Home / Dieren / Johannes de Parkiet (kerntitel KBW18)

Johannes de Parkiet (kerntitel KBW18)

[DOOR MICHELLE] ‘‘Araaaaaaa! Araaaaaaa!’
Plots schalt er vals gekrijs door de volière.
Johannes en de zebravinken schrikken op uit hun veren.
Wie schreeuwt daar zo onbenullig hard?’
– Johannes de Parkiet –

Dit boek is geschikt om in kleine stukken voor te lezen aan kinderen vanaf groep 1-2.

Het verhaal

Johannes de ParkietJohannes de Parkiet zit in veilige vertrouwde kooitje in huis bij Gijs, zijn baasje. Totdat Gijs op een dag een volière maakt in de tuin. Johannes mag alleen in de grote volière en raakt langzaamaan steeds meer gewend aan zijn nieuwe omgeving.

Dan staat er ineens een doos in de volière waar piepgeluiden uit komen. Johannes is bang, want hij weet niet wat er gaat gebeuren. Er blijken vijf zebravinken in de doos te zitten. In het begin vindt Johannes de zebravinken vervelend, maar hij raakt gewend aan hun aanwezigheid.

Johannes vindt het een mooi moment om het boek te beëindigen. Hij heeft een paar veranderingen aanvaard, maar nu is het genoeg! Helaas voor Johannes passen er in de volière wel honderd vogels en brengt zijn baasje Gijs steeds meer vogels naar de kooi. Hoe zou Johannes hier op reageren?

Recensie

Johannes de Parkiet is een boek met een duidelijke boodschap. Je kan vriendschap sluiten met ‘dat wat je niet kent’. Benader nieuwe personen met een open blik, zonder meteen te veroordelen.

Uitroepen staan dik gedrukt en hier kan je als voorlezer mooi op inspelen. Kinderen zijn onder de indruk van het gedrag wat de vogels laten zien. Het verhaal wordt ondersteund door prachtige en zeer realistische tekeningen.

Dit prentenboek is geschikt om voor te lezen in de middenbouw, omdat het een lang verhaal is en het taalgebruik van hoog niveau is. Ik heb het voorgelezen in groep 1-2. Het verhaal heb ik in stukjes voorgelezen en ook herhaald voorgelezen. Hierdoor is het verhaal zowel qua concentratie als begrip beter behapbaar  voor de kleuters. Na elke keer voorlezen deed ik dan een andere verwerkingsactiviteit.

Met dank aan Uitgeverij Rubinstein voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Ideeën mini leeslessen Johannes de Parkiet

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Johannes de Parkiet interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:

Voor het voorlezen:

  • Bespreken van de kaft: Wat zie je? Weet iemand al dat het een parkiet is? Zo, niet voorlezen Johannes en samen het woord parkiet ontrafelen.
  • Kinderboekenweek thema is ‘Kom erbij!’. Past dit boek daarbij? Hij zit helemaal alleen op de kaft.

Tijdens het lezen:

  • Even stilstaan bij het woord volière. Dit komt vaak terug, dus zorg dat de kinderen weten wat hiermee bedoeld wordt.
  • ‘Eigenlijk begint het verhaal hier.
    Dit is het begin. Het begin van het einde.
    Niet het echte einde, dat komt nog, maar Johannes zou willen dat het verhaal hier stopt.
    Jammer voor hem.’
    Waarom zou Johannes willen dat het verhaal stopt?
  • ‘Zal hij dan toch even een zaadje halen?’
    Voorspel met de kinderen wat er zal gebeuren.
  • ‘Is dit nu wat hij wilde?’
    Wat denken jullie?
  • ‘Waarom heeft hij dat nooit gezien of gehoord?’
    Weten jullie het antwoord op deze vraag? Wie heeft er een tip voor Johannes?

