Ben jij ook zo’n chocolade liefhebber? Dan is dit boek echt wat voor jou! Alhoewel…
– Het grote chocoplot –
Do you love chocolate? Than you should definitely read this book!! Although… you should read the warning on the first page before you start…
– The great chocoplot –
Durf je het wel aan? Ik durfde eigenlijk niet, maar aangezien ik lang uitgekeken heb naar dit recensie-exemplaar van Uitgeverij Moon moest ik er toch aan geloven ;-). Dus zette ik al mijn angst opzij en begon vol goede moed aan de volgende bladzijde! Nu, achteraf, schrijf ik deze recensie voor jullie. Dus het is mij gelukt en het was een groot succes! Het moet jou vast ook lukken.
Do you dare? Actually I didn’t, but I had been looking forward to this review copy for such a long time that I had to face it! So I put all my fear aside and started to read the next page with all my courage. Now, after finishing the book, I am writing this review for you. I managed to finish the book and it was a great success! If I can do it, so can you!
Het verhaal
Minke woont met haar vader en moeder in Brokkelen-aan-de-Kust. Een bekend chocoladestadje. Haar oma woont in een caravan (oftewel de Gouden Koets) in de voortuin.
Als Minke ’s avonds met haar familie op de bank zitten voor hun dagelijkse portie van ‘De 7 Uur Show’, weten ze niet wat ze zien. De Chocopocalypse! Zou alle chocolade echt verdwijnen? De daaropvolgende dagen wordt de chocolade gekte steeds erger. Mensen proberen de laatste chocolade in te slaan en beginnen zelfs winkels te plunderen. Maar is die Chocopocalypse wel echt? Hoe verdwijnt alle chocolade? En kan Minke erachter komen wat dit veroorzaakt voor het te laat is?
The story
Jelly lives with her parents in Chompton-on-de-Lyte a small but famous Chocolate town where everyone loves a Chocablocka bar or two. Jelly’s grandmother lives in a caravan in the front garden of her parents home.
When Jelly and her family are watching ‘The Seven Show’ they cannot believe what they are seeing; The Chocopocalypse! Will all chocolate really disappear? In the following days the chocolate madness becomes even worse. People are trying to save themselves a piece of chocolate and even start to plunder shops. But is the Chocopocalypse real? How does all the chocolate disappear? And can Jelly find out who is behind the Chocopocalypse before it’s too late?
Recensie
Ik heb enorm genoten van dit boek vol vraagtekens. Minke merkt al gauw dat er iets niet pluis is. Als lezer wordt je meegenomen in haar onderzoek naar het einde van de chocolade. Het leuke is dat dit vanuit een opdracht voor school ook nog eens als een wetenschappelijk experiment aangepakt wordt, wat zich erg leent voor een les op school (lees daar hieronder bij overige ideeën meer over). Ik kan je dit boek sterk aanraden, vooral ook als voorleesboek aan een groep 5 of 6. Maar ik moet je overigens wel waarschuwen: je eet meer chocolade dan je lief is tijdens het lezen van dit boek!
Andere verhalen waarin een mysterie moet worden opgelost zijn Willy Boem en de duistere cowboy, De groene hand en Zach King – Mijn magische leven.
Zelf dit boek aanschaffen?
Review
I have enjoyed this book very much, especially with all the questions about chocolate! Jelly quickly notices that something is wrong and starts a journey to discover what is. Jelly takes you with her on her quest to find the mystery behind the disappearing chocolate which is great fun to read. I can strongly recommend this book, especially as a book to read out to children in the ages 8 to 10. However, I do have to warn you! A lot of chocolate will be eaten while reading this book!
Looking for a good offer on this book?
Ideeën mini leeslessen bij Het grote chocoplot
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Het grote chocoplot zijn:
- Lees blz. 16 ‘Minke rekte zich uit…’ t/m blz. 18 ‘…uit haar gedachten zetten.’ voor. Een karaktereigenschap van Minke is dat zij veel piekert. Noem een karaktereigenschap van jouw hoofdpersoon voor en lees een stukje voor waaruit dat blijkt.
