Home / Gastblogger / In het sprookjesbos

In het sprookjesbos

[DOOR MARIE-JOSE] ‘Beste kinderen, In het sprookjesbos heeft Domoor ons heel goed geholpen!
Omdat wij in de stad leven, kunnen we niet altijd een geschikt huisje vinden.
Wij leven graag in kleine gaatjes op een zonnige plek.
Kunnen jullie ons helpen aan een huisje? Groetjes van de bijen en de mieren.’
– In het sprookjesbos –

Dit boek is geschikt om voor te lezen aan groep 1, 2 en 3.

Het verhaal

In het sprookjesbosIn In het sprookjesbos – sprookjes met activiteiten gericht op natuurbeleving voor jonge kinderen vind je 15 bekende sprookjes. Elk sprookje is uitgewerkt met tal van activiteiten die aansluiten bij thema’s in de onderbouw. Sommige sprookjes kun je in elk seizoen inzetten, andere sprookjes zijn specifiek voor een seizoen. Zo hoort het sprookje ‘De sneeuwkoninging’ bij de winter en is ‘Assepoester’ vooral geschikt om in de herfst voor te lezen.

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

De sprookjes uit In het sprookjesbos sluiten aan bij een thema en bij de seizoenen. Elk sprookje is uitgewerkt in een aantal activiteiten die gericht zijn op denk- en creativiteitsontwikkeling, sociale vaardigheden, natuurbeleving en milieubewustzijn.

Zo kun je bij het thema bijen, mieren en andere insecten aansluiten bij het seizoen lente en zomer en het sprookje van ‘de bijenkoninging’ voorlezen. Daarna kun je met de kinderen aan de slag met allerlei activiteiten die met insecten te maken hebben. Insecten zoeken, tekenen, bloemen zaaien die insecten aantrekken, een insectenhotel maken en een spel spelen. Ook vind je tips hoe je taalactiviteiten kunt integreren en hoe je kunt werken aan sociale vaardigheden.

Bij elke activiteit staat vermeld wat je nodig hebt, waar het plaatsvindt, wat je moet organiseren en hoe lang de activiteit duurt. De denkvragen bij de activiteiten zijn over het algemeen open vragen waarbij echt geredeneerd moet worden. Ik vind het een geweldig boek. Het zou in iedere kast van een onderbouwleerkracht moeten staan! Om te kijken of je het eens bent met mijn mening kun je het uitgewerkte hoofdstuk van ‘het lelijke eendjebekijken met dank aan de uitgever die dit online heeft gezet.

Met dank aan Uitgeverij SWP voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek hier

Ideeën mini leeslessen ‘In het sprookjesbos’

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Leerlingen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de leerlingen.
In het boek ‘In het sprookjesbos’ is alles uitgewerkt. Je krijgt tips bij het voorlezen en welke vragen je na het voorlezen kunt stellen om de kinderen na te laten denken over wat ze zojuist gehoord hebben.

Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en je kunt aan boekoriëntatie werken.

Bij LIST bij kleuters vertel je kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kleuters nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt.

Als een sprookje voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuters het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen.

LIST bij kleuters

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor boeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

In het boek ‘In het sprookjesbos’ kun je de volgende thema’s vinden bij de sprookjes:

  • Pompoen, papier maken
  • Bijen, mieren en andere insecten
  • Vogels
  • Wind
  • Leven in en rond de sloot. Kikkers
  • Zee en strand
  • Winter
  • Wol
  • Bloemen
  • Heksen, planten
  • Bomen, hout
  • Zaaien, tuinieren
  • Appels, spiegels, Paddenstoelen, kabouters
  • Afval
  • Speuren, stenen

De uitgewerkte activiteiten bij elk verhaal:

  • Activiteiten met achtergrondinformatie voor de kinderen
  • Denkactiviteiten aan de hand van open denkvragen
  • Vrij spel
  • Knutselen
  • Koken en proeven
  • Spelactiviteiten
  • Onderzoeken en ontdekken
  • Uitstapjes ondernemen
  • Briefjes
  • Ideeën om sociale vaardigheden te oefenen

Introductie:

Als introductie bij elk sprookje geeft Suzanne Wardenaar het idee om bij elk sprookje een natuurelement uit het verhaal te verstoppen in een mooi versierd houten kistje. Zo kan dat bij het sprookje van de Chinese nachtegaal vogelzaad zijn en bij het sprookje van de bijenkoningin een potje honing. Door in gesprek te gaan over het voorwerp in het kistje maak je de kinderen al nieuwsgierig naar het verhaal. Het voorwerp speelt daarna een rol bij de activiteiten die beschreven zijn.

Mogelijke activiteiten

In In het sprookjesbos vind je al allerlei activiteiten. Daarnaast geef ik je nog enkele tips voor activiteiten binnen het thema sprookjes.

Hoeken:

Op de website van Meestermagazijn.nl vind je algemene ideeën hoe je hoeken in kunt richten rondom het thema sprookjes. Ook vind je daar reken- en taalactiviteiten en liedjes.

Liedjes:

Andere titels bij het thema:

Filmpjes van enkele sprookjes