De woordsmid

[DOOR MICHELLE] ‘De garder lachte.
‘Ark moet minder woorden,’ zei hij.
‘Woorden slecht. Woorden geven last.’

– De Woordsmid –

Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 7 om zelf te lezen.

Het verhaal

De WoordsmidHet verhaal speelt zich af in de toekomst, wanneer de Smelt heeft plaatsgevonden. De ijskap is gesmolten, de zee heeft grote delen van de aarde verzwolgen en het geschreven woord is opgeslokt. Bij de start van dit doemscenario bouwt John Noa met hulp van de groene strijders Ark. Hij zorgt dat de mensen zeewater kunnen zuiveren tot drinkwater en dat er energie opgewekt kan worden uit natuurlijke bronnen. Niet alle mensen worden toegelaten tot de Ark, zij wonen in Dumpdorp naast Ark.

In Ark woont de hoofdpersoon van het verhaal, Letta. Zij is de leerling van woordsmid Benjamin. Samen zijn ze de beheerders van Lijst. Dit zijn de woorden die in het dagelijks leven gebruikt mogen worden. Een garder brengt de boodschap dat Lijst van 700 woorden moet worden beperkt tot 500 woorden. Letta en Benjamin zijn met stomheid geslagen, maar Benjamin vertrouwt erop dat John Noa weet wat hij doet. Benjamin moet op reis buiten Ark om woorden te zoeken en vraagt aan Letta om de winkel open te houden.

Letta is alleen aan het werk als er jongen binnenkomt die zegt ’woorden nodig’. Hij is nerveus en geeft geen antwoord op de vraag waarom hij de woorden nodig heeft. Als Letta achterin de winkel woorden gaat halen en terugkomt ligt de jongen op de grond met een kogelgat in zijn borst. Hij zegt: ’Verstoppen. Ze zoeken me.’
Ze brengt hem naar een geheime ruimte in het huis. Terwijl ze hier mee bezig is, wordt er hard op de voordeur gebonkt. De garder wijst naar het bloed op de grond en grauwt: ‘Jongen! Waar?’ Letta antwoordt ‘Weg. Weet niet.’

Waarom helpt Letta deze onbekende jongen, de niet-Lijst sprekende ketter Marlo? Zal hij zijn schotwond overleven?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Bekijk ook: Nevermoor 1 Morrigan Crow en het Wondergenootschap

Recensie

In het eerste hoofdstuk van De Woordsmid maak je kennis met Letta en Benjamin en leer je hun wereld kennen. Hierna begint hoofdstuk 2 ‘Gevaar’ en hier start het avontuur en wordt het spannend. Het verhaal speelt zich af in de toekomst. Dit werd mij pas later in het verhaal duidelijk door de schuingedrukte teksten. Dit zijn de gedachten van Johns Noa, zoals:

‘De planeet was verzwakt, maar niet dood. En het belangrijkste was dat hij een plan had. Een plan dat de loop van de geschiedenis zou veranderen. Een plan dat de aarde zou redden. Hij hield zich voor dat hij kon leven met de slachtoffers doe daarbij vielen.

Als lezer leef je mee met Letta en hoop je dat al haar plannen succesvol zijn. Ze gaat tijdens het verhaal relaties aan met allerlei nieuwe personages, die steeds verder uitgediept worden.

Bij het einde van het verhaal zijn een aantal zaken afgesloten, maar is ook een deel open. Ik ben dan ook erg benieuwd of er een vervolg komt, waarin Letta de rest van de wereld zal gaan ontdekken. Zou er een dag komen waarin de mensheid weer taal nodig had  ‘Niets weggedaan, niets verloren gegaan.’ was de mantra van Benjamin en John Noa.

Met dank aan Uitgeverij Ploegsma voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Ideeën mini leeslessen De Woordsmid

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De Woordsmid zijn: 

  • Leg aan de kinderen uit wat een proloog is en lees de proloog voor. Een hulpmiddeltje voor het schrijven van een proloog kun je hier vinden. In de proloog wordt verteld dat Smid Vreesval een metalen trommel vindt met NICINE. Later in hoofdstuk 18 begrijp je als lezer waarom de schrijver dit in de proloog heeft gezet.
    Leesvraag: Heeft jouw boek een proloog? Wat is voor jou de meerwaarde van een proloog of lees je liever boeken zonder proloog.
  • Letta ontmoet Marlo, een ketter. Ze heeft geleerd dat een ketter, een kunstenaar, een dief en moordenaar is, die de nieuwe wereld wil vernietigen. Marlo is echter gewoon en aardig. Haar verwachtingen van wat er zal gebeuren en hoe iemand is, kloppen niet. Lees op bladzijde 76 ‘Hij was…’ t/m ‘…op te rapen.’ voor.
    Leesvraag: Vinden er in jouw boek gebeurtenissen plaats die je niet verwacht had? of Zijn personages anders dan jij verwacht had?
  • Op de fabriek is een kunstwerk gemaakt. Mensen hebben recht op het maken van mooie dingen, wij zijn geen dieren, is de boodschap die hiermee gegeven wordt. Lees op bladzijde 116 ‘Ze ging heuvelafwaarts…’ t/m bladzijde 118 ‘…onverbiddelijk daarvandaan.’ voor.
    Leesvraag: Zijn er dieren of mensen in jouw boek? Welke rechten hebben zij?
  • Letta luistert een gesprek van John Noa af en schrikt van zijn verhaal. Lees bladzijde 154 ‘Ik wil geen…’ t/m bladzijde 155 ‘…beweging komen.’ voor.
    Leesvraag: Schrikt een personage in jouw boek of ben je zelf geschrokken van een bijzondere wending in het verhaal?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De woordsmid.

Overige ideeën

  • Taal: Samenvatten van een verhaal. Lees bladzijde 224 ‘In gedachten…’ t/m ‘…bieten.’ voor. John Noa wil de mensen woordloos maken. Nu mogen de mensen spreken in Lijst, 500 woorden. Mier, kever, lieveheersbeestje wordt niet meer gezegd, alleen het woord insect is toegestaan. Om uit te leggen hoe in het boek Lijst wordt gesproken kan je bladzijde 62 ‘Juffrouw, begon…’ t/m ‘..kamer achter.’ Laat de kinderen in Lijst een samenvatting maken van twee bladzijdes uit hun eigen boek.
  • Natuur: Duurzaamheid van materialen en klimaatverandering. In De Woordsmid is een mogelijk doemscenario geschetst, mocht de mensheid steeds slechter voor de aarde gaan zorgen. Laat de kinderen samen in gesprek gaan met bijvoorbeeld de coöperatieve werkvorm placemat. Wat kunnen zij doen om beter voor de aarde te zorgen. Samen kiezen ze een actie!

Vergelijkbare artikelen