‘Dit zijn de vier kaboutertjes
twee broertjes en twee zusjes
en samen doen ze in het bos
heel veel kabouterklusjes’
– De vier kaboutertjes in de zomer –
Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 1.
Het boek
Ken jij de vier kaboutertjes al? Samen beleven ze allerlei avonturen. Zo bouwen ze zandkastelen, varen er op uit in een bootje (eigenlijk een klomp) en bouwen ze tentjes van afval papier.
Ze helpen wie ze helpen kunnen en hebben soms ook zelf hulp nodig. Maar samen kunnen ze alles en zorgen ze goed voor de natuur.
‘Kaboutertje Joep is vaak moe van het lopen
hij doet elke morgen de bloemetjes open
en voordat hij weer op zijn kussentje ligt
doet hij de bloemetjes allemaal dicht’
Benieuwd naar welke avonturen de vier kaboutertjes nog meer beleven? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
De kaboutertjes zijn zo vriendelijk en behulpzaam. Ze ruimen rommel op, helpen een gewonde muis en een verdrietig meisje.
Verder maken ze ook veel plezier. Bijvoorbeeld door samen te knikkeren:
‘Dan pakken ze wat knikkertjes
die liggen op de grond
want het konijn strooit elke dag
wat knikkers in het rond.’
(Hier moest ik stiekem wel om grinniken.)
Eerder las ik de vier kaboutertjes in de winter en daar was de witte winter magie al prachtig te zien op de illustraties. Nu springt de heerlijke groene zomerse gloed van de pagina’s af. Deze illustraties zijn stuk voor stuk kleine juweeltjes.
Aanrader voor alle scholen om dit boek in de boekenkast te hebben staan!
Met dank aan Uitgeverij Moon voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen De vier kaboutertjes in de zomer
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je De vier kaboutertjes in de zomer interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:
Voor het voorlezen:
- Wat doe je in de zomer?
- Wat zie je op de kaft?
Tijdens het lezen:
- De vier kaboutertjes helpen graag. Wie helpen ze allemaal?
- Waar gaat het wel eens fout en waardoor? (Hagedis en het bootje)
Na het lezen:
- Hoe zou het zijn om een kaboutervriendje te hebben?
- Hoe zou jij eruit zien als kabouter?
- Wat zou jij doen als kabouter in de zomer?
- Hoe gaat jouw zomer eruit zien?
Overige ideeën
- Knutsel een bootje voor de 4 kaboutertjes. Test het bootje ook uit in een bak met water. Blijft het drijven?
- Maak een bos met tentjes na in de vertelhoek. Welke avonturen beleven de kaboutertjes in het bos?
- Maak bloemen die open en dicht kunnen zodat de kinderen kabouter Joep kunnen helpen.