Home / Avontuur / Een brief met vlechtjes

Een brief met vlechtjes

Het vooruitzicht benauwde Johanna, maar bang was ze niet. Nog niet.
Ik loop over een trein, zei ze bij zichzelf,
terwijl ze zorgvuldig haar ene voet voor de andere zette op de gebogen dakplaten.
De trein brengt mij naar huis, Carbon, snel als een gebed dat opstijgt naar de hemel.
Zoals een brief die over de wereld reist. Maar ik laat mij niet zomaar vervoeren,
ik loop over de trein om de bandieten te overwinnen die mij willen tegenhouden met hun geschiet!
Ze stopte even en merkte dat ze lachte. Dit is een geweldig avontuur en ik ben niet bang!’
– Een brief met vlechtjes –

Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 8 om te lezen.

Het verhaal

Een brief met vlechtjesJohanna woont met haar vader in Mexico, maar ze willen terug naar Amerika. Haar vader moet echter in Mexico blijven om zijn werk af te maken en ze willen Johanna gebruiken als chantagemiddel. Haar vader weet daar gelukkig wel iets op en hij verstuurt haar als brief per post.

‘Johanna raakte het bordje op haar borst aan  haar vingers gleden over de postzegels. ‘Je stuurt me op,’ fluisterde ze. En toen iets harder:
‘Je stuurt me op als een doos, als een pakketje. Als een brief!’

Zo begint de lange reis voor Johanna als brief, maar al gauw wordt duidelijk hoe saai zo’n reis in de postwagon is. Johanna mag daarom meelopen met de loopjongen. Wel krijgt ze een loopjas en -hoed op en ze noemt zichzelf Juan, zodat de anderen geen argwaan krijgen.

Als de trein ook nog eens Pancho Villa en zijn mannen moet vervoeren, wordt het een spannende reis. Zal het Pancho Villa lukken om zijn eindbestemming te bereiken? Of zullen zijn tegenstanders hem onderweg tegenhouden? En zal Johanna haar eindbestemming veilig kunnen bereiken?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Bekijk ook: Boreas en de zeven zeeën

Recensie

Het is een verhaal waar je echt in moet komen. In het begin lees je enkele moeilijke woorden. Zoals de ‘revolutie’ waar het regelmatig over gaat, ‘monocle’ of ‘massieve pistons’ als het over de trein gaat. Het is soms verwarrend dat het ineens van omgeving en personages wisselt. Zo lees je eerst over Johanna en ineens zit je aan het kampvuur namens Daniel. Ook lees je in het begin allerlei verschillende namen die later pas op zijn plek vallen.

De verhaallijnen en personages komen later wel bij elkaar, dan is het ‘verhaal een stuk duidelijker. Vanaf halverwege begint het dan ook een mooi avonturenboek te worden, waarbij je meegesleept wordt in het avontuur waarin Johanna terecht is gekomen. Eigenlijk wil je dan het boek niet meer wegleggen.

Ik kan dit boek aanraden aan kinderen vanaf groep 8.

Met dank aan Uitgeverij La Zeta voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Ideeën mini leeslessen Een brief met vlechtjes

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Een brief met vlechtjes zijn:

  • Sommige dingen worden uitgebreid omschreven in dit boek. Lees bladzijde 19 ‘Daniel grinnikte…‘ t/m ‘…over zijn bovenlijf.‘ voor. Helpt dit jou om het personage voor je te zien?
    Leesvraag: Worden personen, situaties of omgevingen in jouw boek ook uitgebreid omschreven?
  • Ieder maakt zijn eigen reis. Lees bladzijde 38 ‘Chico leidde Johanna…‘ t/m ‘…zijn eigen reis, toch?‘ voor.
    Leesvraag: Welke reis maken de personages in jouw boek?
  • Dit verhaal speelt zich af in een trein. Lees bladzijde 63 ‘De trein stond…‘ t/m bladzijde 64 ‘…Een deftige dame.‘ voor.
    Leesvraag: Welke vervoersmiddelen komen er voor in jouw boek?
  • Wat moet Johanna doen? Lees bladzijde 128 ‘Boven de deur…‘ t/m bladzijde 132 ‘…de val laten lopen!‘ voor. Wie kan Johanna vertrouwen? Wat betekent dit boodschap?
    Leesvraag: Welke lastige situaties kom je tegen in jouw boek? Vertel erover!
  • Ken je het spreekwoord ‘van de regen in de drup‘ (bladzijde 202). Bespreek klassikaal wat dit zou betekenen?
    Betekenis: niet veel opschieten, van moeilijke omstandigheden in nog moeilijkere omstandigheden terecht komen (Bron: woorden.org)
    Leesvraag: Komen er spreekwoorden in jouw boek voor? Bespreek met de klas wat ze betekenen.

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Een brief met vlechtjes.

Bekijk ook: Willy Boem