‘Wat was er eerst? De boom of het zaadje?‘
– Hoeveel bomen? –
Dit boek is geschikt om voor te lezen aan en over te filosoferen met kinderen vanaf groep 1.
Het verhaal
De dieren in het bos vragen zich af hoe veel bomen je nodig hebt voor een bos? Ze hebben er een discussie over en steeds meer dieren bemoeien zich ermee… maar niemand lijkt te luisteren naar dat kleine stemmetje uit de bosjes. Wie zou weten hoe veel bomen je nodig hebt voor een bos? Weet jij het?
Recensie
Hoeveel bomen? is een prentenboek om heerlijk over te discussieren en filosoferen. Welk dier heeft gelijk? Hoeveel bomen denk jij dat je nodig hebt voor een bos? Naar welk dier zou jij luisteren? Uiteindelijk komt het kleinste stemmetje met een geweldige theorie waar alle dieren zich in kunnen vinden.
Barroux geeft met prachtige illustraties de dieren en het bos vorm. Het verhaal is goed te gebruiken voor kinderen vanaf 2 jaar. In de kleuterklas zou je met dit prentenboek aan de slag kunnen rondom tellen, filosoferen en het thema bos. Je zou het prentenboek ook in hogere klassen kunnen inzetten. Praat over hoe je ervoor zorgt dat je gehoord wordt. Moet je altijd hard roepen of kunnen zachte stemmetjes ook goede dingen zeggen?
Als je nog verder wil tellen met prentenboeken dan zijn Eén voor jou, twee voor mij, Het cijferwinkeltje, Een toren van koe en De Gorgeltjes trakteren de dieren ook aan te raden.
Met dank aan Uitgeverij Meis en Maas voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Zelf dit boek aanschaffen?
Ideeën mini leeslessen Hoeveel bomen?
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Hoeveel bomen? interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:
Voor het voorlezen (laat de kaft en de binnenkant van de kaft zien):
- Hoeveel bomen?
- Waarover zal dit boek gaan?
Tijdens het lezen:
- Hoeveel bomen heb je nodig voor een bos?
- Welk dier vertelt het juiste antwoord?
Na het lezen:
- Ga jij wel eens naar het bos? Wat doe jij in het bos?
- Wanneer luisteren anderen beter naar jou? Als je hard roept of als je dit zachtjes zegt?
Overige ideeën
- Doe mee aan de boomfeestdag en plant een boom.
- Hoe is het om een zaadje te zien groeien? Plant samen met de klas zaadjes. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld tuinkers zoals Juf Maike heeft gedaan.
- Ga in gesprek over ‘Wat was er eerst? De boom of het zaadje?’