Na het lezen:

  • Hoe zou het nu verder gaan met Johannes denken jullie?
  • Hoe vindt hij het om alleen te zijn? Aan het begin van het boek en aan het einde?
  • Hoe vind jij het om alleen te zijn?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: voliere, parkiet, zebravink, vogelgaas, ara, diamantduiven, Chinese dwergkwartels, zijdehoenders, Japanse meeuw en pauw.
  • Uitleggen met andere woorden: vreemdelingen, per ongeluk, of expres, een zooitje, muisstil, hysterische parkiet en geen blik waardig gunnen.
  • Door de woorden voor te doen met het boek: als een bezetene door het hok fladderen, stokstijf zitten, woedend, gniffelen, fladderen, rondscharrelen en ongedurig.

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Johannes de Parkiet.

Overige ideeën

  • ‘Zo eindigt dit verhaal.
    Het verhaal van Johannes de parkiet gaat nog verder,
    Daar zou je boeken over vol kunnen schrijven.’
    De schrijvers nodigen je uit om een nieuw avontuur over Johannes de Parkiet te verzinnen.
  • Dramatiseer het verhaal met de kinderen. Elke kind krijg de kleur veer wie hij is.
    De rollen zijn:
    * Johannes
    * Gijs
    * 5 Zebravinken
    * 2 Ara’s

Vertel het verhaal aan de hand van de platen of lees het voor. Kinderen beelden het verhaal uit. Spreek van tevoren af waar de volière, de kooi en het huis van Gijs is.

  • Maak een gedragspatroongrafiek van het verhaal
    Beeld eerst met alle kinderen de gevoelens boos, verdrietig, neutraal, blij en supergelukkig uit.
    Raadspel: Hoe voel ik me?
    Bespreek daarna het verhaal aan de hand van de platen met eigen woorden van de kinderen. Zoek naar de wisselingen in emoties van Johannes de Parkiet.
    Verwerk deze wisselingen van emoties in een grafiek.

Johannes de Parkiet

  • Klei Johannes de parkiet.

Johannes de ParkietBenodigdheden:
* Klei
* Veertjes
* Kraaltjes
Vorm van de klei het lijf en de kop van Johannes, gebruik de kraaltjes voor de ogen en steek veertjes in zijn lijf.

Johannes de Parkiet

  • Maak een armband van Johannes de parkiet.

Johannes de ParkietPlak een vierkant vouwblaadje om een wc rol.
Knip van een andere kleur vouwblaadje een hoofd en een buik en plak ze op.
Ogen maken van zwart en wit papier of stickers.
Snavel knippen en opplakken.
Veertjes erop plakken.
2 gaten maken aan zijkant wc rol.
Chenille draad rijgen voor de armband.

Johannes de Parkiet

  • ‘Een grasparkiet. De Melopsittacus Undulatus, noemen Latijnse geleerden hem.’

Alle dieren hebben ook een Latijnse naam. Zoek op hoe de Latijnse naam is van jouw lievelingsdier. Weet je de naam van je dier in nog meer andere talen?

  • ‘Hij heeft er eentje. Geen eendje, maar een parkiet.’

Ken je nog meer woorden die hetzelfde klinken, maar iets anders betekenen?

  • Schrijfdans

Johannes de Parkiet

– Je handen zijn twee vogeltjes.
– Ze stijgen op uit hun nestje (je zit op je hurken).
– Ze vliegen naar elkaar toe en van elkaar weg, langzaam steeds hoger (tot je op je tenen staat).
– Dan vliegen ze weer terug naar het nestje.
Herhaal dit een paar keer, beweeg in een golvende lijn.
– Nu vliegen de vogeltjes in rondjes langzaam omhoog.
Maak een omhoog cirkelende beweging in de vorm van een e en de omgekeerde e heel veel keer na elkaar.

Aanvullend kun je de oudste vogels op papier laten vliegen:
– De kinderen hebben hun knieën op het papier en in beide handen een wascokrijtje.
– Laat de vogels synchroon vliegen op het papier.

Johannes de Parkiet

Kerntitels

Ben je nieuwsgierig naar de overige kerntitels van de Kinderboekenweek 2018? Lees dan hier verder.

Of bekijk de kerntitels voor groep 1-2 hieronder:

Andere boeken voor groep 1-2 over vriendschap