Het leven van een loser

Het verhaal

Leven van een loserIn Het leven van een loser gaat Bram Botermans na de zomer naar de middelbare school. Van zijn moeder heeft hij een dagboek gekregen om zijn gevoelens over de middelbare school van zich af te schrijven. Hij noemt het zelf een logboek. In dit eerste schooljaar op de middelbare school wil Bram vooral populair worden. Helaas hebben de plannen niet altijd de juiste uitwerking. Samen met zijn beste vriend Theo komt hij het eerste schooljaar wel door.

Dit boek is erg populair onder kinderen die niet graag lezen. Juist door de houding van Bram, het leven is een hel, en door de vele tekeningen in het boek spreekt dit erg aan. Ik vind het zelf ook een leuk, grappig boek met vele situaties die helaas toch net anders uitpakken dan Bram ze bedoeld heeft.

Wil je zelf het boek aanschaffen?
Koop bij bol.com

Boekverfilming

Leven van een loserDe boeken van Het leven van een loser zijn al een groot succes, maar de film is minstens net zo’n groot succes als je het mij vraagt. Het eerste deel, Diary of a wimpy kid, begint net zoals het boek. Namelijk door de personages aan je voor te stellen met gelijk een goede grap. Het leuke aan deze film is dat hij grotendeels hetzelfde is als het boek, dus je hebt echt het idee dat je het boek in het echt beleeft. De andere momenten of de volgorde wijken iets af van het boek om de film grappig en leuk te houden. Het enige nadeel is dat er allerlei andere namen voor de personages gebruikt worden. Zo heet Bram in de film Greg en heet zijn beste vriend Theo in de film Rowley.

Het allerleukste aan de film vind ik dat de tekeningen uit het boek terugkomen. Juist die tekeningen zorgen ervoor dat de kinderen het boek zo geweldig vinden.

Wist je dat deze film nu ook op Netflix staat?

Met deze mini leeslessen vergelijk je het boek met de film:

  • Het begin van de film kun je goed vergelijken door blz. 7 ‘Dinsdag’ t/m 19 ‘… loszit of zo.’ voor en kijk tot 4.40 min. de film.
  • Het stukje over Halloween kun je vergelijken door blz. 67 t/m 81 voor de lezen en de film vanaf 36.45 t/m 45.20 te kijken.
  • Het stukje over het toneelstuk vergelijk je door blz. 102 ‘Vrijdag…’ t/m blz. 119 ‘… als ik.’ voor te lezen en de film van 1.06.10 t/m 1.12.40 te kijken.
  • Lees blz. 170 ‘Woensdag…’ t/m 184 ‘… handtekeningen uitdelen.’ voor en vergelijk dit met 51.50 t/m 56.46

Wil je zelf deze film aanschaffen?
Koop bij bol.com

Andere delen die verfilmd zijn:

Ideeën mini leeslessen Het leven van een loser

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Het leven van een loser zijn:

  • Bekijk samen met de kinderen de trailer van Het leven van een loser. Op www.boekenfilmpjes.nl is deze trailer te vinden. Klik hier om de trailer te openen in Youtube. Ga met ze in gesprek hoe dit boek ze nu lijkt. Wat trekt ze aan? Wat vinden ze van de trailer?
  • Het boek is geschreven als een dagboek. Blz. 14 t/m 21 kun je voorlezen als voorbeeld. Welke andere boeken ken je die als een dagboek geschreven zijn? Ben je er toevallig een aan het lezen, lees dan een stukje voor.
  • Lees blz.93 ‘Vanavond…’ t/m blz. 95 ‘… zoals gewoonlijk.’ voor. Hier begrijpen de ouders van Bram hem totaal niet. Hoe zijn de ouders in jouw boek? Lees een stukje voor waaruit dat blijkt.
  • Lees blz. 95 ‘Zaterdag…’ t/m blz. 99 ‘…als jijzelf.’ voor. Je leest hier hoe Bram omgaat met zijn beste vriend. Hoe gaan de vrienden in jouw boek met elkaar om? Lees een stukje voor waaruit dat blijkt.
  • Lees blz. 152 ‘Dinsdag…’ t/m 155 ‘…hadden opgeschreven.’ voor. Wordt dit stuk in de verleden tijd of in de tegenwoordige tijd geschreven? Wat is het verschil? (In de verleden tijd weet de auteur al hoe het afloopt, jij als lezer moet hier nog achterkomen. In de tegenwoordige tijd beleef je het verhaal tegelijk met de auteur.) Kun je zien in welke tijd jouw boek geschreven is? Lees een stukje voor.

Overige lesideeën bij Het leven van een loser:

  • Het boek is geschreven als een dagboek. Dit kun je zien doordat het in stukken geschreven is die vertellen wat er voorafgaand is gebeurd. Deze stukjes herken je door de dag erboven. Laat de kinderen 1 dag of week een dagboek (Oke, nee het is geen dagboek maar een logboek) bijhouden en bespreek deze dag- of logboeken met elkaar.
  • Lees blz. 170 ‘Woensdag…’ t/m blz. 172 ‘… per dag.’ voor. Teken een strip waarmee jij de wedstrijd zou willen winnen. Lees achteraf blz. 173 ‘Donderdag…’ t/m 184 ‘… handtekeningen uitdelen.’ voor om te weten hoe het verhaal afloopt.

Andere delen uit de serie Het leven van een loser zijn:

Vergelijkbare artikelen