Home / Beroepen / Dijkwerkers en darinkdelvers

Dijkwerkers en darinkdelvers

[DOOR LINDA] ‘Het plan van Jan Adriaanszoon klonk eenvoudig, maar was lastig uit te voeren. De twee platte schuiten lagen naast elkaar, maar al bij een beetje stroming bewogen ze. De mannen op de schuiten trokken met zijn alleen het heiblok omhoog, maar het blok viel lang niet altijd waar het moest: op de kop van de paal. Vaak ketste het erlangs en moesten de mannen het blok van de bodem ophijsen. Het werk was extra lastig omdat er jongens uit De Rijp op de oever stonden te kijken. Telkens als het mis ging barstten die in luid hoongelach uit.
– Dijkwerkers en darinkdelvers –

Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 5 om zelf te lezen.

Het verhaal

Dijkwerkers en darinkdelversOmstreeks 1300 zijn er vaak overstromingen in Nederland en die strijd tegen het water heeft bijzonder lang geduurd. Dit boek vertelt over de eerste dijken die in Nederland werden gebouwd en over het verzet dat daar tegen was. Eerst van de darinkdelvers en daarna van de boeren en de vissers.

In de loop van de tijd leren de dijkwerkers steeds meer en hebben de ingenieurs meer verschillende machines tot hun beschikking. Dit leidt uiteindelijk tot de bouw van de Afsluitdijk, de Deltawerken en het droogleggen van de Noordoostpolder.

Benieuwd naar Dijkwerkers en darinkdelvers? Bekijk hieronder het inkijkexemplaar:

Recensie

Na het bekijken van de voorkant en het lezen van de achterkant van het boek werd ik niet meteen enthousiast, maar na het lezen van de eerste paar pagina’s was ik verkocht. Wat een bijzonder indrukwekkend boek. Door de fijne schrijfstijl en de afwisseling tussen theorie en verhalen, leest het boek erg prettig.

Ontzettend interessant om te lezen hoe de kennis bij de dijkenbouwers zich steeds verder ontwikkelde en hoe de bouwwerken iedere keer indrukwekkender werden. Mooi om meegenomen te worden van het bouwen van de eerste dijken, tot het droogleggen van de Noordoostpolder. Zelf woon ik in Flevoland en na het lezen van dit boek heb ik nog eens vol bewondering over het water staan kijken. Dit verhaal laat wel zien dat wat ik dagelijks als vanzelfsprekend beschouw, helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Het verhaal eindigt met een jongen die zijn spreekbeurt doet over de orkaan in New Orleans in 2005. Hij vertelt hierbij dat er in Nederland vroeger ook een watersnoodramp is gebeurd en wat daarvan de gevolgen zijn. Later komt er een mevrouw vertellen over wat je moet doen als de dijken breken, hoe groot die kans is en wat iedereen op zolder zou moeten hebben om te kunnen gebruiken als het water stijgt. Hierbij vind ik vooral de koppeling naar het hier en nu mooi. Ik kan me goed voorstellen dat er kinderen zijn die zich zorgen maken na het lezen van dit boek en dat ze zich af zullen vragen of het snel weer zal gebeuren en of hun huis dan onder water komt te staan. Veel van deze zorgen zullen worden weggenomen door wat de mevrouw zegt.

Dit boek is vooral geschikt voor kinderen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van Nederland. Als na het lezen van dit boek de interesse voor de watersnoodramp gewekt is, is De zee kwam door de brievenbus een mooie titel om hierna te lezen.

Met dank aan Uitgeverij Scala leuker leren voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek hier.

Ideeën mini leeslessen Dijkwerkers en darinkdelvers

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Dijkwerkers en darinkdelvers zijn:

  • Door het darinkdelven komt het land steeds lager te liggen. De mensen weten dat het een kwestie van tijd is voordat er overstromingen zullen komen, maar ze waren ervan afhankelijk. Lees bladzijde 13 ‘In de dertiende…‘ t/m bladzijde 14 ‘…Zeeuwse eiland Schouwen.‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die ergens aan begint, terwijl hij eigenlijk al weet dat het fout af zal lopen?
  • De dijkers uit Alkmaar en de dijkers uit Hoorn zijn er beide van overtuigd dat Spanje is verslagen door een gevecht met mensen uit hun stad. Hierdoor krijgen ze enorme ruzie en gaan ze een paar keer op de vuist. Lees bladzijde 43 ‘Twee maanden later…‘ t/m bladzijde 46 ‘…dan maar uithalen?‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die ruzie maakt? Of zijn er mensen die het niet met elkaar eens zijn?
  • De mannen worden uitgelachen door de jongens uit De Rijp. Lees bladzijde 74 ‘Het plan van…‘ t/m bladzijde 75 ‘…voor hem uit.‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die wordt uitgelachen?
  • Arend en zijn vrouw vertrekken naar de Noordoostpolder. De moeder van Joes voelt zich niet op haar gemak tussen de grijze prut en wil misschien ook wel vertrekken. Lees bladzijde 154 ‘Een dag later…‘ t/m bladzijde 156 ‘…een hele stapel.‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die ergens anders gaat wonen?
  • Rudie krijgt van zijn ploegbaas een mooie kans om alles over elektriciteit te leren. Hij krijgt hierover elke avond, na werktijd, een uur les. Lees bladzijde 158 ‘Na de wedstrijd…‘ t/m bladzijde 160 ‘…gaan het zien.‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die een mooie kans krijgt om nieuwe dingen te leren?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Dijkwerkers en darinkdelvers.

Overige ideeën

  • Beroepen: Dijkwerkers en darinkdelvers, twee beroepen die tegenwoordig eigenlijk niet meer voorkomen. In ieder geval niet in de vorm zoals in het boek besproken. Na het lezen van het boek heb je een heel duidelijk beeld van wat dijkwerkers en darinkdelvers doen. Ga op zoek naar een ander beroep dat vroeger bestond, maar nu niet meer. Geef hierover een korte presentatie om je klasgenoten te vertellen wat voor werk de mensen met dit beroep deden en waarom dit beroep er niet meer is.
  • Nieuwe drooglegging tekenen: Stel je voor dat jij een ingenieur bent en dat je de opdracht krijgt om een meer droog te leggen zodat Nederland nog groter wordt. Gebruik de kennis die je hebt opgedaan met het lezen van het boek, bestudeer een kaart van Nederland en maak een ontwerp. Schrijf bij dat ontwerp wat er te zien is en welke werkzaamheden er volgens jou gedaan zouden moeten worden.
  • Noodplan opstellen: De mevrouw die over de watersnood komt vertellen heeft het over een website waar je kunt zien of je in je eigen huis veilig bent voor het water. Ga naar de website en bekijk hoever jouw huis onder water komt te staan bij een ramp. Bedenk een noodplan. Wat moet je doen als je huis echt zo ver onder water komt te staan? Lees bladzijde 180 ‘Een maand later…’ t/m bladzijde 184 ‘…een vegetarische smuldoos!’ voor.

Andere delen

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!