‘Toen de storm voorbij was, zat de beer helemaal alleen op het grote, lege strand.
Niemand zag hem, behalve de Zee.’
– De zee dag het –
Het verhaal
Sofie gaat samen met haar vader en haar favoriete knuffelbeer een dagje naar het strand. Ze hebben de perfecte dag totdat er een storm op komt zetten. Zo snel ze kunnen verzamelen ze alle spullen, maar in alle haast hebben ze niet door dat ze beer verliezen.
De Zee besluit om beer terug te brengen naar Sofie. Zal dit de Zee lukken? En wat moet Sofie toch zonder haar beer?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.
Recensie
Een prentenboek met een diepgaande laag over verlies en gemis. Als je het prentenboek oppervlakkig leest, dan lees je over een meisje dat haar beer kwijt raakt en deze jaren later terug vindt. Bekijk je de diepgaande laag dan kun je bespreekbaar maken hoe je om kunt gaan met verlies en verdriet. Hoe zorg je ervoor dat het gemis iets minder wordt maar dat datgene of diegene die je moet missen toch in je hart blijft?
Doordat de beer jaren later terug gevonden wordt, is het wel lastig om dit boek te gebruiken bij het verlies van een dierbare. Het idee van diegene in je hart bewaren is natuurlijk een heel mooi idee, maar jaren wachten totdat diegene bij je terug komt kan voor kinderen een verkeerd beeld geven.
Bijzonder aan dit boek is dat de illustraties elementen uit de collectie van het Rijksmuseum in Amsterdam laten zien. Auteur-illustrator Tom Percival heeft bestaande elementen gebruikt uit o.a. Landschap bij naderend onweer van Willem Roelofs uit 1850 en Kalme Zee van Hendrik Willem Mesdag uit 1860-1900.
Met dank aan Veltman Uitgevers voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:
Ideeën mini leeslessen De zee zag het
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je De zee zag het interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:
Voor het voorlezen:
- Wat zag de zee?
- Wat zie jij?
Tijdens het lezen:
- Heb jij ook een knuffelvriend?
- Wat maakt een dag aan het strand perfect volgens Sofia?
- Hoe zou de Zee de beer naar huis kunnen brengen?
Na het lezen:
- Wat bewaar jij in jouw hart?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De zee zag het.
Overige ideeën
- Maak een hartenpot/doos waarin je herinneringen kunt stoppen. Zo kun je deze altijd in je hart bewaren. Bekijk eventueel dit voorbeeld van een herinneringenpot op Pinterest.