”Een avontuur, Toto,’ zei ze. ‘Nu beleven we een echt avontuur.
Erg leuk vind ik het nog niet, en jij ook niet zo te zien, maar spannend is het wel.’
– De tovenaar van Oz –
Dit boek kan voorgelezen worden vanaf groep 4 of zelf gelezen vanaf groep 6.
Het verhaal
Doortje komt in een tornado terecht die haar samen met haar hondje Toto met huis en al optilt. Als ze uren later weer landen, dan is Doortje niet meer in Kansas. Haar huisje is op een heks geland in Het land van Oz. Hoe komt Doortje weer thuis?
Met wat hulp van de heks van het Noorden besluit Doortje op weg te gaan naar de grote tovenaar van Oz in de Stad van Smaragd. Zal hij haar terug naar Kansas kunnen helpen?
Onderweg ontmoet Doortje vele personen. Zo wordt ze vergezeld door de vogelverschrikker die hersenen wil, de boswachter die een hart wil en de leeuw die moed wil. Zal het de vrienden lukken om te krijgen wat ze willen?
De weg terug naar Kansas is niet zonder obstakels. Hoe komt ze in de Stad van Smaragd? Zal de tovenaar de vrienden wel willen helpen? Hoe kan Doortje ontsnappen uit de greep van de heks?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.
Recensie
Als klein kind was ik al dol op dit verhaal. Het is op allerlei manieren verfilmd en ik heb er een hoop van gezien. Ik had alleen nog nooit het boek gelezen. De tovenaar van Oz is een tijdloos sprookje dat in deze versie weer heel modern is.
Deze versie is een prachtig, groot boek met ongelofelijk mooie illustraties van Marieke Nelissen. Daar ben ik erg van onder de indruk. In het boek kom je drie soorten illustraties tegen. Kleine zwart wit tekeningen versieren elk hoofdstuk. Kleurrijke illustraties van personages op het boek versieren af en toe een enkele bladzijde. En soms kom je illustraties tegen die twee hele bladzijden vol kleuren, prachtig!
Het verhaal is heerlijk vlot geschreven en neemt je mee naar Het land van Oz. Of je het verhaal nu al kent of nog niet, dit boek is echt een aanrader! Voor op school kan ik het aanraden om dit boek vanaf groep 4 of 5 voor te lezen. Zelf lezen kan vanaf groep 5 of 6.
Met dank aan Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit boek.
Ideeën mini leeslessen De tovenaar van Oz
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De tovenaar van Oz zijn:
- Wil je het boek introduceren? Lees dan bladzijde 7 ‘Er komt een storm...’ t/m bladzijde 11 ‘...dan een ganzenveer.‘ voor.
- Lees bladzijde 34 ‘Toen hun schaduwen…‘ t/m bladzijde 39 ‘…bang voor ben.‘ De vogelverschrikker wil dolgraag hersenen en is alleen bang voor vuur.
Leesvraag: Probeer tijdens het lezen een van deze 2 dingen van je hoofdpersoon te ontdekken of erbij te bedenken. Wat wil jouw hoofdpersoon dolgraag of waar is jouw hoofdpersoon bang voor? - Elk personage heeft iets wat hij/zij graag zou willen. Lees bladzijde 61 ‘Er leek geen…‘ t/m bladzijde 68 ‘…druk over te maken.‘ voor.
Leesvraag: Wat wil jouw personage echt heel graag? - Laat de illustratie op bladzijde 88 zien. Wat denken de kinderen dat hier te zien is? Lees vervolgens bladzijde 84 ‘ Ze zetten er flink…‘ t/m bladzijde 91 ‘…zijn eindeloze slaap.‘ voor. Bespreek daarna of de illustratie goed bij het verhaal past.
Leesvraag: Laat ons een illustratie zien, wat zou er hier gebeuren? Lees daarna een stukje voor waaruit blijkt wat er echt gebeurt. - Groen past perfect bij dit boek. Lees bladzijde 108 ”De Stad van Smaragd,’…’ t/m bladzijde 113 ‘…schuimend bier.‘ voor.
Leesvraag: Welke kleur past bij jouw boek?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De tovenaar van Oz.
Overige ideeën
- Bedenk zelf een bijzonder, raar, gek, wat dan ook volk. Lees bladzijde 153 ‘Nu zijn we pas…‘ t/m bladzijde 156 ‘…Gek, hoor.‘ voor ter inspiratie. Hoe heet het volk wat jij bedenkt? Waardoor kenmerken zij zich?
- Wil je creatief aan de slag bij dit boek? Op Pinterest zijn vele ideeën te vinden.
- Vergelijk de filmtrailer met de achterkant van het boek. Wie wil de film zien? Wie het boek lezen?