Home / Gevoelens / Sterren van Morgen – De wereld van Wollebrandt

Sterren van Morgen – De wereld van Wollebrandt

Als hij naar die nieuwe school ging, kon hij met een schone lei beginnen. Hij zou met een rechte rug lopen, hij zou niet te lang achter elkaar over fossielen praten, hij zou proberen iemand eens een vraag te  stellen – alle dingen die Wendelmoed hem wel duizend keer verteld had.
– De wereld van Wollebrandt –

Het verhaal

De wereld van WollebrandtWollebrandt wordt samen met zijn zus Wendelmoed naar de kostschool Sterren van Morgen gestuurd. Hij ziet dit als een verademing, een nieuwe kans: zou hij hier wel vrienden vinden? Al snel blijkt dat dit wel veel gevraagd is. Zonder dat het zijn bedoeling is, verraad hij zijn klasgenoten bij de leerkracht. Vanaf dat moment bestaat Wollebrandt uit lucht. Hoe gaat het Wollebrandt lukken om dit weer goed te maken?

Ondertussen is Wollebrandt dol op fossielen en hij is dan ook dolenthousiast dat hij zo dicht bij Hayletash is. Een beroemde, maar gevaarlijke plek waar bijzondere fossielen gevonden zijn. Zou het hem lukken die gevaarlijke plek te vinden en daar bijzondere fossielen te ontdekken? Wie weet komt zijn naam wel in een museum te staan!

Recensie

Een bijzonder boek over vriendschap en jezelf willen zijn. Daarnaast lees je ook over de broer-zus band, verliefdheid én het geloof in de Leer.

Dit was het tweede deel dat ik las uit de serie Sterren van Morgen. Het maakt niet uit bij welk deel je begint, elk deel vertelt een ander verhaal met stukjes overlap. Dat is het bijzondere aan deze serie. Ik vond dit deel erg interessant en ik vind het bijzonder hoe je leest over de worsteling van Wollebrandt met vriendschappen. Juist hierdoor ben ik erg nieuwsgierig naar het boek over zijn zus Wendelmoed: het vuur van Louise.

Met dank aan Uitgeverij Brandt voor dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen De wereld van Wollebrandt

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De wereld van Wollebrandt zijn: 

  • Je leest over de eerste ongemakkelijke kennismaking. Lees bladzijde 5 ‘Wollebrandt hield zijn…‘ t/m bladzijde 7 ‘…ging dat altijd.‘ voor.
    Kringgesprek: hoe zouden jullie dit aanpakken? Hoe maak je nieuwe vrienden? Speel dit eventueel uit tijdens een dramales.
    Leesvraag: hoe zijn de vriendschappen in jouw verhaal? Worden er nieuwe vrienden gemaakt?
  • De kostschool staat in Engeland, maar tijdens Talenlab krijgen de kinderen allerlei talen geleerd. Lees bladzijde 37 ‘Qu’est-ce que c’est…’ t/m bladzijde 38 ‘…les was weer voorbij.’ voor.
    Leesvraag: komen er in jouw boek andere talen voor?
  • Wollebrandt worstelt met zichzelf. Hij is dol op fossielen en kan soms niet goed plaatsen wat wel of niet gepast is. Lees bladzijde 43 ‘In gedachten verzonden…‘ t/m bladzijde 44 ‘…dan een spijt hebben.‘ voor. (Stiekem is dit mijn favoriete stukje uit de serie. Heel herkenbaar die aandrang tot het maken van een sneeuwpop!)
    Wollebrandt wil dolgraag een sneeuwpop maken, maar wat zou de rest daar van vinden?
    Leesvraag: welke sociale gedragscodes vind je in jouw boek? Wat kan wel én wat kan echt niet?
  • De kinderen zitten op deze kostschool om te leren van De Leer van de Sterren van Morgen. Wollebrandt is volop aarde en hij mist vuur. Het hele schooljaar is bedoeld als zoektoch naar zijn Brandende Gemis: vuur! Lees bladzijde 109 ‘Half juni was…‘ t/m bladzijde 111 ‘…echt te begrijpen.‘ voor. Het is Wollebrandt gelukt om vuur te vinden én hoe…
    Leesvraag: wat wordt er in jouw boek geleerd?
  • Het einde van het schooljaar is altijd een moment om terug te kijken naar wat je geleerd hebt. Lees bladzijde 113 ‘Wollebrandt hield het…‘ t/m ‘…schreeuwde het uit.‘ voor. Waar kijk jij op terug dit schooljaar?
    Leesvraag: waar kijkt jouw hoofdpersoon op terug aan het eind van het boek?

Overige ideeën:

  • Organiseer zelf een stichersdag van jouw school. Zoek uit wanneer de school gesticht is én door wie. Hoe zorgen jullie ervoor dat deze dag goed gevierd wordt? Welke soorten optredens horen erbij?
    Het is leuk als je de klas in vier groepen verdeeld. Elke groep moet namens een van de vier delen uit de serie een activiteit vormgeven. Denk bij De wereld van Wollebrandt aan iets met de natuur.
  • Vergelijk de vier schrijfstijlen met elkaar. Kun je verschillen en overeenkomsten vinden?

Andere delen

Dit verhaal maakt deel uit van een vierdelige-serie. De boeken volgen elkaar niet op, in tegenstelling tot veel andere series. Deze boeken vullen elkaar juist aan. Vanuit vier verschillende invalshoeken lees je de verhalen van vier leerlingen aan de kostschool Sterren van Morgen.