- In een boek heb je naast hoofdpersonen ook bijpersonen. Lees blz. 24 ‘Het geluid van…’ t/m blz. 25 ‘…om haar heen.’ voor. Oma is een van de bij personen uit dit boek. Lees een stukje voor over een van jouw bijpersonen.
- Op blz. 35 ‘Net toen Minke…’ t/m 37 ‘…was gaan kopen.’ voor. Je leest hier Minke’s eerste ontmoeting met Gari Chocolati. Je ziet de beide personen op de karft. De omschrijving in het boek vertelt je hoe Gari eruit ziet. Dit matcht goed bij de kaft. Welk moment in het boek komt volgens de kinderen overheen met de kaft van hun boek?
- In hoofdstuk 5 op blz. 54 lees je dat de mensen beginnen te twijfelen of het nu wel of niet waar is. Lees blz. 54 ‘Emma verscheen in…’ t/m blz. 57 ‘…van die chocopocalyps?’ voor. Het klonk als een grap, maar wordt nu wel erg geloofwaardig. Noem iets uit jouw boek wat jij of jouw hoofdpersoon niet gelooft.
- Op blz. 64 staat een update over de Chocopocalypse. Lees deze update voor. De kinderen weten hierdoor hoe het tot nu toe staat met de Chocopocalypse. Laat de leerlingen zelf een update over hun eigen boek schrijven.
- Minke, de hoofdpersoon, vertelt wie zij het liefste om zich heen heeft. Lees blz. 145 ‘De reep had…’ t/m blz. 153 ‘…uit haar mond verdwijnen.’ voor. Wie zou jouw hoofdpersoon het liefste om zich heen willen? En waarom?
- Op blz. 205 zou ik als lezer dolgraag de hoofdpersoon willen zijn om dit allemaal mee te maken. Lees blz. 205 ‘De Winkelmannetjes maakten…’ t/m blz. 216 ‘…De 7 Uur Show.’ voor. Wanneer zou jij jouw hoofdpersoon wel willen zijn?
Overige lesideeën bij Het grote chocoplot
- In Het grote chocoplot wordt een wetenschappelijk experiment uitgevoerd. Het lijkt mij leuk om dit in de klas uit te voeren, daarvoor schreef ik een kant en klaar lesidee. Download hier Lesidee Wetenschappelijk experiment.
- Stelopdracht: Wat zou jij doen als je vandaag te horen zou krijgen dat er over 7 dagen geen chocolade meer te vinden is?
Eventueel kun je ook de laatste pagina van het boek laten zien, waarna de kinderen kunnen beschrijven wat zij zouden doen.
- Brokkelen-aan-de-Kust is beroemd om zijn chocolade. Waarom staat jouw stad/dorp bekend?
- Lees blz. 10 ‘Ssst! zei Minke.’ t/m blz. 12 ‘…over gespoten waren.’ voor. De 7 uur show zend uit vanaf Paasei-eiland. Paaseiland bestaat echt. De kinderen mogen nu zelf Paasei-eiland ontwerpen.
- Na het lezen van Het grote chocoplot hebben de kinderen veel geleerd over chocolade. Laat ze nu zelf een idee bedenken voor hun eigen chocolade zoals Tony Chocolonely ook doet.
- In het verhaal wordt 2 x een chocoladereep verdeeld over 4 personen. Het tweede moment leent zich goed voor een les breuken in groep 6. Download hier Lesidee Chocolade verdelen.
Ideas for The great chocoplot
Underneath you will find ideas that you can use to start a conversation with children about books. These ideas can also be used to start a conversation with your students.
- In chapter 5 you can read that people doubt if the Chocopocalypse is real or not. It looked like a joke at first but is getting serious now. Can you name something in your own book that the main personage does not believe?
- There are different updates about the Chocopocalypse in the book, read these out to your children. The children now know what the status is of the Chocopocalypse is. Let the children write an update of their own books.
- Exercise: Ask your children what they would do if they would hear that there would be no more chocolate in 7 days? It is possible to show the last page of the book.
- Chompton-on-de-Lyte is famous for its chocolate. What is your town/city famous for?
- After reading the book children will have learned a lot about chocolate. Let them think of ideas for their own chocolate like Tony Chocolony does.