‘De hamburger is ontstaan in Mongolië, in de dertiende eeuw. In het rijk van Djengis Khan, het rijk van de Tartaren. De ruiters van de Mongoolse heerser hadden als eerste de hamburger op hun dagelijkse menu staan. Ze legden ‘s ochtends een stuk rundvlees onder hun zadel en reden daar de hele dag op. Tegen de avond was er onder het zadel een malse platte koek ontstaan, een biefstuk op z’n Tartaars. Of een tartaartje, zoals we het nu noemen. Zo’n tartaartje is een soort hamburger, maar dan van heel mager vlees.’
– Nederland Leest Junior: Graaf sandwich en andere etenswaardigheden –
Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 7 om zelf te lezen.
Het verhaal
In Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden vind je heel veel verhalen over eten. Je leert waar de eerste hamburger vandaan komt, hoe je oude chips weer lekker kunt laten kraken, waarom pizza vroeger armeluisvoedsel was, wat een belangrijk ingrediënt in de eerste coca cola was en nog veel meer.
Recensie
In groep 7-8 gaan wij dit jaar aan de slag met Nederland Leest Junior. Voor elk kind is een boek aangeschaft en die worden op 1 november uitgedeeld. Zelf ben ik het boek ook aan het lezen om de kinderen extra te kunnen motiveren om dit boek te lezen.
Elk verhaal is lekker kort geschreven. Zo’n 1 a 2 bladzijden. Je kunt alle verhalen door elkaar lezen. Alle titels zijn pakkend en maken je nieuwsgierig. Zo was ik bij ‘Proeven met je portemonnee‘ erg nieuwsgierig naar wat je dan kunt proeven met je portemonnee? De titel ‘Een bakkie van de kapper‘ is na heel logisch en bij de titel ‘Ademtariërs‘ vroeg ik me af wat ze daarmee zouden bedoelen?
Dit boek is erg geschikt om kinderen vanaf groep 7 zelf te laten lezen. Ook kun je de verschillende verhalen gebruiken ter aanvulling op een project, daarvoor schreef Femke van Leesbevordering in de klas al leuke ideeën (onder het kopje ‘lestips’). Een klein nadeel is dat er geen inhoudsopgave is, waardoor je de verhalen lastig terug kunt vinden. Mijn tip: schrijf de bladzijde van een goed/leuk verhaal op een briefje en bewaar dit briefje voorin het boek.
Andere interessante informatieve boeken voor de bovenbouw zijn Het fietsboek, Handboek voor historiehoppers – De middeleeuwen en In de ruimte is het stil.
Graaf Sandwich en andere wetenswaardigheden, uitgegeven door de CPNB, kreeg ik voor onze groep 7-8 via de lokale bibliotheek met dank aan NDB Biblion.
Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:
Nederland Leest Junior
Nederland Leest Junior duurt van 1 t/m 30 november. Het thema van 2018 is Voeding.
Het boek Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden van Jan Paul Schutten is beschikbaar gesteld voor scholen. Je kon eerder dit jaar boeken aanvragen voor alle kinderen uit groep 7 en 8. Bij het boek is allerlei lesmateriaal ontwikkeld.
Wil je in november 2019 meedoen met Nederland Leest Junior? Bestel dan op tijd (vóór april 2019) de boeken voor Nederland Leest Junior 2019 bij de lokale bibliotheek.
Ideeën mini leeslessen Graaf sandwich en andere etenswaardigheden
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Graaf sandwich en andere etenswaardigheden zijn:
- Lees het verhaal ‘Toverdrank‘ op bladzijde 13 voor.
Leesvraag: Welke dranken komen terug in jouw boek? Wat is de oorsprong van deze dranken? - Het gezegde ‘Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet‘ wordt uitgelegd in het verhaal over ‘De aardappelkoning‘ op bladzijde 16.
Leesvraag: Komen er gezegden voor in jouw boek? Wat betekenen ze? - Lees het verhaal ‘Waarom Engelsen liever azijn over hun friet doen dan mayonaise‘ op bladzijde 20 voor. De schrijver vertelt je dat ze niet zeker weten of het verhaal waar is.
