Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom)

Als ik iets had geleerd van de afgelopen Eerste Keren, dan was het toch wel dat mijn lijf me zomaar in de steek kon laten. Mijn arm deed waar hij zin in had, mijn mond kon woorden weigeren, mijn benen waren onbetrouwbare onderdanen. Daarom zwoer ik bij een goede voorbereiding. Zelfs als ik daarvoor voor een spiegel moest staan.
– Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom) –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen voor kinderen vanaf groep 6.

Het verhaal

Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom)Bo is een spastisch meisje dat voor het eerst naar haar nieuwe groep 8 moet. Ze ziet enorm op tegen deze Eerste Keer. Zal het net zo erg zijn als op haar vorige school? En zo erg als alle Eerste keren?

Al snel blijkt dat het wel mee valt. Tom is haar ‘verplichte helper’, maar hij toont meer interesse dan hij zou moeten. Samen hangen ze tijdens de pauzes tegen het muurtje aan, ze delen Bo’s eten zodat Tom zijn koek aan zijn broertje kan geven en Bo niet op school hoeft te eten en ze spreken na schooltijd af. Bo’s moeder springt bij elk verhaal over Tom een gat in de lucht. Zal Bo in Tom een echte vriend vinden?

Tom mag zelfs in Bo’s schrift lezen en zo bedenkt Tom ‘de lijst’. Een lijst met dingen die Bo nog niet gedaan heeft en Tom en Bo samen gaan doen. Kan Bo’s lichaam al deze dingen wel aan? Zal Toms geheimzinnige plan om Bo’s pesters terug te pakken wel goed komen? En waar bemoeien hun klasgenootjes zich toch steeds mee? Tom heeft toch alles verteld? Toch?

Boekpresentatie Tineke Honingh

Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom)

Deze keer, op zaterdag 24 maart 2018, ging ik naar de Kinderboekwinkel voor de boekpresentatie van Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom) geschreven door Tineke Honingh. Het was mijn eerste boekpresentatie en ik was erg benieuwd wat ik kon verwachten. Tineke had een speech voorbereid, haar dochter liet een stukje poëzie horen en haar schrijfgroepje vertelde wat ongelofelijk lieve woorden over Tineke en haar geweldige boek.

Na de presentatie ben ik in de rij gedoken om mijn boek te laten signeren en daarna raakte ik aan de praat met het schrijfclubje en de uitgever. Het was heel erg leuk om mensen te ontmoeten waarvan ik al boeken heb gelezen zoals Sanne Roosenboom de schrijfster van Jippie! Een humeurig sprookje en Brenda Heijnis van Waar de wind waait.

Ik wens Tineke heel veel succes met de verkoop van Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom) en kan jullie het erg aanraden om dit boek aan te schaffen!

In mijn vlog geef ik je een kleine impressie van de boekpresentatie:

Kinderboekwinkel Nijmegen

Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom)

Ik ben al vaak in de Kinderboekwinkel in Nijmegen geweest. Ben jij er wel eens geweest? Zo ja, dan snap je vast wat ik bedoel. Zo nee, dan moet je zeker eens gaan!

Het is een kleine, schattige winkel vol met kinderboeken. Overal waar je kijkt staan de boeken prachtig gerangschikt op leeftijd en auteur. De kasten hebben een dubbele taak: het tentoonstellen van boeken en het bieden van zitruimte om even in een boek te duiken. Het personeel is altijd behulpzaam, vriendelijk en staat voor je klaar.

Boven hebben ze een mooie ruimte waar vaak workshops en presentaties zoals deze boekpresentatie van Tineke gehouden worden.

Recensie

Voorafgaand aan de boekpresentatie had ik wel gelezen waar het boek over ging, maar wist nog niet zo goed wat ik van Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom) moest verwachten. Na het praatje van Tineke en vooral het stukje voorlezen, was ik helemaal verkocht. Dit boek MOEST ik lezen (gelukkig had ik hem al gekocht)!

