Giraf schrijft!

Giraf kijkt naar alle letters. Hij slikt. Hij pakt het potlood stevig vast. En zet het puntje op het papier. Hij trekt een streepje.
– Giraf schrijft! –

Het verhaal

Giraf schrijftGiraf vindt op een dag flessenpost van IJsbeer bij het water. Hij wil IJsbeer graag een brief terug schrijven, maar hij
kan niet schrijven. Olifant helpt hem met zijn brief. Alle vriendjes schrijven hun naam op de brief. Maar hoe moet Giraf zijn naam schrijven als hij dat helemaal niet kan? Boos loopt hij weg. Zou Olifant hem kunnen helpen? Zou het Giraf lukken zijn naam te schrijven?

Recensie

Het boek is zeer geschikt voor kleuters die al beginnen met het schrijven van hun eigen naam. Juist door te oefenen lukken dingen je wel. Veel kinderen zullen met frustratie te maken hebben wanneer ze iets willen en dat niet blijkt te lukken.

Dit prachtige boek is geschreven en geïllustreerd door Marie-Louise & Mark Sekrève. Het boek is heel mooi vormgegeven. De illustraties zien er prachtig uit met leuke details op de achtergrond. Zo is er een bladzijde waar Krook een vis gevangen heeft en zegt: ‘Dit wordt een heerlijk hapseltje voor mij.’ Later zie je een schildpad op de achtergrond de emmer met de vis erin omgooien. Dit vind ik humor en zorgt voor een grote grijns. Zo toverde het het ontvangen van dit boek met een persoonlijke brief en allerlei kleine, leuke hebbedingetjes een glimlach op mijn gezicht:

giraf schrijft

Bedankt Marie-Louise & Mark Sekrève voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen Giraf schrijft!

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het draait vooral om het gesprek met kinderen en een groot deel om begrijpend luisteren. Dit bereik je het beste door het boek interactief voor te lezen. Daarbij blijft het belangrijk om met kinderen in gesprek te gaan en de juiste vragen te stellen.

Enkele interactieve vragen bij het boek Giraf schrijft! zijn:

  • Bladzijde 1: Wie is Krook denk je? En wie is Giraf?
  • Bladzijde 2: Wat zou Krook bedoelen met ‘ik heb beet’?
  • Bladzijde 3: Wat zou er in de fles zitten?
  • Bladzijde 5: Wat is flessenpost?
  • Bladzijde 7/8: Kun jij flessenpost maken? Wat zou jij naar IJsbeer sturen?
  • Bladzijde 9/10: Kun jij vertellen wie Giraf allemaal op zijn tekening zet?
  • Bladzijde 11: Wat zou Zebra gaan doen?
  • Bladzijde 12: Kun je jouw naam in krulletters schrijven?
  • Bladzijde 14: Wat is schildpad aan het doen?
  • Bladzijde 15: Zou het Giraf lukken zijn naam te schrijven?
  • Bladzijde 16: Hoe zou Giraf zich voelen?
  • Bladzijde 19: Wat bedoelt Olifant? Is het Giraf toch gelukt?
  • Bladzijde 21: Hoe zou de fles nou bij IJsbeer aankomen?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de tekeningen: flessenpost.
  • Door de woorden voor te doen: smikkelen.
  • Uitleggen met andere woorden: hapseltje.
  • Door te laten zien: beet hebben en flessenpost.

Giraf schrijft

Enkele lesideeën bij het boek Giraf schrijft! zijn:

  • Giraf wil graag schrijven, maar dit kan hij niet. Olifant helpt Giraf schrijven door de poot van Giraf vast te pakken. Dit is één manier om te oefenen met schrijven. Achterin het boek is te zien hoe Giraf zijn naam in het zand schrijft. Dit is weer een andere manier om te oefenen met schrijven. Op Pinterest vond ik allerlei andere ideeën om te leren schrijven. Die zette ik hier voor je bij elkaar op het Pinterest-bord ‘Giraf schrijft!’.
  • In het verhaal ontvangen en versturen de vriendjes flessenpost. Maar wat is flessenpost nou eigenlijk? Maak samen met de kinderen flessenpost, schrijf eventueel een e-mailadres in de brief en gooi de fles echt ergens in het water. Zou je ooit nog iets horen van de post?
  • Maak kennis met de hoofdpersonen uit het boek. Marie-Louise & Mark Sekrève hebben op hun website bij elke hoofdpersoon een beschrijving gegeven. Deze kun je hier vinden. Bespreek de hoofdpersonen met de kinderen. Wie vinden de kinderen het leukste?
  • Marie-Louise en Mark schrijven en illustreren hun prentenboeken zelf. Elke vrijdag plaatsen zij een video over hun prentenboeken. In deze twee filmpjes kun je zien hoe zo’n prentenboek tot stand komt. In het eerste filmpje (klik hier) is te zien hoe ze schetsen en schilderen. In het tweede filmpje (klik hier) is te zien hoe ze foto’s van de tekeningen maken, die worden dan in het prentenboek gebruikt. Aan de hand van deze filmpjes kun je met de kinderen in gesprek gaan over de prentenboeken die zij lezen. Laat ze daarna zelf een prentenboek maken. De app ‘book creator’ is een goede app voor kinderen om zelf een boek te maken. Dowload de app hier in de Play Store of hier in de App Store. In 5 minuten zette ik met de kinderen een Book creater voorbeeldfilmpje in elkaar.

Andere delen

Vergelijkbare artikelen