Home / Gastblogger / De zeven eigenschappen van HAPPY KIDS

De zeven eigenschappen van HAPPY KIDS

[DOOR MICHELLE] ‘We maken jullie in,
maar omdat er niemand anders is om tegen te spelen willen we wel tegen jullie.

– De zeven eigenschappen van HAPPY KIDS –

Dit boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf groep 1-2, maar zeker ook in hogere groepen.

Het verhaal

De zeven eigenschappen van HAPPY KIDSIn De zeven eigenschappen van HAPPY KIDS staan 7 verhalen, over elke eigenschap van effectief leiderschap van Stephen R. Covey één. De personages in het boek zijn de kids van de Zeveneik: Stuiter Konijn, Lily Stinkdier, Goof de Beer, Steven Stekelvarken, Ed en Elsie Eekhoorn, Allie Allemansvriend en Ernst de Worm. In elk verhaal heeft een ander personage de hoofdrol en leert over een specifieke eigenschap van Covey.

  1. Ik verveel me zo

Ed Eekhoorn weet niet wat hij moet gaan doen. Hij vraagt aan iedereen raad, maar alle ideeën die hij krijgt vindt hij saai. Hij heeft het gevoel dat niemand hem wil helpen, totdat zijn oma vraagt: ‘Jij bent toch degene die bepaalt of je plezier hebt en niemand anders?’

  1. Goof en de insectentrommel

Goof de Beer ziet in de speelgoedwinkel een complete uitrusting voor insectenverzamelaars en wil deze graag kopen. Hij heeft echter geen geld, daarom verzint hij een plan om geld te verzamelen. Kan hij zijn einddoel halen?

  1. Steven en de spellingtest

Steven Stekelvarken krijgt als huiswerk mee dat hij 6 woorden goed moet kunnen spellen op vrijdag. De juf geeft de tip om elke dag even te oefenen. Steven vindt andere dingen echter leuker en belangrijker dan woordjes leren. Pas op de laatste dag leert hij en de volgende dag zakt hij voor de test. Zal hij leren dat belangrijke zaken eerst moeten?

  1. Lily legt een tuin aan

Lily Stinkdier wil graag net zo’n mooie groentetuin als mevrouw Uil. Haar moeder vindt het geen goed idee en is bang dat het haar veel tijd en energie gaat kosten. Lily belooft dat zij het werk zal doen en speciaal voor haar moeder ook aardbeien zal planten. Zo is er voor allebei een voordeel aan de nieuwe groentetuin.

  1. Stuiter en het verdwenen vlindernet

Goof is verdrietig, want hij is zijn vlindernet kwijt. Stuiter wil hem afleiden door wat anders te doen, maar dit lukt niet. Ook voor Allie kan hij haar probleem niet oplossen. Hij leert dat je niet alleen met je oren moet luisteren, maar ook met je ogen en je hart. Wil je weten hoe, lees dit verhaal!

  1. De grote boze dassen

Alle vrienden gaan samen voetballen in het park. De grote dassen komen hun uitdagen voor een wedstrijd. Ze verliezen en moet een plan verzinnen. Samen staan we sterk! Wat zouden ze gaan doen?

  1. Elsie slaapkop

Elsie Eekhoorn houdt van lezen. De hele nacht leest ze in haar bed en ze kan er niet mee stoppen. Hierdoor valt ze op school tijdens de les in slaap. Haar vrienden vragen of ze mee op stap gaat, maar overal is ze te moe voor. Haar moeder zegt: ‘In je leven heb je behoefte aan evenwicht. Je moet niet alleen dingen met je geest doen, maar ook met je hart, lichaam en ziel.’ Hoe zou ze haar probleem oplossen?

Benieuwd naar De zeven eigenschappen van HAPPY KIDS? Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Recensie

Tijdens het lezen van De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen R. Covey krijg je tips om de eigenschap eigen te maken. Tijd om te oefenen, steeds meer toe te passen en er een gewoonte van te maken. Dit lijkt makkelijker dan het is en ik merk dat ik het belangrijk vind dat mijn kinderen deze eigenschappen ook leren. Toen ik ontdekte dat er een speciaal boek voor kinderen bestaat wilde ik De zeven eigenschappen van HAPPY KIDS dan ook meteen lezen.

In De zeven eigenschappen van HAPPY KIDS staan handige tips voor ouders en het boek zorgt bij de kinderen echt voor bewustwording. Om de gewoonte eigen te maken is natuurlijk veel herhaling nodig, maar dit boek is een mooie introductie. De problemen van de kids van de Zeveneik zijn erg herkenbaar en hierdoor ook makkelijk door te vertalen naar kinderen.

