‘De papa’s en de mama’s springen lenig van de boot. Ze staren naar het Pietenhuis, hun ogen worden groot. Ze slaan de handen voor de mond: ‘Wat is hiér nu gebeurd?!’‘- Het huis van Sinterklaas –
Het verhaal
Als Sinterklaas met de papa’s en mama’s weer naar Nederland vertrekt, blijven de kleine pieten in het huis van Sinterklaas achter. Deze pietjes passen wel op het huis… Toch?
Dat kunnen ze heel erg goed! Ze verven de muren, glijden door de schoorsteen en roetsjen langs de leuning van de trappen naar beneden. Hoe zal het huis eruit zien als Sinterklaas terug komt? En hoe zal Sinterklaas hierop reageren?
Recensie
Een heerlijk verhaal over eigenwijze pietjes die allerlei streken uithalen terwijl Sinterklaas en de mama’s en papa’s van huis zijn.
Als de kat van huis is, dansen de muizen op tafel…
De illustraties van Marieke Nelissen zijn prachtig, vooral ook de langgerekte platen waarbij je het boek moet draaien. Ik genoot het meest van het feit dat dit boek over de Sinterklaastijd gaat zonder dat de aankomst van Sinterklaas of het ontvangen van pakjes in het geding komt. Een heerlijk boek om voor te lezen. Ik durf te wedden dat de kinderen ervan smullen.
Met dank aan Uitgeverij Gottmer voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Zelf dit boek aanschaffen? Nog even geduld, de titel is momenteel in herdruk. Hou vooral deze site goed in de gaten.
Ideeën mini leeslessen Het huis van Sinterklaas
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Het huis van Sinterklaas interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:
Voor het voorlezen (laat de kaft en de binnenkant van de kaft zien):
- Hoe zou het huis van Sinterklaas eruit zien?
- Waar staat het huis van Sinterklaas?
Tijdens het lezen:
- Zou het goed gaan als de kinderen op het huis passen?
- Hoe zullen de papa’s en mama’s reageren als ze thuis komen? En Sinterklaas?
Na het lezen:
- Ben jij wel eens alleen thuis? Wat doe jij dan?
Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:
- Met behulp van de illustraties/het materiaal: waterkant, matrassen, tafelkleden, leuning, de verte in turen
- Uitleggen met andere woorden: klauteren, roetsjen, wild geraas staken, opgeknapt.
Enkele lesideeën bij het boek zijn:
- De pagina’s staan vol met pietjes. Tel de pietjes op elke pagina, hoeveel zijn het er?
- Bouw het huis van Sinterklaas na. Geef de kinderen de ruimte om zelf te bepalen welke delen van het huis ze na willen bouwen. Denk aan de hut van een tafellaken in de huis/poppenhoek. Hang schilderpapier op en laat de kinderen ‘de muren’ schilderen. Andere ideeën kunnen vanuit de kinderen komen na het lezen van dit boek.