[DOOR LINDA] ‘De eerste dorpen en steden uit de geschiedenis ontstonden lands de zijderoutes.
De namen van beroemde plaatsen uit deze tijd komen ons vandaag de dag mysterieus voor.
Maar dit was een wereld waarin goederen, ideeën, talen en religies over duizenden kilometers tussen rijken.
Dit is waar ons verhaal begint.‘
– De zijderoutes –
Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 7 om zelf te lezen.
Het verhaal
In De zijderoutes wordt verteld over het leven langs de zijderoutes in voor- en tegenspoed.
De titels van de hoofdstukken beginnen allemaal met ‘de weg naar…’. Zo is er de weg naar chaos, wijsheid, de hemel, oorlog en nieuwe werelden. In ieder hoofdstuk wordt je meegenomen langs de zijderoutes en wordt ingegaan op het onderwerp dat in de titel vermeld staat. Hierdoor leer je een heleboel over veel verschillende facetten van de zijderoutes.
Recensie
Door de verschillende invalshoeken die in het verhaal gebruikt worden, maak je kennis met de vele verschillende gezichten van het leven langs de zijderoutes, door de jaren heen. Een mooie conclusie, die meerdere keren terugkomt, is dat er veel ruimte is voor verschillen en de acceptatie daarvan wanneer het goed gaat in een land, maar dat dit direct verdwijnt wanneer het even niet goed gaat.
Het boek is mooi geïllustreerd en vormgegeven. Er staan veel illustraties in het boek waardoor het niet alleen interessant is om te lezen, maar ook om alle platen te bekijken. Op de platen zijn veel details te ontdekken.
Door het moeilijke taalgebruik is De zijderoutes vooral geschikt voor kinderen uit groep 7 en 8. Kinderen in groep 6 die dol zijn op geschiedenis zullen zich er waarschijnlijk ook wel mee redden.
Met dank aan Uitgeverij Unieboek ‘t Spectrum voor het toezenden van dit exemplaar.
Zelf De zijderoutes aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:
Ideeën mini leeslessen De zijderoutes
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek De zijderoutes zijn:
- Lees op bladzijde 20 ‘Het was tweeduizend…‘ t/m bladzijde 21 ‘…is niet zo.‘ voor. Tweeduizend jaar geleden werden er al verre reizen gemaakt en tegenwoordig is dat alleen maar makkelijker geworden.
Leesvraag: Wordt er in jouw boek ook een verre reis gemaakt? - Lees op bladzijde 22 ‘Niet alleen goederen…‘ t/m bladzijde 23 ‘…terug naar huis.‘ voor. Boeddhisten laten zich inspireren door andere geloven, nemen gebruiken over en passen deze aan. Door deze veranderingen werd het vernieuwde Boeddhisme een groot succes.
Leesvraag: Is er in jouw verhaal ook iets dat een succes wordt door een verandering? - Lees op bladzijde 26 ‘Kort daarna keek…‘ t/m bladzijde 28 ‘…is verrassend moeilijk.‘ voor. Vroeger gaven ze veel vreemde straffen, zoals het gebruiken van Valerianus als opstapje voor de sjah als hij zijn paard wil bestijgen.
Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die een (vreemde) straf krijgt? - Lees op bladzijde 48 ‘Speciale gidsen meldden…‘ t/m ‘…de knie kreeg.‘ voor. Sint Augustinus beschouwde nieuwsgierigheid als een ziekte, terwijl er in de landen om hem heen veel onderzoek werd gedaan en er veel nieuwe dingen werden ontdekt.
Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die nieuwsgierig is? - Lees op bladzijde 60 ‘De paus greep…‘ t/m ‘…stad te vechten.‘ voor. Rogier van Sicilië is het niet met de paus eens en laat op een niet zo nette manier weten dat hij niet mee wil doen. Hij tilt namelijk zijn been op om een wind te laten.
Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die niet mee wil doen? Laat diegene dat ook op een gekke manier weten?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart De zijderoutes.
Overige ideeën
- Poster: Lees op bladzijde 26 ‘Kort daarna keek…‘ t/m bladzijde 28 ‘…is verrassend moeilijk.‘ voor. Vroeger gaven ze veel vreemde straffen, zoals het gebruiken van Valerianus als opstapje voor de sjah als hij zijn paard wil bestijgen. Ga op zoek naar verschillende gekke straffen die gebruikt werden en maak hier een poster van.
Schrijf eventueel een verhaal bij een van deze straffen. - Presentatie: Zoek informatie over hoe het gebruik van de zijderoutes er tegenwoordig uitziet en maak hier een PowerPoint bij. Presenteer deze in de klas.
- Tekenopdracht: Het boek is gebaseerd op de zijderoutes. Deze routes zijn ontstaan door de reizen van ontdekkingsreizigers en de handel tussen verschillende landen. Kun je voor jouw boek ook een route tekenen die past bij het verhaal? Of het gebied waarin jouw verhaal zich afspeelt?
Andere delen
De nieuwe zijderoutes verschijnt op 15-11-2018.