Gezocht: Koen Konijn, boekenboef

Konijnen dromen meestal van sla en worteltjes.
Sommige konijnen dromen van een veld vol sappige paardenbloemen.
Maar Koen niet…
Koen droomt van boeken.’
– Gezocht: Koen Konijn, boekenboef –

Dit boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen in groep 1, 2 en 3. 

Het verhaal

Koen Konijn, boekenboef

Koen Konijn is niet zoals andere konijnen. Hij is niet gek op wortels en blaadjes sla. Koen Konijn is gek op boeken. Zo gek, dat hij andere huizen binnen gaat om boeken te lezen. Zelfs daar krijgt hij niet genoeg van en hij neemt de boeken mee terug naar zijn boekenhol. Arthur is een jongen die ook gek is op boeken, maar zijn boeken verdwijnen. Op een nacht betrapt hij de dief, maar hij krijgt hem niet te pakken. Zou Arthur erachter komen wie zijn boeken steelt? En zou Koen Konijn gepakt worden tijdens het stelen van boeken?

Recensie

Het is een heerlijk prentenboek om aan kinderen voor te lezen. Het boek is een goede basis om het lezen van boeken en het lenen bij de bibliotheek onder de aandacht te brengen.

Een ander leuk boek over boeken is Dit boek houdt niet van kinderen.

Dit boek zelf aanschaffen? Dat kan bij de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Ideeën mini leeslessen Gezocht: Koen Konijn, boekenboef

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezLuuk en Lotje Het is carnaval!en sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Gezocht: Koen Konijn, boekenboef interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:

Voor het voorlezen:

  • Wie zou Koen Konijn zoeken?
  • Wat zou Koen Konijn stelen?

Tijdens het lezen:

  • Hoe zou dat zijn als je als enige, zoals Koen met zijn boeken, van andere dingen houdt dan de rest?
  • Waarom maakt Koen Konijn al die boekenlijstjes?
  • Wat zou Koen doen met de boeken in andere huizen?
  • Wat zou Arthur kunnen doen om erachter te komen hoe zijn boeken verdwijnen?
  • Na de tekst ‘Er zit maar één ding op…’ kun je vragen: Wat kan Arthur nu doen?
  • Hoe zou jij je voelen als niemand je gelooft?
  • Wat gaat er met Koen gebeuren nu hij bij een politieagent ingebroken heeft en betrapt is?
  • Hoe zou Arthur de echte boekendief tussen al die konijnen kunnen vinden?
  • Hoe zou Arthur de echte boekendief tussen al die konijnen kunnen vinden?

Na het lezen:

  • Hoe zou het zijn als er bij jou thuis ineens boeken weg zijn? Hoe zou jij reageren als je favoriete boek weg is?
  • Waar zou je boeken kunnen lenen zodat je ze niet hoeft te stelen?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de tekeningen: uitpuilen, speurdersspullen en bibliotheek.
  • Door de woorden voor te doen: geritsel, grinnikend en op heterdaad betrappen.
  • Uitleggen met andere woorden: pikt/steelt/gapt en fluitje van een cent.
  • Door te laten zien: prentenboeken, piratenverhalen, heldenverhalen, stripboeken en gedichtenbundels.

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Gezocht Koen Konijn, boekenboef.

Overige ideeën

  • Dit boek leent zich enorm voor het introduceren van bibliotheek bezoeken, het aan het lezen krijgen en om aandacht te schenken aan de leeshoek.
    – Je kunt van de leeshoek een crime scene te maken. De kinderen komen dan ‘s morgens de klas in en zien dat er boeken uit hun leeshoek verdwenen zijn. Om de leeshoek is een rood/wit lint te vinden en er zijn voetsporen te zien. Ook vinden ze afgeknaagde wortels en slappe slablaadjes. Samen moeten ze dan als echte speurders op zoek naar de boekenboef. Dit zou zelfs uitgewerkt kunnen worden tot een verhalend ontwerp. Het prentenboek kan dienen als afsluiting.
    – Rondom de bibliotheek zou dit boek als introductie kunnen dienen. Wat is een bibliotheek? Hoe gedraag je je in een bibliotheek? Wat kun je allemaal doen in een bibliotheek?
  • Laat de kinderen hun eigen favoriete boekenlijstje tekenen/schrijven.
  • De kinderen hebben allemaal een favoriet boek, welk boek zouden zij willen stelen? Maak foto’s zoals de voorkant van het boek van de kinderen met hun favoriete boek.
  • Maak binnen de groep leesmaatjes, zij kunnen dan als boekenvriend samen lezen in de leeshoek, net als Arthur en Koen in de bibliotheek.

Gezocht

Vergelijkbare artikelen