De zin in het eerste verhaal ‘Ma-m , Ik verveel me zo.’ spreken mijn kinderen regelmatig uit. Door even te verwijzen naar het verhaal krijg ik een diepe zucht terug, maar stoppen ze met zeuren en gaan zelf iets verzinnen. Het zoeken van de worm op elke bladzijde is een leuk extra spelletje, wat naast het verhaal met serieuze ondertoon zorgt voor een grappige afwisseling.

Ideaal boek om het nieuwe jaar te starten in de klas! Welke goede gewoonten vinden we belangrijk en gaan we ons eigen maken?

Met dank aan Uitgeverij Business Contact voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf De zeven eigenschappen van HAPPY KIDS aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Ideeën mini leeslessen De zeven eigenschappen van HAPPY KIDS

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De zeven eigenschappen van HAPPY KIDS zijn: 

  • Na elk verhaal staat ‘Het ouderhoekje’. Hierin staat een stukje tekst om de achterliggende gedachte achter het verhaal voor ouders duidelijk te maken. Ze verwijzen hierin ook naar de specifieke gewoonte/eigenschap. Daarna staat een kopje ‘samen praten’. Zo kan je samen het verhaal nabespreken om te kijken of je kind het verhaal begrepen heeft, maar ook om het verhaal toe te passen op jezelf. In ‘babystapjes’ staan tips voor de kinderen om de eigenschap toe te passen in dagelijkse situaties.
  • In elk verhaal staat een probleem. Hier kan je stoppen en de kinderen kan laten voorspellen hoe het zal aflopen. Kunnen de kinderen een oplossing verzinnen? En komt dit probleem ook voor in hun boek?
  1. Ik verveel me zo

Lees tot ‘Weet je niet iets leukers?’. Dit vraagt Ed steeds aan zijn vrienden. Voorspel wat er gaat gebeuren met de kinderen.
Stel de leesvraag: ‘Verveelt iemand zich in jouw boek?
Laat ze daarna in hun eigen boek lezen en kom terug op de leesvraag. Lees aan het einde van de leesles de rest van het verhaal voor.

  1. Goof en de insectentrommel

Lees tot ‘Ik wou dat ik mee kon’, zei Stuiter zuchtend, ‘maar ik heb al mijn geld al uitgegeven.’ Voorspel wat er gaat gebeuren met de kinderen.
Stel de leesvraag: ‘Wat zijn de wensen en dromen van jouw hoofdpersonage?
Laat ze daarna in hun eigen boek lezen. Lees aan het einde van de leesles de rest van het verhaal voor en kom terug op de leesvraag.

  1. Steven en de spellingtest

Lees tot ‘Heb je niet geleerd? Ik weet zeker dat je het beter kunt.’ Voorspel wat er gaat gebeuren met de kinderen.
Stel de leesvraag: ‘Wat zijn de sterke en zwakke kanten van jouw hoofdpersonages, waar is hij goed en slecht in?’
Laat ze daarna in hun eigen boek lezen. Lees aan het einde van de leesles de rest van het verhaal voor en kom terug op de leesvraag.

  1. Lily legt een tuin aan

Lees tot ‘Midden in de nacht werd Lily wakker met een geweldig idee.’ Voorspel wat er gaat gebeuren met de kinderen.
De leesvraag van verhaal 2 past ook bij dit verhaal.

  1. Stuiter en het verdwenen vlindernet

Lees tot ‘Ik geef het op’, zei Stuiter.’ Voorspel wat er gaat gebeuren met de kinderen.
Stel de leesvraag: ‘Zijn de personen in jouw boek ook iets kwijt of missen ze iemand?’ Laat ze daarna in hun eigen boek lezen. Lees aan het einde van de leesles de rest van het verhaal voor en komt terug op de leesvraag.

  1. De grote boze dassen

Lees tot ‘Ze maken gehakt van ons.’ Voorspel wat er gaat gebeuren met de kinderen.
Stel de leesvraag: ‘Winnen en verliezen, komt dit thema ook voor in jouw boek?

  1. Elsie slaapkop

Lees tot ‘Voel je je wel goed?’ Voorspel wat er gaat gebeuren met de kinderen.
Stel de leesvraag: Hoe voelt jouw hoofdpersoon zich? Aan welke zin in je verhaal kan je merken hoe je hoofdpersoon zich voelt?

Overige ideeën

  • Bij verhaal 4 Lily legt een tuin aan. Schrijf net als Lily een brief omdat je iets niet mag.
  • Wist je dat er zelfs scholen bestaan die de 7 eigenschappen van Covey gebruiken als basis voor lessen over sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit zijn The Leader in Me- scholen. Hier kun je meer uitleg vinden over de 7 gewoonten.