Home / Gastblogger / Joe Biljoen (Kerntitel KBW18)

Joe Biljoen (Kerntitel KBW18)

Heb je je al eens afgevraagd hoe het zou zijn als je een miljoen bezat?
Of een miljard? Of een biljoen? Of een biljard?’
– Joe Biljoen –

Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 5/6 om zelf te lezen of om aan voor te lezen.

Het verhaal

Joe BiljoenJoe Prop, 12 jaar, is ontzettend rijk en heeft alle spullen die je je maar wensen kan. Hij is de zoon van meneer Prop die altijd een eenvoudig leven had. Hij werkte in een fabriek waar hij dag in, dag uit toiletpapier op rolletjes wikkelde totdat hij een geweldige uitvinding bedacht; Bipsfris. Toiletpapier dat aan een kant vochtig en aan de andere kant droog is. Deze uitvinding verkocht zo goed, dat hij er heel rijk van werd. Op zijn twaalfde verjaardag kreeg Joe 1 miljoen van zijn pa. Dit had hij vorig jaar ook al gekregen. Pa deed niet moeilijk en gaf hem er nog 1 miljoen bij. Hij verlangde heel erg naar een echt cadeau, iets wat hij nog niet had: een vriend.

Is een vriend ook te koop? Zal het Joe lukken om vrienden te vinden als hij naar een gewone school gaat, waar niemand weet dat hij rijk is?

Recensie

Joe Biljoen is een ontzettend grappig boek om te lezen en het boek leest zich gemakkelijk. Er wordt ook gespeeld met bijnamen en namen wat heel leuk is. Het boek geeft kinderen op een hele leuke manier aan dat niet alles met geld te koop is en dat heel veel geld alleen echt niet gelukkig maakt.

Het boek laat kinderen ook goed nadenken over pesten en wat vriendschap waard is. Ook wordt vriendschap een aantal keer goed op de proef gesteld in dit boek. Het is dan ook niet voor niets uitgekozen als kerntitel voor aanstaande Kinderboekenweek 2018 met het thema vriendschap: Kom erbij!

Met dank aan Uitgeverij Clavis voor het toezenden van dit recensie-exemplaar

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Ideeën mini leeslessen Joe Biljoen

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Joe Biljoen zijn:

  • Lees bladzijde 6 ‘Joe had alles wat hij ooit…’ t/m bladzijde 9 ‘…wereld kon kopen.’ voor. Het gaat over wat Joe allemaal heeft omdat hij zo rijk is.
    Leesvraag: Wat zou de hoofdpersoon uit jouw boek er van vinden als hij of zij zo rijk zou zijn? Wat zou deze persoon heel graag willen hebben als hij of zij zo rijk zou zijn?
  • Lees bladzijde 49 ‘Ja. Ik weet zeker…’ t/m bladzijde 52 ‘…Eerlijk delen!’ voor. Dat gaat erover dat Raj, de verkoper, Joe herkent en het uitkomt dat Joe rijk is. Hij heeft gelogen tegenover Bob hierover. Wat zou je zelf doen als iemand tegen je liegt? En het geld dat Joe wil geven, zou je dat aannemen?
    Leesvraag: Hoe zou de hoofdpersoon uit jouw boek hierop reageren? Op het liegen? Zou hij of zij het aangeboden geld aannemen denk je?
  • Lees bladzijde 74 ‘Juf Spits gaf geschiedenis…’ t/m bladzijde 75 ‘…volgende generatie doorgegeven.’ voor. Het gaat over bijnamen die leerlingen voor hun leerkrachten hebben. Kun jij voor jouw leerkracht ook een bijnaam bedenken en waarom heb je deze bijnaam gekozen?
    Leesvraag: Komen in jouw boek ook bijnamen voor? Welke en voor wie?
  • Lees bladzijde 136 ‘Dat is een ernstige…’ t/m bladzijde 138 ‘…hoofd in zijn handen.’ voor. Dat gaat over namen die niet echt geschikt zijn om als meester of juf te hebben.
    Leesvraag: Komt er in jouw boek ook een gekke naam voor? Kun jij er nog eentje bedenken die in dit rijtje zou passen?
  • Op bladzijde 203 staat dat Mevrouw Klodder, de kantinejuf, een kookboek schreef over 101 recepten met vleermuizenbraaksel.
    Leesvraag: Komt in jouw boek ook eten voor dat niet zo lekker is en wat is dat dan? Kun jij een recept bedenken met vleermuizenbraaksel?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Joe Biljoen.

Overige ideeën

  • Stel je voor dat je een supergeweldige uitvinding hebt gedaan waardoor je heel erg rijk geworden bent. Wat zou je met al dat geld doen? Vervolgens gebeurt er iets waardoor je uitvinding niets meer waard is en je geen geld meer bezit. Wat is er gebeurd? Hoe ga je ermee om? Verwerk dit in een verhaal.
  • Omschrijving uit het boek: ‘Denk maar aan de meest oranje persoon die je ooit gezien hebt en stel je dan voor dat ze zeker nog tien keer oranjer was. En alsof ze er niet afschuwelijk genoeg uitzag, droeg ze ook nog een limoengroene mini-jurk en omklemde ze een felroze handtas.
    Teken deze persoon met behulp van de omschrijving. Kies daarna een persoon uit jouw boek. Schrijf de omschrijving op en teken de persoon.
    Je kunt kinderen ook in een groepje laten werken en in het groepje om de beurt een omschrijving geven van een persoon uit je boek en die tekenen. Bekijk elkaars werk en bespreek welke overeenkomsten en verschillen jullie zien.
  • Meneer Prop werkte vroeger in een fabriek waar hij toiletpapier op rollen moest doen. Wanneer er bijzondere gelegenheden waren, was er geen geld voor een cadeau, maar maakte meneer Prop zelf speelgoed van toiletrollen zoals een raket voor Joe zijn verjaardag. Knutsel zelf ook een stuk speelgoed van toiletrollen. Exposeer het in school als de werken af zijn.

Andere boeken van David Walliams