‘Ik wil schreeuwen, maar er komt geen geluid uit mijn keel. Net als in zo’n nachtmerrie waarin je stem verdwenen is. Ik worstel. Maar ik heb al verloren voor het gevecht begonnen is. Ik kan geen kant op.’
– Ik ben Vincent en ik ben niet bang –
Dit boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen van groep 7 en 8.
Het verhaal
Vincent telt de dagen af tot hij op kamp gaat. Niet omdat hij er zo naar uit kijkt, maar juist omdat hij er zo tegenop ziet. Vincent wordt gepest. Hierdoor voelt hij zich niet veilig op school. Tijdens de pauzes zorgt hij ervoor dat hij onzichtbaar is. Na schooltijd probeert hij als eerste weg te zijn, maar helaas lukt dat niet altijd. Dan weten ze hem te vinden en dat doet zeer.
Vincent heeft een survivalhandboek gekregen, waar vele praktische tips in staan die hem gaan helpen om op kamp te overleven. De dagen die Vincent aftelt heeft hij dan ook hard nodig om zichzelf voor te bereiden op zijn survivaltocht. Maar als er een nieuw meisje in de klas komt, raakt hij afgeleid.
‘Maar toch houd ik me niet aan het plan. Omdat ik gelukkig ben, voor het eerst sinds heel lange tijd.‘
Is hij echt vrienden met De Jas? Zal het Vincent lukken zijn pesters van zich af te slaan op kamp? Heeft hij zijn survivaltocht voldoende voorbereid?
Benieuwd naar Ik ben Vincent en ik ben niet bang? Bekijk hier het inkijkexemplaar of hieronder de boektrailer:
Recensie
Ik kon Ik ben Vincent en ik ben niet bang niet wegleggen. Het liefst had ik het boek in één ruk uitgelezen, maar ik moest tussendoor voor de klas staan. Het verhaal bleef dan in mijn hoofd zitten en ik wilde weten hoe het afliep. Want wat is dit een bijzonder boek.
Vincent wordt gepest en dat is niet niks. De pesterijen komen overeen met de pesterijen uit Spijt. Gelukkig loopt dit boek wel goed af. Doordat het verhaal vanuit het ik-perspectief geschreven is, leef je je volledig in in Vincent. Als volwassene hoopte ik steeds maar dat hij met zijn ouders zou gaan praten. Dat is de belangrijkste boodschap die ik kinderen in mijn klas probeer mee te geven, blijf praten en vertel het aan volwassenen als er dingen gebeuren die niet horen te gebeuren. Ik had het fijn gevonden als het boek eindigde met een stukje nadat Vincent het verteld had. Is het beter geworden? Heeft praten geholpen?
Wat ik ook zo bijzonder aan dit boek vind, is hoe het survivallen hierin terug komt. Je leest regelmatig tips vanuit het Survivalhandboek die Vincent gebruikt om zichzelf voor te bereiden op kamp. Vincent gaat er eigenlijk al vanuit dat hij in de natuur zal moeten overleven.
Het thema Vriendschap komt overduidelijk terug in dit boek en wel op meerdere vlakken. Vincent dacht dat hij vrienden was met Dilan, de jongen die het pestersgroepje nu aanstuurt. Hoe het begonnen is, weet Vincent ook niet. Nu er een nieuw meisje in de klas zit, lijkt het erop dat Vincent daar vrienden mee kan worden. Maar kan hij daar wel op vertrouwen? Ook heeft Dilan veel steun bij zijn (onzichtbare) dieren; het veulen, de eekhoorn, het torretje en de worm. Deze vrienden zijn altijd bij hem en geven hem moed en steun.
Ik kan Ik ben Vincent en ik ben niet bang erg aanraden om voor te lezen aan groep 7 en 8. Wil je kinderen dit boek zelf laten lezen? Praat dan regelmatig met het kind over wat het leest, het boek kan veel impact hebben.
Met dank aan Uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het toesturen van dit recensie-exemplaar.
Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:
Ideeën mini leeslessen Ik ben Vincent en ik ben niet bang
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Ik ben Vincent en ik ben niet bang zijn:
- Wil je het boek introduceren? Lees dan bladzijde 5 ‘Het is donker…‘ t/m bladzijde 8 ‘…het moet vervoeren.‘ voor.
- Stel vragen na het lezen. Lees bladzijde 10 ‘Voorbereidingen…‘ t/m bladzijde 12 ‘…van de jassen.‘ voor. Waarom zou Vincent binnen willen blijven?
Lees daarna verder voor t/m bladzijde 13 ‘…me op de hielen.‘ Vincent wil binnenblijven omdat hij gepest wordt.
Leesvraag: Wordt er in jouw boek gepest? Lees een stukje hierover voor. - Dit boek staat vol met informatie. Lees een van de survivalteksten voor zoals die op bladzijde 9, 23 of 41.
Leesvraag: Welke informatie kom je in jouw boek tegen? Lees een interessant stukje voor. - Het begin van een vriendschap. Lees bladzijde 32 ‘De Jas…’ t/m bladzijde 35 ‘…gek,’ zegt ze.’ voor. Hoe begin jij een vriendschap? Gaat dit vanzelf, moet je daar moeite voor doen? Heb je tips voor kinderen die het
lastig vinden om vriendjes te maken?
Leesvraag: Ontstaan er in jouw boek nieuwe vriendschappen? - Vincent bedenkt een opdracht om de vriendschap te testen. Lees bladzijde 141 ‘De overval…‘ t/m bladzijde 148 ‘…, maar ik knik.‘ voor.
Leesvraag: Bedenk een opdracht waardoor de vrienden in jouw boek hun vriendschap kunnen testen.
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Ik ben Vincent en ik ben niet bang.
Overige ideeën
- Voer een kringgesprek over ‘Wie kent jouw geheimen?’ Lees bladzijde 14 ‘Een ramp komt…‘ t/m bladzijde 15 ‘…ik mezelf zijn.‘ voor. Hoe ga je om met geheimen? Hoe bewaar je ze? Welke dingen hou je wel geheim en welke dingen kun je beter niet geheim houden?
- Wat zou jij in een overlevingsblik bewaren? Lees bladzijde 14 ‘Een ramp komt…‘ t/m bladzijde 18 ‘…de inhoud eruit.‘ voor. Bespreek wat Vincent allemaal in zijn blik bewaart. Welke dingen zouden de kinderen er ook in doen en welke vinden ze overbodig? Lees daarna verder t/m bladzijde 21 ‘…niet nat kan worden.‘
Opdracht: Maak een blik met overlevingsspullen die jouw hoofdpersoon nodig kan hebben. Presenteer aan de hand van dit blik jouw boek. Wat hebben deze spullen met jouw boek te maken? - Wat is erger? Iedereen naar je laten zoeken of vertellen dat en hoe je gepest wordt?
Lees bladzijde 149 ‘Terug naar het…’ t/m bladzijde 153 ‘…bastognekoeken te eten.‘ voor. Organiseer een debat in de klas. Laat de kinderen voor beide kanten voor- en nadelen bedenken. Daarna maak je twee teams binnen de klas. Zij gaan hun argumenten uitwerken en goed onderbouwen. Daarna gaan de twee teams in gesprek over de stelling.
Kerntitels
Ben je nieuwsgierig naar de overige kerntitels van de Kinderboekenweek 2018? Lees dan hier verder.
Of bekijk de kerntitels voor groep 7-8 hieronder: