‘Oja, maar je moet wel even weten dat ik HEEL ERG goed ben in verstoppertje.
Ik ga mijn best doen.’
– Heb jij misschien Olifant gezien? –
Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 1.
Het verhaal
Een jongetje en een olifant spelen samen verstoppertje. Olifant geeft vooraf al aan dat hij erg goed is in verstoppertje spelen. Het jongetje kan hem dan ook nergens vinden. Kunnen de kinderen die dit boek lezen hem wel vinden?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar of bekijk hier een voorleesfilmpje:
Recensie
In dit prentenboek maken de prenten het verhaal. Als je alleen de tekst zou horen, dan zul je begrijpen dat het jongetje de olifant niet kan vinden. Echter kun jij als lezer erg goed zien dat de olifant op elke prent te vinden is.
Zelfs de ouders van het jongetje kijken over de olifant heen. Zou hij dan toch zo goed zijn in verstoppen?
Aan het eind komt er een schildpad bij, hij geeft aan:
‘Maar jullie moeten wel even weten…
dat ik er HEEL ERG goed in ben!’
Ik kan dit boek aanraden om voor te lezen in een kleine kring, zodat de kleuters de prenten goed kunnen zien.
Met dank aan Uitgeverij Gottmer voor het toezenden van dit recensie-exemplaar voor de Leeschallenge met Kinderboekenjuf.
Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:
Ideeën mini leeslessen Heb jij misschien Olifant gezien?
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Heb jij misschien Olifant gezien? interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:
Voor het voorlezen:
- Lees de titel voor: kunnen de kinderen Olifant zien?
- Hoe kan het dat het jongetje Olifant niet ziet?
- Waarom verstopt Olifant zich?
Tijdens het lezen:
- Waar zou Olifant zich kunnen verstoppen?
- Tot hoeveel tel je als iemand zich gaat verstoppen? Kun jij dat ook?
- Wat doe je als je iemand ziet tijdens verstoppertje?
- Waar kan Olifant zijn?
Na het lezen:
- Hoe goed is Olifant in verstoppertje?
- Hoe goed zal Schildpad zijn in tikkertje?
- Waar ben jij goed in?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Heb jij misschien Olifant gezien.
Overige ideeën
- Oefen met tellen tot 10 zodat jullie ook verstoppertje kunnen spelen.
- Speel verstoppertje! Kunnen de kinderen elkaar vinden?
- Bekijk deze leuke ideeën op Pinterest om creatief aan de slag te gaan.