Home / Gastblogger / Het Hersenhotel

Het Hersenhotel

[DOOR MICHELLE] ‘Sssst, wacht even.’ fluistert Sam met zijn oor tegen de deur. ‘
Wat is dat voor gekras? Het lijkt wel of het spookt!’
’Het spookt in jouw hoofd!’ zegt Nikki.
Ze spreekt iets in op haar telefoon. ‘We staan nu voor de Bovenkamer. De speurtocht begint nú!

– Het Hersenhotel –

Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 5 om zelf te lezen.

Het verhaal

Het HersenhotelDe familie Stein gaat op vakantie naar het Hersenhotel. Nikki en Sam spelen de hoofdrol in dit verhaal. Zij zijn neef en nicht. Hun opa, oma, tantes, ooms en andere neefjes en nichtjes zijn ook mee. Nikki en Sam gaan samen op avontuur in het Hersenhotel en ontdekken allerlei bijzondere kamers, zoals de controlekamer, de bovenkamer, het magazijn en de sportzolder. Zouden ze het geheim van de familie Stein te weten komen?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Recensie

Het Hersenhotel is een veelzijdig boek. Als je het citaat leest, merk je al dat het een grappig en spannend verhaal is. Daarnaast leer je nieuwe informatie over de hersenen.

‘Heb je samen plezier met familie of vrienden of knuffel je met je huisdier? Dan komt er een stofje vrij in je brein. Dat heet oxytocine (ok-sie-too-sie-nu) Het zorgt voor een fijn en blij gevoel.’

Tevens stimuleert het boek zelfontwikkeling door het bespreken en testen van verschillende talenten en mooie groei gerichte uitspraken, zoals:

Wie nooit een fout maakt, heeft nooit wat geprobeerd.’

Er zijn zoveel personages in het boek, dat er altijd wel iemand is in wie jij je kan verplaatsen. De illustraties zijn duidelijk en passen perfect bij de tekst. Een boek wat veel verschillende soorten lezers zal aanspreken, omdat het zo veelzijdig is.

Met dank aan Uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek hier

Ideeën mini leeslessen Het Hersenhotel

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Het Hersenhotel zijn: 

  • Opa heeft dementie. Lees bladzijde 8 ‘Niet ver…’ t/m bladzijde 11 ‘…familie Stein?’ voor. Gelukkig heeft opa familie die hem helpt zijn geheugen op te frissen.
    Leesvraag: Kunnen de personages in jouw boek alles goed onthouden of leiden ze aan geheugenverlies?
  • Prefrontale cortex, hypothalamus en hippocampus. Lees de informatie over de hersenen op bladzijde 15 voor. Wat een moeilijke woorden staan hierbij!
    Leesvraag: Welk moeilijk woord heb jij vandaag gelezen?
  • Talent dat je bent. Lees bladzijde 17 ‘Nikki doet…’ t/m bladzijde 19 ‘…mijn brein.’ voor. Hier komen Nikki en Sam allerlei talenten tegen.
    Leesvraag: Wat is het talent van jouw hoofdpersoon? Heb jij dat talent ook?
  • Prout to be vout. Lees bladzijde 26 ‘De volgende ochtend…‘ t/m ‘…oefenen.’ voor. Sam maakt een fout en is teleurgesteld.
    Leesvraag: Hoe reageert jouw hoofdpersoon als hij iets fout doet en hoe reageert hij als een ander iets fout doet? Hoe zou jij reageren als jijzelf of een ander een fout maakt?
  • Met fantasie en samenwerken kan je iets moois tot stand brengen. Lees bladzijde 36 voor.
    Leesvraag: Worden er in jouw boek nieuwe dingen of ideeën bedacht?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Het Hersenhotel.

Overige ideeën

  • Doe de testen achterin het boek: Ben je een doener of een denker? Hoe slim ben jij met je gevoel? Hoe gebruik je jouw brein? Ontdek je talent!
  • Maak een stamboom van je eigen familie net als de familie Stein heeft gedaan.
  • Ga op onderzoek uit: welke uitvindingen heeft Albert Einstein gedaan? Is dit boek gebaseerd op de werkelijkheid?
  • Maak als leerkracht een account aan op de website van de Hersenstichting. Kunnen de kinderen hun hersendiploma behalen?
  • Poster: Maak een poster over de verschillende  gebieden in de hersenen en hun functies.
  • Spel: Maak een spel waarbij verschillende gebieden in de hersenen worden gebruikt en wat in teken staat van het brein.
  • Onderzoek: Voer een denkactiviteit uit (schaken, sudoku, puzzel) en voer een fysieke activiteit uit ( dansen, voetbal) op verschillende momenten. Hoe voel je je na de activiteit? Stemming, Energie en Houding.
  • Quiz: Maak een quiz met weetjes over de hersenen.
  • Klei hersenen: Verf de verschillende gebieden en zorg dat je hierbij een toelichting kan geven.
  • Dromendagboek: Houd een dromendagboek bij. Wat gebeurt er in je droom wat ook in het echt is gebeurd?Lied: Op youtube vind je het liedje ‘Parts of  the Brain’ (delen van het brein)  gezongen door ‘Pinky and the Brain’.

    Schrijf nu zelf een (Nederlandstalig) lied  over de delen van het brein. Mag op een  bestaande of zelfverzonnen melodie.  Aan wie ga je het lied leren?

  • Hersenexperimenten: Op Neurokids staan allemaal ‘hersenexperimenten’. Maak een ‘Hersen-ExperimentenOntdekhoek’ voor je klasgenoten. Zorg voor aantrekkelijke en duidelijke opdrachtenbladen en zorg ook dat alle benodigdheden voor de experimenten bij de opdrachtbladen aanwezig zijn. Voor wie maak je deze ontdekhoek?
  • Hersenaandoeningen: Op Natuurinformatie.nl vind je een overzicht van allemaal ‘hersenaandoeningen’ (zoals bijvoorbeeld ADHD, dementie en autisme). Kies één van de aandoeningen uit en bereid een presentatie over dit onderwerp voor. Bedenk voor wie en wanneer je je presentatie gaat houden.
  • Kunstmatige Intelligentie: Stel dat de mens ooit een computer uitvindt die net zo werkt als het menselijke brein – een computer die kan denken, voelen etc. maar dan vele malen sneller. Een computer die oplossingen voor problemen kan verzinnen en nieuwe dingen kan uitvinden. Bedenk wat de voordelen en nadelen van zo’n uitvinding zullen zijn. Wat zouden de gevolgen kunnen zijn? Schrijf een verslag van je bevindingen.