Home / Ideeën mini leesles / Joep voorleesverhalen

Joep voorleesverhalen

Het verhaal

JoepJoep is het tweede boek vol met voorleesverhalen van Isabelle de Ridder. In dit boek beleeft Joep allerlei avonturen, sommigen samen met Pleuntje zijn vriendin. Deze verhalen zijn heerlijk herkenbaar en van alle dag. Zo bouwen Joep en Pleuntje een hut, valt Joep van zijn fiets of gaan ze uit eten en dat duurt toch lang…

Het is wederom een prachtig, groot boek dat kleurrijk is vormgegeven met illustraties van Monique Dozy. In het boek Joep wordt je op evenveel verhalen getrakteerd als in het boek Pleuntje, al zijn de verhalen in Joep wel iets langer (en dat is smullen). Elk verhaal eindigt weer met een leuk einde, waardoor je dubbel ligt en/of er nog verder over wil praten.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen Joep

Bij dit boek werken de mini leeslessen net iets anders. Het boek is vooral geschikt om voor te lezen. Daarom heb ik bij elk verhaal een of meerdere gespreksvragen bedacht. Daarmee kun je kinderen na laten denken en vooral laten vertellen over hun eigen ervaringen die aansluiten bij het verhaal.

  • Verwisseld blz. 8

Joep en Pleuntje zijn verwisseld. Met wie zou jij wel eens willen wisselen en waarom?
Lesidee: Maak tweetallen en verwissel jezelf. Nu doe jij datgene wat de ander vaak of graag doet en andersom.

  • Kleurplaat blz. 13
Joep

Download deze en andere kleurplaten hier.

Wie heeft er wel eens mee gedaan aan een kleurwedstrijd?
Wie heeft er wel eens wat gewonnen? Waarmee en wat dan?
Lesidee: Kun jij net als Joep netjes tussen de lijntjes kleuren? Maak zelf een kleurplaat waar je zo trots op bent, dat je hem niet weg wil geven. Download hier allerlei kleurplaten.

  • Spaarpot blz. 17

Waarvoor doe jij je best op school? Lukt het dan wel of niet?
Wie heeft er thuis al een spaarpot? Wat zit daarin?
Krijg jij al zakgeld? Hoeveel? Wat koop je van je zakgeld?
Lesidee: Zelf ‘geld’ sparen. Laat de kinderen een spaarpot maken voor in de speelhoek (bekijk hier allerlei ideeën). Zorg voor nep geld (muntjes of gekopieerd). De kinderen kunnen nu oefenen met geld sparen en hun gespaarde geld tellen. Hang eventueel een prijslijst op met ‘spaardoelen’.

  • Bijna jarig blz. 22

Wanneer ben jij jarig?
Hoe vier je je verjaardag? Wat heb je allemaal nodig?
Lesidee: Maak zelf een hut met doeken, kussens, stoelen en tafels. Hoeveel kinderen passen er in de hut? Wie maakt de grootste/mooiste/stoerste hut?
Lesidee: Een verjaardagskalender maken (klik hier voor ideeën op Pinterest). Zo weten we precies wie wanneer jarig is.

  • Niet vies blz. 26

Welk eten vind jij niet lekker?
Lesidee: Maak 2 posters met vies en lekker. Laat de kinderen plaatjes knippen en op de verschillende posters plakken.

  • Hand op je hart blz. 31

Wie zit er in jouw hart? Wie vind jij heel erg lief?
Lesidee: Maak een tekening met jouw hart en alle mensen die jij liefhebt, dus die in jouw hart zijn.

  • Verstoppertje blz. 34

Speel je wel eens verstoppertje? Hoe werkt dat dan? Wat is een goede verstopplek?
Lesidee: Speel zelf buskruit. Als de bal weggeschopt wordt, ga je je verstoppen. Als je gebuut wordt, wacht je tot de anderen er ook bij zijn. Als je verstopt zit en je denkt dat je de bal kan wegschoppen, dan mag je dit doen. Je mag je dan weer verstoppen en de zoeker moet dan opnieuw beginnen.

  • Gevallen blz. 40

Wie is er ook wel eens gevallen?
Wat moet je doen als iemand pijn heeft?
Lesidee: Pleisters in de poppenhoek. Leer de kinderen hoe ze wonden kunnen ‘verzorgen’ door pleisters te plakken.

  • Zijn we er bijna? blz. 45

Waarheen moet jij wel eens ver rijden?
Wat doe jij in de auto tijdens een lange rit om jezelf te vermaken?

  • Twee neuzen blz. 48

Lesidee: Dobbelstenen gooien en de ogen bij elkaar optellen.
Lesidee: Woorden met een dubbele betekenis bespreken. Zoals hoog als hoge punten en hoog als hoog gooien. Andere ideeën: oor van een beker en oor aan je hoofd, blad om te lezen en een blad aan de boom, eendje in het water en ‘weet jij er eentje?’ en neus van je schoen en neus van je gezicht. Maar ook uitspraken zoals ‘neus verstopt’, ‘roos op je jas’ en  druk bij de bank’.

  • Met de lift blz. 54

Ga jij wel eens in de lift? Hoe werkt dat dan?
Wanneer gebruik je de lift?

  • Joep rijmt op … blz. 58

JoepWelke rijmwoorden ken jij?
Wat is rappen? Kun je die rijmwoorden ook rappen?
Lesidee: welke woorden kunnen de kinderen al rijmen?

  • De blauwe ballon blz. 62

Wie speelt er ook wel eens met een ballon?
Wat kun je allemaal doen met een ballon?
Lesidee: Blaas allemaal ballonnen op, wat kunnen de kinderen hier allemaal mee doen?

  • De schoolfotograaf blz. 67

Dit verhaal is leuk om voor te lezen als de schoolfotograaf binnenkort komt.
Hoe zorg jij ervoor dat je kleren netjes blijven?

  • Uiteten blz. 72

Ga jij wel eens uit eten? In welk restaurant?
Hoe werkt het in een restaurant?
Lesidee: speel een bezoek aan een restaurant na in de speelhoek.

  • Bello blz. 78

Wie heeft er een hond? Hoe heet jouw hond?
Hoe laat je een hond uit? Wie doet dat wel eens? Zelf of samen met iemand?

  • Met papa bellen blz. 83

Bel jij wel eens met papa of mama? Wat zeg je dan?
Lesidee: Speel een gesprek na. Het ene kind is papa of mama, het andere kind ben jij zelf. Wat zeg je dan?

  • Politie blz. 87

Heeft jouw papa of mama wel eens een bekeuring gehad? Waarvoor?
Wie heeft de politie wel eens op straat gezien? Wat doet de politie?
Lesidee: Kijk of het mogelijk is om een echte politieman de klas in te halen. Dan kunnen de kinderen al hun vragen aan de politie stellen.

Overige lesideeën bij dit boek:

  • Op de website van Isabelle de Ridder staan allerlei activiteiten bij haar boeken. Je vindt hier vooral lesideeën en kleurplaten bij het boek Pleuntje.
  • Kijk op mijn Pinterestpagina (klik hier) bij dit boek voor verschillende ideeën rondom deze leuke opdrachten.
  • Laat kinderen uit de hogere groepen deze verhalen voorlezen aan de onderbouw.
  • Kunnen de kinderen al schrijven? Laat ze verhalen over hun eigen ervaringen opschrijven en maak een eigen boek van al die verhalen.

Andere verhalen over Joep vindt je hier: