Home / Dieren / De ongewone vakantie van Tess en Raf

De ongewone vakantie van Tess en Raf

[DOOR BIANCA] ‘‘Haha, verliefd!’ lacht Raf. ‘Ga je met ze trouwen? Jullie alle drie een bruidsjurk aan en een sluier om?’
‘Ja!’ schatert Tess. ‘Dan wil ik een bruidstaart van roze spekkies. En een feest in het roze varkenshuis. Lachen! Of word jij dan jaloers?’’
– De ongewone vakantie van Tess en Raf –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.

Het verhaal

De ongewone vakantie van Tess en RafTess en Raf zouden gewoon bij elkaar logeren, omdat het vakantie is. Maar dan wordt de moeder van Raf gebeld dat er iets is met opa. Ze stappen met z’n allen snel in de auto om naar oma te gaan. Wat is er nu eigenlijk precies gebeurt met opa? En komt het weer goed met opa?

Van hun meester hebben ze de opdracht gekregen om elke dag iets nieuws te doen. Tess en Raf hebben daar een lijstje van gemaakt. Zou het hun lukken om alles te doen wat op het lijstje staat nu ze niet gewoon bij Raf thuis zijn?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Dit is het tweede deel over Tess en Raf. De delen kunnen afzonderlijk gelezen worden. Ik ben nu wel heel benieuwd naar het eerste deel. Het boek bestaat uit 21 hoofdstukken. Bij bijna elk hoofdstuk staat een prachtige tekening in pasteltinten ter grootte van een bladzijde en een kleine tekening. Zo kan je je nog beter voorstellen wat er gebeurt.

Het boek leest gemakkelijk, veel humor en dialogen. Het is ook echt een boek van nu, Raf komt uit een samengesteld gezin, oma die niet zo goed weet hoe haar mobieltje werkt en aan yoga doet. Als je van dieren en uitdagingen houdt, zou ik het boek zeker gaan lezen. Hopelijk komt er ook snel een derde deel.

Met dank aan Uitgeverij De Vier Windstreken voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek hier

Bekijk ook: De breiclub en het verdwenen goud

Ideeën mini leeslessen De ongewone vakantie van Tess en Raf

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De ongewone vakantie van Tess en Raf zijn:

  • Tess en Raf krijgen de opdracht om iets te doen wat ze nog nooit gedaan hebben. Lees hoofdstuk 1 bladzijde 9 ‘1. Het noodgeval…’ t/m bladzijde 13 ‘…onderweg over het noodgeval.’ voor.
    Leesvraag: Doen ze in jouw boek ook dingen die ze nog nooit gedaan hebben?
  • In het boek komen veel dialogen voor. Lees hoofdstuk 3 bladzijde 19 ‘3. Twee spekkies…’ t/m bladzijde 23 ‘…opa’s klompen in de sloot.’’ voor.
    Leesvraag: Hoe is dat in jouw boek, hoe wordt dat verteld?
  • Opa vindt het stoer om op een quad te rijden en Raf zegt stoer dat hij de halster wel bij Bella om durft te doen en durft te borstelen. Lees bladzijde 21 ‘Tess klimt op een hek om de…’ t/m bladzijde 22 ‘…dan volgen ze een klein paadje langs de sloot.’ voor.
    Leesvraag: Gebeurt er in jouw boek ook iets wat je stoer vindt?
  • Oma gaat als ze rust wil naar haar meditatiehuisje. Lees hoofdstuk 8 bladzijde 43 ‘8. Het hutje in de tuin…’ t/m bladzijde 46 ‘…heeft het hele verhaal verteld.’ voor.
    Leesvraag: Wat doen ze in jouw boek als ze rust willen hebben? Wat doe jijzelf als je rust wilt hebben?
  • Raf gebruikt het spreekwoord met huid en haar opeten. Lees bladzijde 82 ‘Tess gaat op het hek zitten…’ t/m bladzijde 83 ‘…op het gras naast Bella’s landje.’ voor.
    Leesvraag: Worden er in jouw boek ook spreekwoorden gebruikt?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De ongewone vakantie van Tess en Raf.

Overige ideeën

  • Lees bladzijde 9 ‘Het is de eerste dag…’ t/m bladzijde 10 ‘…een lijstje voor hemzelf.’ voor. Maak net als Tess en Raf een lijstje met dingen die je nog nooit gedaan hebt en graag wilt doen.
  • De vakantie van Tess en Raf verliep heel anders dan ze dachten. Verplaats je in Tess of Raf en bedenk een nieuw avontuur. Dit kan je schrijven of naspelen.
  • In het boek komen heel veel dialogen voor, zoals in hoofdstuk 3. Laat drie kinderen de tekst voorbereiden. Eén iemand is Raf, de tweede persoon is Tess en de derde persoon is de verteller.

Andere delen