtlantaarnNathan en zijn moeder gaan weg bij Gary. Ze verstoppen zich in het oude huisje van William, die vroeger tuinman was bij het landhuis. Als de moeder van Nathan boodschappen gaat doen komt ze niet meer terug. Nathan maakt zich ontzettend zorgen en hij is erg bang in het donker. Zijn denkbeeldige vriendje Sam kan hem gelukkig helpen.

Buiten maakt Nathan kennis met Kitty. Zij woont in het landhuis en probeert een speurtocht op te lossen om zo een schat te vinden. Nathan helpt met de raadsels en ze komen steeds dichter bij de oplossing. Zal het ze lukken om de schat te vinden? En waar blijft de moeder van Nathan toch?

Benieuwd naar De Nachtlantaarn? Lees hier alvast een stukje.

Recensie

Als je een verhaal zoekt waarin je helemaal wordt opgezogen dan is dit een zeer geschikt boek. De omgeving waarin Nathan zich bevindt, wordt zeer gedetailleerd beschreven. Je kunt je hierdoor een goede voorstelling maken van zijn omgeving. Daarnaast volgen de situaties, met Sam en Kitty, elkaar in rap tempo op, waardoor er eigenlijk constant iets gebeurt.

De situaties met Gary zijn zo goed beschreven dat ik er een vervelend gevoel van krijg. Je voelt gewoon hoe vervelend Nathan zich moet voelen. Je vraagt je ondertussen ook steeds af waar zijn moeder is gebleven en of er iets vervelends gebeurt is.

Nathan heeft een boek dat ‘waanzinnige weetjes’ heet. Dit boek komt meerdere keren terug en wordt bij veel situaties gebruikt. Dit vind ik erg leuk bedacht.

Ik kan dit boek erg aanraden voor kinderen in groep 7 en 8 die houden van spannende verhalen.

Met dank Uitgeverij Meis en Maas en Facebookgroep Kinderboeken voor het toezenden van dit exemplaar. Ik heb het boek ontvangen en gelezen voor de leesclub en groepsrecensie op Facebookgroep kinderboeken.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen De Nachtlantaarn

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De Nachtlantaarn zijn: 

  • Nathan is op een plek waar hij helemaal niet wil zijn. Lees op bladzijde 17 ‘Ik had wel verwacht…’ t/m bladzijde 18 ‘…het portier open.’ voor. Ben jij wel eens ergens waar je niet wil zijn?
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die niet wil zijn waar hij is?
  • Lees op bladzijde 20 ‘Ze staarde strak…’ t/m ‘…oude houten stoel.’ voor. Nathan is bang omdat hij zijn moeder nog nooit zo gezien heeft. Is er iets dat jou bang maakt?
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand bang?
  • Lees op bladzijde 23 ‘Ik klopte het boek…’ t/m ‘…is hier vreselijk!’ voor. Nathan heeft er een hekel aan als zijn moeder hem Nathaniel noemt. Is er een naam die jouw moeder je geeft die jij niet leuk vindt?
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand met een (bij)naam waar hij een hekel aan heeft?
  • Lees op bladzijde 44 ‘Het is geen…’ t/m bladzijde 45 ‘…moeder nooit geweten.’ voor. Gary loog over de kapotte lantaarn.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die ergens over liegt?
  • Nathan heeft een denkbeeldig vriendje van vroeger. Lees bladzijde 49 ‘Ik meende iets…’ t/m bladzijde 50 ‘…vriendje van vroeger.’ voor.  Heb jij toen je klein was ook een denkbeeldig vriendje gehad? Of heb je die misschien nu nog?
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand met een denkbeeldig vriendje of iets anders denkbeeldigs?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De Nachtlantaarn

Overige ideeën

  • Stelopdracht: In De Nachtlantaarn heeft Nathan een denkbeeldig vriendje dat Sam heet. Sam helpt hem om een oplossing te bedenken voor zijn problemen. Hij laat ook fragmenten zien van andere denkbeeldige vriendjes samen met het kind dat zij helpen. Lees hoofdstuk 10 op bladzijde 81 t/m 85. Bij welk probleem of welke situatie zou jij graag een denkbeeldig vriendje hebben die je kan helpen. Schrijf een opstel over hoe dit dan zal gaan.
    De Nachtlantaarn
  • Nachtlantaarn maken: Laat de voorkant van het boek zien en lees de titel voor. De kinderen gaan hun eigen nachtlantaarn maken. Bekijk daarvoor enkele voorbeelden die ik voor je op Pinterest verzamelde. Belangrijk is het om LED lampjes te gebruiken omdat deze niet heet worden.

Andere boeken van Lisa Thompson