Home / Ideeën mini leesles / Bovenbouw / Hugo fikst het

Hugo fikst het

Het verhaal

In dit 3e deel van de Hugo serie Hugo fikst het, fikst Hugo het wel even. Hij denkt zijn beste vriend Nick te helpen Hugo fikst hetdoor bij de meiden uit hun klas een verhaal op te hangen dat Nick een oudere vriendin heeft. Maar niks is minder waar, Nick durft niet eens naar buiten als de meiden uit de klas voor het huis staan te gluren. Hoe redden ze zich hier nog uit zonder de losers van de school te worden? Als de volgende morgen blijkt dat de meisjes uit de klas nu wel erg veel interesse in Nick en Hugo hebben, besluiten de jongens om de leugen nog even in stand te houden. Maar hoe lossen ze het op als de meiden toch wel erg lastige vragen beginnen te stellen en beginnen te twijfelen of die oudere vriendin Roxana wel bestaat?

Het boek Hugo fikst het is zeer geschikt voor de bovenbouw om zelf te lezen. Het onderwerp zal met name kinderen in groep 8 aanspreken. De jongens Hugo en Nick merken dat ze van ‘meisjes zijn stom’ ineens in de fase ‘WJMMV – Wil je met mij verkering’ terecht zijn gekomen. Hugo snapt hier helemaal niks van en nog minder van de veranderingen die hij bij zijn vrienden ziet. Dit zorgt voor veel leuke momenten, maar ook voor veel herkenning.

Zelf dit boek aanschaffen?
Koop bij bol.com

Ideeën mini leeslessen bij het boek Hugo fikst het

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Hugo fikst het zijn:

  • Het boek begint erg spannend. Je zit meteen in het verhaal. Lees de eerste bladzijde voor en neem de kinderen mee in deze spanning. Laat ze daarna in hun eigen boek lezen. Hebben zij ook zo’n spannend stuk wat ze voor willen lezen? Of je kunt ze de eerste bladzijde van hun boek voor laten lezen, wat doet dit met jou als lezer?
  • Lees blz. 7 t/m blz. 11 ‘Back to reality.’ voor. Hieruit blijkt hoe de vriendschap tussen Hugo en Nick al sinds de kleuterschool bestaat en ze beste vrienden zijn. Hoe zit het met de vriendschappen in jouw boek? Lees een stuk voor waar dit uit blijkt.
  • Lees blz. 43 ‘Verder kom ik niet…’ t/m blz. 47 ‘Daarna hebben we gym.’ voor. Dit stuk is erg ongemakkelijk voor Hugo en dat merk je als lezer ook. Je zou niet van plaats willen ruilen met Hugo. Op welk moment zou jij niet willen ruilen met de hoofdpersoon in jouw boek? Of wanneer juist wel? Lees een stukje voor.
  • Lees blz. 52 ‘Om tien over…’ t/m blz. 58 ‘…laten het jullie weten.’ voor. Hier merkt Hugo dat zijn vrienden ineens andere dingen willen doen dan hij al die tijd gewend is van ze. Vertel dat jij als leerkracht je hier wel in herkende doordat je dit zelf verschillende keren hebt meegemaakt met vrienden. Geef eventueel een voorbeeld hiervan. Vraag de kinderen of zij zichzelf herkennen in de hoofdpersoon van hun boek. Waarom wel of waarom niet?

Hugo fikst het

 

 

 

 

Andere delen uit de serie Hugo zijn: