[DOOR MICHELLE] ‘‘Biggetje, biggetje! Laat me binnen, alsjeblieft.’‘
– Het verhaal van de drie biggetjes –
Het verhaal
Iedereen kent natuurlijk het sprookje van de drie biggetjes en de grote boze wolf. Zelfs de meeste kleuters zal dit drie biggetjessprookje bekend voorkomen. Maar dit verhaal is een stuk verrassender!
Biggetje 1 bouwt een huisje van stro, biggetje 2 van hout en biggetje 3 van steen. De grote boze wolf probeert alle huizen om te blazen. Zou het lukken? Het verhaal neemt een verrassende wending.
SPOILER ALERT (Wil je nog niet weten hoe het afloopt? Sla dit stukje dan over.)
Nu neemt dit verhaal een verrassende wending, want biggetje 1 kan niet vluchten naar biggetje 2 nadat zijn huis is omgeblazen. Hij wordt opgegeten door de wolf. O, Nee! Daarna gaat de wolf naar het houten huisje en nadat dit huisje is omgeblazen eet hij big 2 ook op.
Tenslotte vertrekt de wolf naar het stenen huis van biggetje 3. Dit huis probeert hij natuurlijk ook om te blazen, maar hoe hard hij ook blaast het lukt niet. Hij besluit allerlei andere plannen te bedenken om biggetje 3 uit het huis te krijgen. Uiteindelijk klimt hij het dak op en wil via de schoorsteen naar binnen gaan. Dit lukt, maar hij valt in een ketel met kokend water. Het derde biggetje doet de deksel op de ketel, kookt de wolf gaar en eet hem op.
Recensie
Dit verhaal van de drie biggetjes is erg verrassend waardoor de verbazing de kinderen hun aandacht er bij houdt. De eerste reactie van mijn kinderen was: ‘Biggetje 3 is een kannibaal!’
De prenten zijn duidelijk en verbeelden de sfeer van het moment goed. Dit boek is uit 2007, maar ik heb gemerkt dat dit sprookje leuk blijft. Bij kleuters is herhaling heel waardevol en met kleine nuanceverschillen in het verhaal blijft het opletten geblazen. Ook worden de omgeving, de hoofpersonages en het taalgebruik steeds bekender.
Lees daarom zeker alle drie biggetjes verhalen voor die kinderen na het lezen van dit boek zeker mee zullen nemen naar de klas.
Ideeën mini leeslessen Het verhaal van de drie biggetjes
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Het verhaal van de drie biggetjes interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:
Voor het voorlezen:
- Wie kent het verhaal van de drie biggetjes?
Tijdens het voorlezen:
- Elke keer als het stuk komt: ‘Ik blaas je huis omver en ik eet je op!’ Ga je met je kinderen voorspellen wat er zal gaan gebeuren. Als ze het bekende sprookje kennen, zal de uitkomst verrassend zijn.
- ‘De wolf bedacht dan maar een ander plan.’ Wat zou hij bedenken?
- ‘Om zes uur. Maar de big stond al om vijf uur op.’ Elke keer staat de big een uur eerder op dan de wolf, Hoe laat staat de big op om appels te plukken? En naar de kermis?
- ‘Ik krijg je langs de schoorsteen wel te pakken!’ Zou het de wolf lukken?
Na het voorlezen:
- Wat vind je van het einde? Wat zou jij doen als je het derde biggetje was?
- Wat is er anders dan in andere verhalen die je over de drie biggetjes hebt gehoord?
Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:
- Met behulp van de tekeningen: baal stro, bos takken en lading stenen.
- Door de woorden voor te doen: om ver rollen.
- Uitleggen met andere woorden: eigen schuld, dikke bult, akkoord.
– Maak een mindmap.
- Lees het boek voor en stel daarna de volgende vragen:
- Wie? (Welke personages komen er in de het boek voor? De wolf en de drie biggetjes
- Waar? ( In welke omgeving speelt het boek zich af? In het bos, in huis 1,2,3
- Probleem? ( Wat is het probleem? De wolf wil de biggen opeten.)
- Oplossing? (Hoe moeten de biggen dit probleem oplossen? De biggen vangen de wolf, sturen hem weg, enz.
Zo krijgen de kinderen meer inzicht in het verhaal.
Ontdek de verschillen.
- Lees een boek over de drie biggetjes voor. Stop bij het blazen van de wolf naar het huis van stro, wat zou er gebeuren? Zo doe je dit ook bij het huis van hout en van steen. Voorspel wat er zal gaan gebeuren met de kinderen. Is dit hetzelfde als in het andere drie biggetjes boek?
Na het voorlezen: Bespreek samen het einde van het verhaal. Is dit hetzelfde of verschillend? Wat vind jij het beste einde? Waarom?
Verzin het einde
- Lees een boek over de drie biggetjes voor waarbij de wolf ontsnapt uit de ketel met heet water. Waar zou hij naar toe gaan? Dit kan je bespreken en als verwerking kunnen een aantal kinderen de volgende bladzijde tekenen en het verhaal erbij schrijven.
Enkele lesideeën bij het boek zijn:
- Speel het verhaal na (drama). Alle kinderen krijgen een rol big 1, 2, 3 of wolf. Vertel het verhaal en laat de kinderen als hun naam horen de actie uitvoeren. Je kan dit zowel bij het oorspronkelijke verhaal als dit prentenboek doen.
- Maak een verteltafel. Kinderen kunnen beide verhalen naspelen en een nieuw verhaal verzinnen.
- Creatief aan de slag? Stempel het stenen huis, knip het dak uit en plak dit erop. Teken daarna de deurknop, het huisnummer en de bel.
- Tijdbesef oefenen? Hussel de bladzijden door elkaar. Kunnen de kinderen het verhaal nog in de goede volgorde vertellen? Welke bladzijdenummers horen er nu bij?
Stempel daarna met een klein groepje kinderen de bladzijdenummers en het belangrijkste woord.
- Metselen: Bouw het stenen huis van de derde big. Recept specie: 1 deel zand, 1 deel bloem, 1 deel water. Bouw het houten huis met blokken en metseltechniek. Timmer een houten huis en maak een huis van stro als voorbereiding voor de verteltafel.
Dit kan eventueel ook met suikerklontjes, lees hier hoe je dat doet.