[DOOR MICHELLE] ‘Als we naar de bliksem gaan, hebben we dat zelf gedaan.‘
– Het hebzuchtgas – Een sprookje vor jong en oud –
Het verhaal
Julia is de kleindochter van president Stefan de Wolf van Tracidië. Ze doet haar eindexamen op het moment dat een vloedgolf Hovarde bereikt. De stad loopt snel onder water en Julia vlucht naar de kerktoren. Na een tijd weet ze te ontsnappen met een vlot.
Op het nieuws is de internationale conferentie van energiemagnaten. Hier is besproken dat het gebruik van fossiele brandstoffen moet verminderen, want de temperatuur van de aarde mag niet verdere stijgen. Hierdoor moeten een toekomstige vloedgolf voorkomen worden.
Alle kinderen die door de vloedgolf hun eindexamen niet hebben kunnen voltooien, moeten een maatschappelijke stage gaan lopen van 3 maanden. Julia interesseert zich voor techniek en het bedrijfsleven en wil daarom stage lopen bij ‘Solide’, winning van olie en andere energiedragers. Dit is het bedrijf van Alphons Bovenwoning.
Julia mag onderzoek doen naar de manier waarop mensen omgaan met hun afval. Met een vragenlijst gaat ze langs de huizen en ontdekt verrassende dingen, ook over dingen die weinig met vuilnis te maken hebben. Trijn Vroege laat haar ervaren dat als geld op tafel legt, het afleidt van het verhaal. Ook vraagt ze of Julia weleens gehoord heeft van hebzuchtgas. Ze komt erachter dat de mensen hoog in de directiekamers verslaafd zijn aan hebzuchtgas. De energiebazen willen zo snel mogelijk geld verdienen en hiervoor geen duurzame energie gebruiken. Om het milieu te redden moet dit stoppen. Julia zoekt contact met de kinderen van energiemagnaten en samen verzinnen ze een plan.
Recensie
Jan Terlouw is in staat een compleet nieuwe wereld te creëren in een boek. Dit deed hij al eerder bij de Koning van Katoren en in dit boek worden de landen Tracidië en Gandrië geboren. Door de titel Het hebzuchtgas – een sprookje voor jong en oud, denk je in eerste instantie dat dit een boek is waar fantasie centraal staat. Wat is hebzuchtgas? Toch is het een boek wat prima aansluit bij de realiteit. Kolen, gas, olie zorgen voor milieuvervuiling en men wil beter isoleren, afval scheiden en overstappen op zonne-energie en windenergie. Een onderwerp wat de laatste tijd vaak in het nieuws is.
Dit spannende, grappige en meeslepende verhaal zorgt ervoor dat je weer even alert wordt gemaakt van je milieubewustzijn. Maar ook voor een heerlijke leeservaring. Ik heb dit boek de eerste dag van de zomervakantie in één dag uitgelezen. Kunnen de kinderen de verslaving van hun ouders stoppen?
Ik kan Het hebzuchtgas aanraden voor kinderen vanaf groep 7/8 om zelf te lezen, maar nog meer om voor te lezen en over in gesprek te gaan.
Met dank aan Uitgeverij De Kring voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Zelf dit boek aanschaffen?
Ideeën mini leeslessen Het hebzuchtgas
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Het hebzuchtgas zijn:
- Lees bladzijde 13 ‘Hij had zijn benen door…’ t/m ‘…veiligheid brengen.’ voor. Er is een man verdronken. Julia heeft nog nooit een dode gezien, maar is weinig aangedaan. Hoe zou dit komen? Heb je zelf weleens iemand gezien die dood is en hoe voelde je je toen?
Leesopdracht: Hoe voelt de hoofdpersoon van jouw boek zich? Uit welke zin blijkt dat? Bewaar de zin, zodat je hem na het lezen kan voorlezen aan de klas. - Lees bladzijde 18 ‘Opnieuw een nacht…‘ t/m ‘…van dat raam.’ voor. Julia heeft een probleem. Ze moet een oplossing bedenken. Kunnen jullie haar helpen met het bedenken van een oplossing?
