Home / AVI-boek / Hugo zet de boel op stelten (AVI-M4)

Hugo zet de boel op stelten (AVI-M4)

[DOOR LONNEKE] ‘In een klein, klein huisje…
In een groot, groot bos…
Ver weg in het noorden…
Daar zit Hugo… niets te doen.’
– Hugo zet de boel op stelten –

Het verhaal

Hugo zet de boel op steltenHugo zit in zijn huisje, in een groot bos, ver in het noorden en verveelt zich enorm! Hij kijkt in een album vol mooie kiekjes en krijgt een plan! Hij roept de dieren van het bos bij elkaar en vertelt over zijn plan. Wie doet er mee?

Samen bedenken ze een waar spektakel. Ze oefenen, hangen posters op, verkopen kaartjes en nog veel meer. Het is veel werk!

Eindelijk is het zover: de grote dag is aangebroken! Maar waar is Hugo? Paniek! Oei, hoe wordt dit opgelost?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Recensie

Hugo zet de boel op stelten laat de vriendschap en samenwerking tussen de dieren in het bos zien bij het organiseren van een spektakel, maar ook de teleurstelling als iemand niet mag doen wat hij graag wil en uiteindelijk ook de oplossing hiervoor.

Het is een heel leuk boek om in een groep 3 en 4 voor te lezen. Ook is het zeer goed te gebruiken bij de aanstaande Kinderboekenweek in oktober 2018 met als thema vriendschap: Kom erbij! Qua korte stukjes tekst en leuke variaties in lettertypes is het ook een heel leuk boek om de kinderen rond een AVI-M4 niveau lekker zelf te laten lezen.

Dit boek van uitgeverij De Eenhoorn is mijn eerste recensie-exemplaar dat ik heb ontvangen waarvoor dank.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen Hugo zet de boel op stelten

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Hugo zet de boel op stelten zijn: 

  • Lees bladzijde 7 (zelf even tellen want de pagina’s zijn niet genummerd) ‘Hugo roept…’ t/m bladzijde 10 ‘…Dan ben je belangrijk!’ voor. Het gaat over kleine beer die wil koord dansen. De andere dieren vinden dat dat niet kan. Hij moet maar de baas zijn, want dan is hij ook belangrijk. Wat zou jij in deze situatie doen? Zou je dan de baas willen zijn of niet? Waarom?
    Leesvraag: Zou de hoofdpersoon uit jouw boek zijn idee (droom) opgeven om de baas te willen zijn?
  • Laat bladzijde 27 en 28 zien. Je ziet hier veel verschillende letters; gewone maat, grote letters, dikke zwarte letters, zwarte achtergrond met witte letters.
    Leesvraag: Zie je in jouw boek ook verschillende soorten lettertypes? Schrijf de naam van de hoofdpersoon in jouw boek in zoveel mogelijk verschillende lettertypes.
  • Lees voor bladzijde 17 ‘Er is nog veel werk…’ t/m bladzijde 19 ‘…hun kunsten.’ dat gaat over de dieren die als vrienden samenwerken om het spektakel te organiseren.
    Leesvraag: Zijn er in jouw boek ook vrienden? Wat doen die vrienden samen? Wie zijn jouw vrienden en wat doe jij graag samen?
  • Laat bladzijde 29 en 30 zien. Hier zie je een aantal kunsten die de dieren doen. Welk kunstje zou jij graag willen leren?
    Leesvraag: Komen er in jouw boek ook kunstjes of trucs voor? Zo ja, welke?
  • Op bladzijde 27 staat een grappige uitspraak van een zwijn: ‘Pot vol zwijntjes!’ Dit roept hij wanneer er paniek is. Kun je zelf ook een grappige uitspraak bedenken?
    Leesvraag; Welke grappige uitspraak staat er in jouw boek?

Overige ideeën

  • Bedenk het spektakel voor jouw klas. Schrijf een verhaal over dit spektakel en geef alle kinderen een rol. Welke kunstjes gaan jullie laten zien? Misschien zijn er ook nog kunstjes die jullie in de gymzaal kunnen laten zien of mogen jullie dit spektakel echt organiseren voor jullie ouders of de andere kinderen van de school?

Andere delen