Home / Gevoelens / Het meisje dat doet wat ze niet durft

Het meisje dat doet wat ze niet durft

‘En nu gaat Kapitein Demi Langzwaard het engste van alle enge dingen doen.
Ze gaat IN DEZE BOOM KLIMMEN!’
– Het meisje dat doet wat ze niet durft –

Dit prentenboek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf groep 1/2, maar zeker ook in groep 3 en 4.

Het verhaal

Demi is een echte avonturierster. Ze beleeft het ene na het andere avontuur. Later wil ze dan ook diepzeeduiker worden, of coureur, of piraat. Samen met haar vrienden speelt ze piraatje. Die hoge boom is zeer geschikt als hun schip. Al denkt Demi daar wel anders over.

‘Dit is nieuw. Demi heeft nog nooit in een boom geklommen.’

Zal het Demi lukken om haar vrienden te overtuigen om ergens anders een piratenschip van te maken? Of zal het Demi lukken om in die hoge boom te klimmen?

Benieuwd naar Het meisje dat doet wat ze niet durft? Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Recensie

In dit prentenboek staan mindset en de leerkuil centraal. Je mindset maakt of je iets nieuws wilt proberen.

‘Er zijn ZOVEEL REDENEN om het niet te proberen.’

Je herkent in dit boek ook heel goed de fasen van de leerkuil. Uiteindelijk durft Demi het als Kapitein Demi Langzwaard te proberen om in de boom te klimmen, toch lukt het niet. Echter geeft Demi niet op:

‘Ze zal teruggaan naar de boom. Misschien zelfs morgen al.’

Ik kan Het meisje dat doet wat ze niet durft aanraden als je aan de slag wilt met mindset en/of de leerkuil in de onderbouw (groep 1 t/m 4). Op de website van de uitgeverij kun je ook een gratis lesplan bij dit prentenboek downloaden.

Met dank aan Uitgeverij Bazalt voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek hier

Ideeën mini leeslessen Het meisje dat doet wat ze niet durfde

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Het meisje dat doet wat ze niet durfde interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:

Voor het voorlezen:

Bekijk met de leerlingen de kaft en zorgt dat de onderstaande informatie bekend is voor je start met voorlezen. Je kan dit doen door vragen te stellen over de kaft

  • Wat zou dit meisje doen?
  • Wat zou dit meisje niet durven?

Tijdens het lezen:

  • Wat wil jij later worden?
  • Er zijn zoveel redenen om het niet te proberen. Welke redenen kan Demi allemaal geven?
  • Wat is er eigenlijk zo leuk aan om in bomen te klimmen?‘ Wat vind jij? Is het terecht dat Demi zo over het leren klimmen in bomen denkt?
  • Hoe zou Demi in de boom kunnen komen zonder te klimmen?
  • Zou kapitein Demi Langzwaard in de boom durven klimmen?

Na het lezen:

  • Zal het demi uiteindelijk lukken als ze blijft proberen?
  • Kom jij wel eens uitdagingen tegen waarvan je denkt dat het je niet zal lukken? Wat doe je dan?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Het meisje dat doet wat ze niet durft.

Extra:

  • Meer lezen over mindset? Dat kan in dit artikel van Platformmindset.
  • Smartgames bieden kinderen een uitdaging waarin hun mindset en leerkuil een rol kan spelen als het te moeilijk wordt.
Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!