Home / Digitale wereld / Help! De robots staken!

Help! De robots staken!

[DOOR LINDA] ‘Nu pas draait Panda zich om.
Ze heeft een rode blos op haar 
wangen.
Zou ze oververhit zijn?
De vader van mijn vriendin Joudia is technicus en heeft haar laatst nog gecontroleerd. ‘
Ze is wat verouderd,’ zei hij ‘maar ze doet het nog prima.’
‘Maak zelf je ontbijt maar klaar,’ zegt Panda koeltjes.

Verbaasd zet ik de voedselprinter aan.

– Help! De robots staken! –

Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 6 om zelf te lezen.

Het verhaal

Help! De robots staken!In het jaar 2050 ziet het leven er heel anders uit dan nu. Je persoonlijke robot kookt, ruimt op en maakt voor je schoon. Daarnaast zijn er zelf rijdende auto’s en voedselprinters.

Thuis leer je alles wat je moet weten van je robot en op school kom je om te spelen en te knutselen. Heel erg fijn dat al die computers de mensen een heleboel taken uit handen nemen.

Maar hoe moet dit de robots hun eigen gang gaan en staken? Kom alles dan nog wel goed?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar of hieronder de boektrailer:

 

Bekijk ook: Robotoorlog Geheime kracht

Recensie

Het boek begint met een kleine inleiding in het jaar 2050. Welke dingen zijn er dan anders dan nu en hoe werkt dat dan. Leuk vormgegeven. Helemaal omdat er met een knipoog wordt gewezen naar sommige gewoonten van nu.

Een boek in de toekomst, over 31 jaar om precies te zijn. Zal het leven dan echt zo zijn? Zullen er apparaten uit het boek echt gebruikt worden in 2050? Lastig om je hier een voorstelling van te maken, maar wel mooie stof om eindeloos over te fantaseren en te dromen. Ik denk dat dit veel kinderen aan zal spreken.

Hoewel de titel doet vermoeden dat de robots opzettelijk hun werk neerleggen, blijkt dit toch anders te liggen. Maar stel je toch eens voor dat alle apparaten waar een computer in zit, ineens niet meer doen wat ze moeten doen? Of als bepaalde computers kapot gaan? Ik denk dat kinderen hier ook over na zullen denken na het lezen van dit boek. Hoe moet het als hun mobiel het morgen niet meer doet? Of als ze niet op de tablet kunnen?

In het boek wordt gesproken over verschillende vervoersmiddelen en manieren om te reizen, daarom sluit dit boek leuk aan bij de Kinderboekenweek van 2019, met als thema: Reis mee!

Met dank aan Rian VisserRian Visser voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Bekijk ook: Niemand houdt Don Carlo tegen (kerntitel KBW19)

Ideeën mini leeslessen Help! De robots staken!

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Help! De robots staken! zijn:

  • Jasmijn wil een verplaatsmachine ontwerpen omdat ze graag bij haar vader en moeder wil zijn. Lees bladzijde 8 ‘Jasmijn, tijd om…‘ t/m bladzijde 9 ‘…bij elkaar waren.‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die een verplaatsmachine zou kunnen gebruiken?
  • De moeder van Jasmijn is onderzoeker in de woestijn en zelf wil Jasmijn graag een verplaatsmachine uitvinden. Lees bladzijde 8 ‘Jasmijn, tijd om…‘ t/m bladzijde 9 ‘…bij elkaar waren.‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die bezig is met uitvinden?
  • Om met haar moeder te communiceren gebruikt Joudia een comunicatiebril. Lees bladzijde 16 ‘Mijn vriendin Joudia…‘ t/m bladzijde 17 ‘…we de verbinding.‘ voor.
    Leesvraag: Op welke manieren wordt er in jouw boek gecommuniceerd?
  • Jasmijn moet ingrijpen om te voorkomen dat er een ongeluk gebeurt. Lees bladzijde 20 ‘We rijden recht…‘ t/m bladzijde 21 ‘…aan de hand?‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die moet ingrijpen om te voorkomen dat er iets vervelends gebeurt?
  • De oorzaak van het vreemde gedrag van de robots is gevonden. Er blijkt sprake te zijn van een besmettelijk virus waardoor de robots niet meer weten waarvoor ze geprogrammeerd zijn. Lees bladzijde 26 ‘Terwijl we oliebollen…‘ t/m bladzijde 27 ‘…een spelletje doen?‘ voor.
    Leesvraag: Wat zou er in jouw boek gebeuren als alle robots en computers een besmettelijk virus zouden hebben?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Help! De robots staken!.

Bekijk ook: Willewete Op reis met het schip

Overige ideeën

  • Verhaal: Stel je eens voor dat je zelf je eigen robot hebt. Hoe zou jouw dag er dan uitzien? Beschrijf een dag vanaf het moment dat je opstaat totdat je weer gaat slapen.
  • Verhaal: De oorzaak van het vreemde gedrag van de robots is gevonden. Er blijkt sprake te zijn van een besmettelijk virus, waardoor de robots niet meer weten waarvoor ze geprogrammeerd zijn. Lees bladzijde 26 ‘Terwijl we oliebollen…‘ t/m bladzijde 27 ‘…een spelletje doen?‘ voor. Stel je voor dat dit echt zou gebeuren. Hoe tref je de wereld dan aan als je ’s morgen wakker wordt? Schrijf hier een verhaal over.
  • Verplaatsmachine ontwerpen: Jasmijn wil een verplaatsmachine ontwerpen omdat ze graag bij haar vader en moeder wil zijn. Lees bladzijde 8 ‘Jasmijn, tijd om…‘ t/m bladzijde 9 ‘…bij elkaar waren.‘ voor. Jij gaat deze machine voor Jasmijn ontwerpen. Schrijf bij de tekening wat de verschillende onderdelen zijn en waar ze voor dienen.
  • Voedselprinter, maaltijd tekenen: Als Jasmijn gaat eten dan print ze dit met de voedselprinter. Lees bladzijde 10 ‘Ik ga met…‘ t/m bladzijde 11 ‘…doet zo vreemd!‘ voor. Als jij je eigen maaltijd zou mogen printen? Hoe zou dit er dan uitzien? Maak hier een tekening van.
  • Een dag op school: Jasmijn leert thuis, met haar robot en komt op school om samen dingen te doen zoals sporten en knutselen. Lees bladzijde 12 ‘Op straat kom…‘ t/m bladzijde 13 ‘…in haar binnenste.‘ voor. Stel je voor dat een dag bij jou op school er net zo uitziet als bij Jasmijn. Welke dingen zou je dan het liefst met je klasgenoten doen? Maak hier een rooster voor één dag van.
  • Een bijzonder voertuig: Rian Visser maakte een digibordles met schrijf- teken- en knutselopdrachten die te maken hebben met het ontwerpen van een eigen voertuig.

Bekijk ook: Reizigers in het dierenrijk

Andere delen

Dit boek is onderdeel van de Leesserie Estafette, hieronder enkele andere boeken uit deze serie:

Bekijk ook: Pech onderweg