Imagine – John Lennon

I hope some day you’ll join us, And the world will live as one.
Doe met ons mee en op een dag dan zie je: de wereld is als één!
– Imagine – John Lennon –

Imagine

Vandaag op 21 september, de Internationale dag van de vrede, wordt het prentenboek Imagine uitgegeven. Dit prentenboek is gebaseerd op het lied Imagine van John Lennon. De uitgave van dit prentenboek is een samenwerking met Amnesty International. De boodschap van het verhaal is duidelijk: vrede voor iedereen!

‘Dit boek betekent heel veel voor me. Mijn echtgenoot John […] schreef Imagine als een lied dat oproept tot vrede over de hele wereld. En vandaag is die vrede meer nodig dan ooit; ik denk dat zijn woorden niets van hun belang hebben verloren.’ – Yoko Ono Lennon

Imagine
©Bob Gruen/www.bobgruen.com

Recensie

Dit prentenboek straalt vrede uit. Dat is vooral goed te zien op mijn favoriete illustratie achterin het boek. Je ziet hier de vredesduif met de meeuwen, kolibries en de andere vogels. Samen zijn zij gelukkig en zorgen zij voor vrede. Lees dit boek terwijl je luistert naar de tekst van John Lennon en je voelt de woorden binnen komen.

Het bijzondere aan dit prentenboek is dat je het boek op drie manieren kunt lezen. Je kunt de prenten bekijken en het verhaal van de duif bewonderen. Je kunt de door Ted van Lieshout vrij vertaalde Nederlandse teksten lezen en bespreken. Ook kun je de Engelse teksten lezen tijdens het luisteren naar het lied. Juist doordat het prentenboek zo veelzijdig is, kan ik het aanraden voor groep 1 t/m 8.
Zelf merkte ik dat ik de eerste keren druk bezig was met het luisteren naar het lied in mijn hoofd. Een tweede keer lukte het me pas om echt naar de prachtige illustraties van Jean Jullien te kijken.

Imagine
©Daniel Arnold

Benieuwd naar het boek en de prenten? Bekijk hier dan de boektrailer:

Met dank aan Uitgeverij Leopold voor het recensie-exemplaar en de kans om mee te doen aan de blogtour rondom dit boek.

Zelf het boek aanschaffen? Dat kan hier:

Ideeën mini leeslessen Imagine

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Imagine interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:

Voor het voorlezen:

  • Wat zie je op de kaft?
  • Wat heeft die duif in zijn bek?
  • Bespreek eventueel de herkomst van het symbool van de vrede. Lees hier op Wikipedia de herkomst van de duif met het olijftakje in zijn bek.
  • Laat het lied horen (en eventueel zien), wat vinden de kinderen hiervan? Bespreek eventueel de achtergrondinformatie van dit lied. Deze informatie kun je hier op Wikipedia vinden.

Tijdens het lezen:

  • Laat de platen zien, kunnen de kinderen het verhaal vertellen?
  • Lees de Nederlandse tekst voor tijdens het bekijken van de platen. De tekst daagt je uit je een wereld met vrede voor te stellen. Lukt de kinderen dat? Hoe zou die wereld eruit zien?
  • In de bovenbouw kun je de Engelse tekst bespreken. Begrijpen ze wat er bedoelt wordt? Kunnen zij zich een wereld met vrede voorstellen? Hoe zou die wereld eruit zien?

Na het lezen:

  • Hoe denk jij over vrede op aarde?
  • Wat is er nodig om overal in vrede te leven?
  • Wat zou jij kunnen doen?

Overige ideeën:

Dit prentenboek leent zich goed om te gebruiken bij een schoolbreed project rondom een goed doel. In dit geval zou je het in elke groep voor kunnen lezen en op een ander niveau kunnen bespreken. Je zou bij Amnesty International kunnen kijken naar lesmateriaal of een gastles aan kunnen vragen. Ook zou je de lesbrief van Leopold kunnen gebruiken om schoolbreed met een vredesduif jullie verbondenheid te laten zien. Al deze ideeën heb ik hieronder bij elkaar gezet:

  • Speciaal voor dit prentenboek is er een lesbrief geschreven met suggesties om met dit boek in de klas aan de slag te gaan. Deze lesbrief kun je hier vinden. Je leest achtergrondinformatie, gespreksvragen, vervolgactiviteiten én een suggestie voor een vredesslinger.
    Schoolbreed zou je de vredesduif een plekje in de school kunnen geven. Wat wens jij?

Imagine

  • Wil je meer doen rondom Amnesty International? Kijk dan vooral op de schoolpagina.
  • Op de website van Amnesty International staat allerlei lesmateriaal om te downloaden, hier kun je in de klas zelf mee aan de slag. Dit materiaal kun je hier vinden.
  • Wist je dat je ook een gastles aan kunt vragen? Daarover lees je hier meer.
  • In het boek wordt gezegd ‘Noem me gerust een dromer‘. Ga hierover het gesprek aan met de klas. Wat vinden jullie? Ben je een dromer als je denkt dat er vrede kan zijn?
  • Wil je met je school in actie komen voor Amnesty International? Bekijk deze pagina dan ter inspiratie en informatie. Wellicht is het schrijven van een groetenkaartje een goede actie om als school aan mee te doen?

Imagine

  • Hebben jullie als school een social media pagina? Deel dan vooral jullie ervaringen en belevingen rondom het prentenboek Imagine met #Imaginepeace.

Vergelijkbare artikelen