De school van de magische dieren

[DOOR LINDA] ‘We beloven dat we voor altijd zwijgen
over het magische dier dat we krijgen.
De magische dierenwinkel is een groot geheim,
zo zal het voor altijd en eeuwig zijn.‘
– De school van de magische dieren –

Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 5 om zelf te lezen.

Het verhaal

De school van de magische dieren

Bij de start van het nieuwe schooljaar zit er bij Benni niet alleen een nieuw meisje in de klas, maar hij heeft ook ineens een nieuwe juf. De meester die ze zouden krijgen is op een andere school gaan werken.

De Wintersteinschool lijkt een heel gewone school, maar in de klas van miss Cornfield gebeuren magische dingen. Na het bezoek van meneer Mortimer Morrison zijn de kinderen erg benieuwd naar de magische dieren, maar vooral naar wie er als eerste één zal krijgen. Zal het Jo zijn? Of Benni? Of toch een van de andere kinderen uit de klas?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Recensie

Het boek begin met een introductie van belangrijke plaatsen, mensen en dieren. Daarna lees je hoe Mortimer Morrison te werk gaat wanneer hij met zijn busje magische dieren op gaat halen. Hier wordt ook meteen duidelijk hoe hij erachter komt welke dieren magisch zijn.

Het verhaal bestaat uit korte stukken tekst, vanuit meerdere perspectieven. Je beleeft het verhaal vanuit het oogpunt van verschillende personen. Het is vlot geschreven en leest lekker weg.

Het mooie vind ik dat de magische dieren er vooral zijn voor de kinderen die ze het hardst nodig hebben. Magische dieren luisteren alleen naar hun baasje en alleen hun baasje kan het horen als ze praten.

Met dank aan Uitgeverij Lannoo voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen De school van de magische dieren

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De school van de magische dieren zijn:

  • Benni is verward als hij de dieren die hij heeft gezien, heeft opgezocht in zijn dierenencyclopedie. Hij begrijpt niet hoe het kan dat hij dieren uit Oost-Afrika en Noord-Amerika in zijn straat heeft gezien. Lees bladzijde 23 ‘Thuis bracht Benni…‘ t/m bladzijde 25 ‘…naar de muur.‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die ergens door verward is?
  • Ida vindt het heel spannend op de nieuwe school en heeft ook nog eens de pech ‘het meisje met de prinsessenrugzak’ tegen te komen. Zij maakt Ida belachelijk en andere meisjes lachen daar hard om. Lees bladzijde 28 ‘Toen Ida de…‘ t/m bladzijde 30 ‘…ook monsterman noemen.‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die belachelijk wordt gemaakt?
  • De kinderen moeten zweren voor altijd te zwijgen over het magische dier dat ze krijgen. Lees bladzijde 59 ‘Meneer Morrison begon…‘ t/m bladzijde 61 ‘…antwoordde meneer Morrison.‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die iets zweert of belooft?
  • Meneer Morrison was zenuwachtig geweest voor zijn eerste bezoek aan de Wintersteinschool. Hij weet nog niet welke twee leerlingen hij als eerste zal kiezen om een magisch dier te ontvangen. Lees bladzijde 62 ‘Meneer Morrison zat…‘ t/m bladzijde 64 ‘…magisch dier nodig?‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand ergens zenuwachtig voor?
    LeesvraagIs er in jouw boek iemand die welk een magisch dier zou kunnen gebruiken?
  • Rabbat is het magische dier van Ida en ze is verbaasd als blijkt dat hij echt kan praten. Lees bladzijde 92 ‘Ida haastte zich…‘ t/m bladzijde 94 ‘…was allesbehalve normaal.‘ voor.
    Leesvraag: Zijn er in jouw boek dieren die kunnen praten?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De school van de magische dieren.

Overige ideeën

  • Wc hokje ontwerpen: De schooltoiletten op de benedenverdieping werden vooral door de oudere leerlingen gebruikt en die schreven voortdurend van alles op de deuren. Lees bladzijde 48 ‘Toen ze bij…’ t/m bladzijde 49 ‘…op oom Jo.’ voor. Het schrijven op de deuren van de toiletten gebeurt heel veel, misschien heb je het wel eens ergens gezien. Jij mag een wc hokje ontwerpen dat zo leuk is dat mensen er niet meer op de deur zullen schrijven.
  • Stellen: De kinderen op de Wintersteinschool krijgen een magisch dier toegewezen. Lees bladzijde 88 ‘Meneer Morrison schraapte…’ t/m bladzijde 91 ‘…Rabbat de vos.’ voor. Stel je voor dat jij een magisch dier zou krijgen. Welk dier zou dit dan zijn en waar kan het magische dier jouw goed bij helpen? Schrijf hier een verhaal over.

Andere delen

Vergelijkbare artikelen