[DOOR LINDA] ‘Ik kijk naar een groot groen ei op rijdende pootjes en vraag me net als Wies af wat het is.
Ik weet in ieder geval zeker dat mijn moeder het niet op haar verlanglijst had staan.
Want ze kijkt vol ongeloof naar het enorme gevaarte midden in de kamer.‘
– De woonbootbende –
Dit boek is geschikt voor kinderen in groep 5 om zelf te lezen.
Het verhaal
In het boek staan 12 verhalen, waarin Arie en Roef de hoofdrol spelen. De familie van Roef speelt ook steeds een belangrijke rol.
De meeste verhalen van de woonbootbende spelen zich af op en bij de woonboot van Roef en zijn familie. Daarnaast zijn er ook verhalen die zich afspelen op school en in het zwembad.
In één van de verhalen ontdekt Roef een geheim van zijn vriend Mo. Als Mo toch in de problemen lijkt te komen, probeert hij hem te helpen. Zal het hem lukken?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.
Recensie
Het boek is opgebouwd uit losse verhalen. In het eerste verhaal wordt meteen duidelijk waar de titel vandaan komt en hoe de woonbootbende is ontstaan.
De verhalen zijn erg grappig geschreven, zeker omdat de situaties herkenbaar zijn en dit het extra grappig maakt. Vooral het verhaal over de verjaardag van mama, omdat vader daar wordt teruggepakt met de woorden die hij eerder zelf uitsprak.
Met dank aan Uitgeverij Ploegsma voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:
Ideeën mini leeslessen De woonbootbende
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De woonbootbende zijn:
- Wies, de zus van Arie, wil graag mee. Arie wil dat helemaal niet, maar omdat hun moeder het wil gebeurt het toch. Lees op bladzijde 6 ‘Arie zegt dat…‘ t/m bladzijde 8 ‘…in de waterfiets.‘ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek ook een broer of zus die alles voor elkaar krijgt? - Roef, Arie en Wies zijn samen een groepje. Ze bedenken voor hun groepje de naam woonbootbende. Lees op bladzijde 12 ‘Ik zie hoe…‘ t/m bladzijde 14 ‘…ik mooi bendeleider!‘ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek ook een groepje? Heeft dat groepje ook een naam? - Bij Roef thuis hebben ze gekke namen voor hun huisdieren en Arie bedenkt er ook een paar voor Roef en zijn vader. Lees op bladzijde 16 ‘Arie wijst naar…‘ t/m bladzijde 17 ‘…meerkoet op af.‘ voor.
Leesvraag: Worden er in jouw boek gekke namen gebruikt? - Mama is jarig en ze krijgt een barbecue. Daar zit ze eigenlijk helemaal niet op de wachten. Ook niet op iedereen die daarna komt eten. Lees op bladzijde 61 ‘Mijn vader begint…‘ t/m bladzijde 64 ‘…te laat voor.‘ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die een cadeautje krijgt waar hij niet echt blij mee is? - Roef wil graag “terug naar de basis” zien op tv. Het mag niet van zijn moeder omdat het te laat is, maar op een slimme manier lukt het hem toch. Lees op bladzijde 118 ‘Wat eten we…‘ t/m bladzijde 120 ‘…lekker lang opblijven.‘ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die met een slimme aanpak toch zijn zin krijgt? - Oom Cor en Tante Riet winnen vaak prijsvragen. Nu hebben ze een nieuwe auto gewonnen. Dat lijkt papa ook wel wat. Lees op bladzijde 125 ‘Plotseling hoor is…‘ t/m bladzijde 128 ‘…hem niet meer.‘ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die iets wint?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De woonbootbende.
Overige ideeën
- De tante van Roef verzamelt allerlei spullen bij het afval en knapt ze op om opnieuw te gebruiken. Lees op bladzijde 44 ‘De volgende dag…‘ t/m bladzijde 46 ‘…mijn moeder geheimzinnig.‘ voor. Bedenk van welk afval jij zelf iets nieuws zou kunnen maken en teken dat.