‘In het Grote Gevoelenshotel is elke dag weer anders. Je weet nooit wie er in komt checken.’
– Het Grote Gevoelenshotel –
Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 1.
Het verhaal
Hoe is het om gasten te ontvangen in Het Grote Gevoelenshotel? In dit prentenboek ontdek je welke gasten er allemaal langs komen en welk effect dat kan hebben.
‘Als Verdriet op bezoek komt, moet ik heel stil zijn, want hij praat met een dun stemmetje. Als ik niet zorgvuldig luister, hoor ik niet wat Verdriet zegt en dan blijft hij ontzettend lang.’
Ook andere gasten bezoeken het hotel, zoals Woede, Schuldgevoel, Vrede, Bezorgdheid en nog veel meer. Belangrijk is om te weten dat je gevoelens niet kunt opjagen. Ze komen en gaan op hun eigen tijd.
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Ik heb echt enorm genoten van dit prentenboek. Voor kinderen zullen de gasten échte gasten zijn, maar als volwassene haal je hier heel mooi uit dat het over de emoties van een mens gaat en hoe je daar het beste mee om kan gaan. Dit kan jou als voorlezer dus helpen om het met kinderen te hebben over het ervaren van diverse emoties. Daarom denk ik dat dit een prachtig prentenboek is dat in te zetten is voor elke groep 1/2 (en uiteraard voor hogere groepen) om het samen te hebben over gevoelens en hoe je daar mee om kan gaan.
Met dank aan Uitgeverij Horizon voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën voorlezen Het Grote Gevoelenshotel
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Het Grote Gevoelenshotel kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
Introductie en voorlezen
Als introductie:
Boek introduceren door samen te praten over welke gevoelens er allemaal zijn. Eventueel aangevuld door alles visueel met emotieplaten te maken.
Voor het voorlezen:
Bekijk met de kinderen de kaft en praat erover voor je start met voorlezen. Je kunt dit doen door te vragen wat ze zien en of ze een idee hebben wat dat betekent.
Vertel kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kinderen nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dit als volgt kunnen:
- Welke gevoelens zijn er allemaal? In dit verhaal hoor je over alle gevoelens die in kunnen checken in het gevoelenshotel en van sommigen krijg je zelfs tip over hoe je er het beste mee om kan gaan als deze gevoelens bij jou inchecken.
Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen. Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien (liefst via het digibord). Moeilijke woorden op de pagina leg je van tevoren uit in kindertaal eventueel met hulp van de illustratie.
Bij volgende keren voorlezen is het mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.
Maak een keuze uit onderstaande vragen:
Kijk en vergelijk | Welke emoties uit het boek herken je bij jezelf? |
Betwijfelen | In hoeverre zal dit hotel echt bestaan? |
Bedenken | Hoe zou jij omgaan met al die emoties die jouw hotel bezoeken? |
Oplossen | Wat kun je doen als je de emoties in jezelf niet de baas kan? |
Voorspellen | Lees voor tot ‘Soms wou ik dat sommige gevoelens alvast zouden uitchecken.‘ Hoe kan de manager ervoor zorgen dat gevoelens uitchecken? |
Ontwerpen | Bekijk de plaat van het hele hotel op de een na laatste bladzijde. Welke kamer hoort bij welk gevoel en wat kun je toevoegen om dit duidelijker te maken? |
Grote ideeën | Wat is een voordeel van en een nadeel van het bekijken van gevoelens die inchecken in een hotel in plaats van het over echte gevoelens te hebben? |
Verbinden | Wat is een overeenkomst en verschil tussen jezelf en de manager van dit hotel? |
Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:
- Met behulp van de illustraties: manager, overstroomt, mijlenver.
- Uitleggen met andere woorden: verblijf, inchecken/uitchecken, geweigerd, zorgvuldig, problemen veroorzaken.
De gevoelens zelf kun je toelichten als je denkt dat dat prettig is.
Werken vanuit essentiële thema’s
In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.
Kies een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Uitleg over het essentiële thema lees je in het blog Werken met essentiële thema’s.
Essentieel thema
Binnen een essentieel thema werk je met een centrale zin en woord. Uitleg over de centrale zin en het centrale woord lees je het blog Geletterdheid met prentenboeken.
Bij dit boek past het essentieel thema:
Zo voel ik me
De zin die centraal kan staan is: ‘Alle gevoelens krijgen een plek.’
Als centrale woord zou ik ‘plek‘ kiezen.
Andere essentiële thema’s bij dit prentenboek kunnen zijn:
- Ik voel dit, wat voel jij?
- Hoe voel ik me.
Mogelijke activiteiten
Hoeken:
- Maak kaartjes met gevoelens die de kinderen in je klas ervaren. Voeg deze toe aan de hoeken. Laat ze tijdens het spelen stilstaan bij welke gevoelens ze ervaren door kaartjes te betrekken bij de hoeken.
- Maak een hotel waar de kinderen als gevoel in kunnen checken. Wie is de manager? En hoe gedraag je je bij welk gevoel? (Tip: zorg dat ze niet te vaak Woede spelen dat is wat lawaaierig haha)
Creatief schrijven:
- Laat kinderen een uitleg/tekening maken over een emotie. Zo maken jullie een boek met informatie over elk gevoel dat kan komen inchecken. (Dit kan weer inspiratie zijn voor de hotelhoek.)
- Als kinderen een emotie ervaren mogen ze daarover schrijven en tekenen.
Muziek:
Creatief:
- Maak kamer voor al jouw emoties die je op deze dag voelt. Print vooraf een hotel met lege kamers en laat kinderen deze een paar keer per dag of week vullen met gevoelens die ze gevuld hebben.