Leesopdracht: Welk probleem heeft de hoofdpersoon in jouw boek? Kan hij/zij dit zelf oplossen?
Na het lezen: lees vanaf bladzijde 18 ‘En ja…’ t/m ‘…fataal was geworden.’ voor. Dan weten de kinderen de oplossing die Julia had bedacht. - ‘Ik begin te denken dat een kind op iedere leeftijd de waarheid aan kan, als wie de waarheid vertelt maar genoeg van hem houdt.’ lees je op bladzijde 31.
Leesopdracht: Spreek in jouw boek iedereen de waarheid? Hoe weet je dat? - Lees vanaf bladzijde 72 ‘‘O, ja wat verbeeldt…‘ t/m bladzijde 73 ‘…weg is gezet.‘ voor. Hier staat een 1 april grap. Leuk stuk om voor te lezen rond 1 april.
Leesopdracht: Wie heeft er een grappig stuk in zijn boek? Dat mag je na het lezen voorlezen. - Lees bladzijde 105 ‘Op 14 mei wordt…‘ t/m bladzijde 106 ‘…ten onder zijn gegaan.‘ voor. Weeralarm! Tegenwoordig hoor je dit steeds vaker op het nieuws.
Leesopdracht: Wat voor weer is het in jouw boek? - Lees voor vanaf bladzijde 154 ‘Mirabeille…‘ t/m bladijzde 155 ‘…studiegenoten.‘ voor. Mirabeille houdt van bijen. Dit stuk is een informatief stuk over bijen. Soms zit in een verhalend boek ook een stuk informatie waar je wat van kan leren.
Leesopdracht: Wat heb jij geleerd door het lezen van een boek? - Lees bladzijde 165 ‘Als laatste…‘ t/m ‘…niet meevalt.’ voor. Dit stuk gaat over liefde op eerste gezicht. Een mooi stuk om te gebruiken tijdens de week van de Lentekriebels of rond Valentijnsdag.
Leesopdracht: Is er iemand verliefd in jouw boek?
Overige ideeën
- Op de website van uitgeverij De Kring staat een filmpje van een interview met Jan Terlouw. Bekijk dit fimpje hier. Zouden de kinderen het boek nu juist wel of juist niet willen lezen?
- Structureer de kennis van de kinderen door ze in groepjes een mindmap te laten maken. Maak een mindmap over milieuvervuiling. Hoe komt het dat mensen hier niet mee stoppen?
- Een beter milieu, begint bij jezelf! Wat zou jij kunnen verbeteren? Waardoor kan je zorgen dat je dat ook echt gaat doen? Maak een mindmap over milieubewuste keuzes en duurzame energie. Wat draagt het meeste bij aan een beter milieu denk je?
- Verschillende websites hebben lessen gemaakt om het met kinderen uit de groep 7 en 8 over duurzame energie te hebben. Je kan zelfs gastsprekers uitnodigen van Eneco, Greenpeace of Energieke scholen.
Hieronder een greep uit de lessen die je kan vinden op internet.- Op deze pagina vind je het lesmateriaal van Greenpeace. Olie, het zwarte goud is geschikt voor groep 7 en 8. Deze les gaat over het ontstaan van olie en waarvoor het gebruikt wordt. De kinderen ontdekken welke risico’s er aan oliewinning kleven en hoe olie voor conflicten kan zorgen. Ze sluiten af met het bedenken van alternatieven voor olie.
- Duurzame energie wordt steeds belangrijker, zo vindt ook de Enecogroep. Het is zelfs niet eens meer de vraag óf we hierop over gaan, maar wanneer we dat doen. Hoe gaat dat? Hoe komen we daar? En wat doen we in de tussentijd? Lees hier meer.
- Energieke Scholen is een lesprogramma waarbij basisschoolleerlingen aan de slag gaan met energie en binnenmilieu om hun schoolgebouw energiezuiniger en gezonder te maken, lees hier meer.