Al lezende werd ik zeker niet teleurgesteld. Nee, juist het tegenovergestelde. Hoe meer ik las, hoe geweldiger ik het boek vond. Ik hoorde de stem van Tineke nog in mijn hoofd als ik de stukken over Bo las en ik heb helemaal dubbel gelegen over het stuk met de stoeltjeslift die naar beneden roetsjt…

‘Ik drukte op de groene knop. ‘Ik ga naar mijn kamer.’ 
‘We eten over een halfuur, oké?’ zei mijn moeder.
Ik keek naar mijn stoeltje. ‘Ik weet niet of ik dat red…”

Het is Tineke gelukt om een verhaal over een spastisch meisje te schrijven, waarin Bo gewoon Bo is. Je leest vanuit de gedachten van Bo hoe haar lichaam niet altijd doet wat het moet doen. Maar je leest ook hoe ze wel alles mee krijgt en er een mening over heeft, al lijkt dat niet altijd zo. Daarnaast ben je ook nieuwsgierig naar het verhaal achter Tom. Je snapt als lezer goed dat er meer achter zit dan dat je leest, maar wat dan? Wat heeft hij gedaan?

Ik kan Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom) aanraden aan alle kinderen vanaf groep 6 of aan leerkrachten/ouders om voor te lezen. Ik weet zeker dat jullie er net zo van zullen genieten als ik heb gedaan.

Tijdens de presentatie kocht ik Het (on)gewone boek van Bo (en Tom) van Uitgeverij Unieboek ‘t Spectrum in de Kinderboekwinkel in Nijmegen.

Wil je dit boek zelf aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Ideeën mini leeslessen Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom)

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom) zijn: 

  • Introduceer het boek door hoofdstuk 1 op bladzijde 5 ‘Ik waggelde…‘ t/m bladzijde 7 ‘..tree de trap af.’ voor te lezen. Je kunt er ook voor kiezen om een stukje uit mijn vlog te laten zien waar de schrijfster het eerste hoofdstuk voorleest.
  • Dit stukje tekst hierboven kun je ook gebruiken om met de kinderen in gesprek te gaan over de hoofdpersoon. Wat weten we na een klein stukje lezen al over de hoofdpersoon?
    Lees de eerste bladzijde voor uit jouw boek. Wat weten we nu over jouw hoofdpersoon?
  • Eerste Keren. Lees bladzijde 5 ‘Ik waggelde naar…‘ t/m ‘…niet anders zijn.’ en bladzijde 12 ‘Ik slurpte zachtjes…‘ t/m bladzijde 13 ‘…Eerste Keer op school.‘ voor. Welke Eerste Keren heb jij meegemaakt in jouw leven? Hoe verliepen die?
    Leesvraag: Komen er Eerste Keren in jouw boek voor? Hoe verlopen die?
  • Moed verzamelen. Wie moet zijn moed wel eens bij elkaar rapen voordat je iets durft? Lees bladzijde 58 ‘Het was nog…‘ t/m ‘…dan ik me voelde.‘ voor. Wat zeg jij tegen jezelf als je jezelf moed inspreekt?
    Leesvraag: Zijn er in jouw boek personages die zichzelf moed in spreken? Of die jij wel een beetje meer moed zou willen geven?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom).

Overige ideeën

  • Bo schrijft al haar gedachten op. In het zwarte schrift schrijft ze haar observaties. Die mag iedereen lezen en spreekt ze elke week door met haar vader. In het rode schrift schrijft ze haar gedachten op die ze met niemand wil delen, die zijn van haar alleen. Deel alle kinderen een schriftje uit waarin zij aantekeningen mogen maken. Bespreek met de kinderen hoe zij om willen gaan met hun schriften en wanneer zij hun gedachten hierover willen delen (denk aan dagelijks, eens per week, maandelijks).
  • Stelopdracht: Tom heeft een plan om de pestkop Abel een lesje te leren. Lees voor vanaf het begin of vanaf bladzijde 96 ‘We waren op…’ t/m bladzijde 147 ‘…zei ik er snel achteraan.‘ Het is voor Bo steeds erg onduidelijk wat Tom precies van plan is. Kunnen de kinderen dit bedenken?
    Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom)

Andere boeken voor groep 7-8 over vriendschap

Vergelijkbare artikelen