Leesvraag: Hoe weet je zeker dat het verhaal in jouw boek waar is? Of hoe weet je dat het zeker niet waar is? - Nederlanders worden in het buitenland gezien als zuinig. Lees het verhaal ‘zuinig’ op bladzijde 24 voor. Zijn jullie het eens met dit beeld van de Nederlanders? Waarom wel/niet?
Leesvraag: Lees jij kenmerken van de Nederlandse zuinigheid in jouw boek? - Duur. Lees het verhaal ‘Kostbare krokussen‘ op bladzijde 50 voor.
Leesvraag: Wat is het duurste waarover in jouw boek geschreven is? - Wijze les. Lees het verhaal ‘Blauwe-vinvisboter‘ op bladzijde 58 voor. Kunnen de kinderen de wijze les voorspellen?
Leesvraag: Welke wijze les kun je uit jouw boek halen? - Wie vertrouw jij meer? Lees het verhaal ‘Blauwe vinvisboter’ op bladzijde 58 voor. Laat de kinderen antwoord geven op de vraag.
Leesvraag: Geef ons 2 personages uit jouw boek. Wie vertrouwen wij meer? - De per ongelukste ontdekking ooit. Lees het verhaal ‘De per ongelukste ontdekking ooit‘ op bladzijde 64 voor. Gaat er bij jou wel eens iets per ongeluk? Is dat meestal iets positiefs of iets negatiefs?
Leesvraag: Wat gaat er per ongeluk in jouw boek? - Lees het verhaal ‘Graaf Sandwich‘ op bladzijde 99 voor. De titel van het boek is ‘Graaf sandwich en andere etenswaardigheden‘ en in dit verhaal lees je over Graaf sandwich.
Leesvraag: Komt de titel terug in jouw boek? Lees een stukje voor.
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden.
Overige ideeën
- Doe je mee met Nederland Leest Junior en heb je voor alle kinderen een exemplaar? Geef het boek dan aandacht voordat je de boeken uitdeelt! Hang een blad op in de klas, of richt een stuk prikbord, whitebord of muur hiervoor in. Laat de kinderen hier allerlei feitjes en weetjes uit het boek ophangen. Wat blijft ze bij?
Bespreek regelmatig de feitjes en weetjes met de kinderen. Dit heeft twee doelen. Enerzijds de kinderen motiveren om hun leeservaringen te delen. Anderszijds om ze ‘klaar te stomen’ voor de afsluiting. - Sluit het project af met een kahoot quiz. Ik maakte een quiz met 12 vragen waarvan de antwoorden in het boek staan. Doe je ook mee? Klik hier om naar de quiz te gaan.
- Nederland Leest Junior biedt lesmateriaal voor een les van 90 minuten met o.a. een presentatie, werkbladen, filmmateriaal en een handleiding.
- Vanuit Nederland Leest Junior is een debatles ontwikkeld. Discussiëren kun je leren heeft hieraan bijgedragen In het lesmateriaal wordt dit verder uitgelegd. Zo vind je daar o.a. een les van 90 minuten die je kunt geven, werkbladen, een digibordpresentatie en extra beeldmateriaal.
- Lees het verhaal ‘Beroemd‘ op bladzijde 5 voor. Bedenk nu zelf een gerecht. Dit gerecht krijgt jouw naam. Maak het gerecht thuis in het echt. Hoe smaakt het?
- Voer voordat je ‘Proeven met je portemonnee‘ op bladzijde 11 voorleest de cola proef uit. Zorg voor glazen met coca cola en glazen met pepsi cola, maar zorg ervoor dat de testpersonen niet weten in welk glas wat zit. Kunnen ze het verschil ontdekken?
- Er staan verschillende tips in het verhaal ‘Eten met je ogen‘ op bladzijde 72. Probeer de tips uit. Schrijf nu zelf een lijstje met tips die bij jouw boek passen.