‘Ingrid wreef in haar ogen. Droomde ze? Ze kneep hard in haar wang. Au! Nee dus. Ze kroop uit bed. In de kast klink geluid. Het leken wel voetstappen. Voorzichtig stapte Ingrid erop af.‘
– De Tijdrovers –
Het verhaal
In dit fantasierijke verhaal spel ik zelf een rol. Het meisje Ingrid wordt ‘s nachts wakker als de boeman haar kamer in komt. Ze is niet bang voor hem en gaat met hem mee op avontuur. Hij laat haar de droomwereld zien.
Al snel gebeurt er iets geks: iedereen staat stil behalve Ingrid. Hierdoor ontdekt Ingrid een groot probleem. Boris de Zandloper is ontvoerd door Tijdrovers. De Tijdrovers zetten de tijd stil zodat zij flink wat geld kunnen stelen. Niemand ziet er iets van.
Zal het Ingrid samen met de Boeman lukken om de Tijdrovers te stoppen? En hoe kunnen mevrouw Zeepsop, Shine en de dingen uit Ingrids tas hen daar bij helpen? En dan die vage voorspellingen van de Ziener, wat moeten ze daar mee?
Recensie
Ik vind het leuk dat je zelf je boek samen kunt stellen door verschillende namen te kiezen. Zo koos ik mijn eigen naam voor de hoofdpersoon, Bamboo voor de Boeman, Shine voor het meisje dat kan vliegen en Bep voor mevrouw Zeepsop.
Je mag ook de verhaallijn kiezen: ga je over land of via de lucht. Ik koos voor de lucht en las in dit boek over het vliegen in een vliegvis. Het was misschien leuk geweest als je dit pas in het boek mocht kiezen (bijvoorbeeld ga voor vliegen naar bladzijde… En voor over de grond naar bladzijde…) zodat je het boek vaker kunt lezen met verschillende verhaallijnen. Het boek zit verder vol met fantasie en lijkt erg op een droom… of toch niet?
Klaar met lezen? Dan kun je op internet nog mee puzzelen voor een nieuw verhaal. En een tweede verhaal verschijnt binnenkort.
Zelf dit boek aanschaffen? Ga dan naar www.tijdrovers.net. Bekijk hier hoe je het boek kunt personaliseren:
Met dank aan Bavo de Cooman voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen De Tijdrovers
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De Tijdrovers zijn:
- In het verhaal wordt een uitgebreide beschrijving van het personage Gropa gegeven. Lees bladzijde 6 ‘Het was alleen…‘ t/m bladzijde 9 ‘…vol spannende avonturen.’ voor. Wordt er in jouw boek een beschrijving van een personage gegeven? Lees een stukje voor.
- De hoofdpersoon mag voor het avontuur 3 dingen mee nemen vanuit haar kamer. Lees bladzijde 12 ‘De kastbewoner…‘ t/m bladzijde 14 ‘…nog van pas komen.‘ voor. Welke 3 dingen zou jij jouw hoofdpersoon meegeven op avontuur? Of neemt jouw hoofdpersoon al dingen mee? Welke dan?
- Ingrid (ik dus) is niet bang voor de boeman. Lees bladzijde 16 ‘Opeens viel alles stil…‘ t/m bladzijde 19 ‘…zal ik onthouden.‘ voor. Hoe zou de boeman jouw hoofdpersoon bang kunnen maken?
- Shine, het meisje dat kan vliegen bij maanlicht, is een bijzonder personage. Lees bladzijde 65 ‘Zo snel ze konden…‘ t/m bladzijde 67 ‘…wat meer licht.‘ voor. Komen in jouw boek ook bijzondere personages voor?
Overige lesideeën
- Stelopdracht: De hoofdpersoon mag voor het avontuur 3 dingen mee nemen vanuit haar kamer. Lees bladzijde 12 ‘De kastbewoner…‘ t/m bladzijde 14 ‘…nog van pas komen.‘ voor. Welke 3 dingen uit jouw slaapkamer zou jij meenemen op avontuur. Schrijf het verhaal waarbij je begint met het meenemen van deze dingen en je vervolgens vertelt hoe je deze dingen nodig hebt tijdens jouw avontuur.
- Laat de kinderen zelf een verhaal schrijven waarbij iemand anders belangrijke namen of gebeurtenissen mag kiezen.
Bekijk ook het blog van leuke webshops: persoonlijke leesboekjes