[DOOR MICHELLE] ‘HIJ HEEFT ONS OPGESLOTEN!’ schreeuwde Julius. Ze renden met z’n allen naar de deuren en probeerden ze open te klauwen. Maar het was te laat. Imhotep had ze levend begraven.’
– Julius Zebra Ellende met de Egyptenaren –
Het verhaal
Julius Zebra vaart op zee met zijn vrienden op zoek naar Septimus. Hij is Julius oude baas, die dierengladiatoren traint en een echte schurk is. Ze komen terecht in een heftige storm en stranden. Als ze de omgeving verkennen, ontdekken ze honderden krokodillen. Maar dan komen er plotseling soldaten aan, die denken dat ze spionnen zijn. Julius vertelt ‘We zijn geen idioten uit Idiotenland, hoor. We zijn GLADIATOREN en VLUCHTELINGEN, uit ROME!’ De soldaten geloven er niks van en willen hen nog steeds snel afmaken. Totdat Julius verder gaat met zijn toespraak en het begint te regenen. De soldaten vallen op hun knieën en geloven dat Julius, Heter, de paardengod is.
Ze willen hem de nieuwe Farao maken van Egypte. Zal dit lukken en hoe lang zal dit goed gaan?
Recensie
Julius Zebra Ellende met de Egyptenaren, het derde deel over de maffe zebra en zijn gigagrappig vrienden, is zeker net zo leuk als voorafgaande delen en begint superspannend! Na de korte strip om even uit te leggen waar het verhaal verder gaat zit Julius meteen in doodsnood. Om het verhaal te begrijpen is het wel handig de eerdere boeken gelezen te hebben, omdat Julius heel veel vrienden heeft en dan weet je hun rol in het verhaal. (Onderaan in dit blog staan alle personages.) Het verhaal wordt ondersteund door heel veel grappige tekeningen met tekstwolkjes en ondertussen leer je meteen wat over Egypte.
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.
Met dank aan Uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Eerder las ik ook Jullius Zebra Rollebollen met de Romeinen.
Zelf dit boek aanschaffen?
Ideeën mini leeslessen Julius Zebra Ellende met de Egyptenaren
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Julius Zebra Ellende met de Egyptenaren zijn:
- Start met voorlezen bij Hoofdstuk ‘een Schip met sukkels…‘ op bladzijde XI en lees voor tot ‘…HULP HALEN!’ op bladzijde XIV.
Leesvraag: Waarmee heeft een personage in jouw boek hulp nodig? Hoe kan het probleem opgelost worden? - Lees voor op bladzijde XXXVI ‘Wie ben jij…’ t/m bladzijde XXXVII ‘…valsspelen!’ en vraag aan de kinderen in welk land hun boek zich afspeelt.
- In het boek staan moeilijke woorden, zoals flottielje (CXLI), sommeerde, processie, baldakijn, ceremoniële, hoogwaardigheidsbekleders en nog veel meer.
Vertel het moeilijke woord. Wie weet wat het betekent?
Betekenis uit de context halen: Lees een stukje rond het moeilijk voor, wie weet nu wat het betekent?
Is het van belang om dit woord te weten om het verhaal te begrijpen?
Herhaal de vijf-vinger regel (beschreven in een eerder blog: Staan er op het eerste blad meer dan 5 moeilijke woorden, dan is het boek meestal te moeilijk.
Leesvraag: Vraag de kinderen aan het einde van leestijd welke moeilijke woorden in hun boek stonden. - In hoofdstuk 6 komen ze in Alexandrië. Laat de afbeelding zien. Zou deze plaats echt bestaan?
Leesvraag: Zijn er in jouw boek plaatsen omschreven die echt bestaan?
Overige ideeën:
- Sociaal-emotionele ontwikkeling:
1. Op bladzijde XXX en XXXI wil Milus de Leeuw zijn vrienden in de steek laten. Hij laat zich niet om praten om te blijven. Laat jij je makkelijk ompraten of blijf je bij je eigen plannen?
2. Personages in het boek:
– Julius Zebra
– Cornelius Wrattenzwijn, slimme vriend van Julius
– Septimus: oude baas van Julius slechterik
– Milus de Leeuw
– Plinie de Muis
– Brutus, broer Julius
– Felix: domme antilope
– Lucia: krokodil
– Rufius de Giraffe
– Debra
– Khepi het kevertje
– Imhotep de priester
Op welke personage lijkt jij het meeste? Waarom?
Als er een toneelstuk van het boek gemaakt zou worden, welke rol wil je dan spelen? - Lees voor op bladzijde CLXXX ‘Milus heeft…’ t/m ‘...teruglegt.’ op bladzijde CLXXXV. Dit stuk gaat over stelen en terugleggen. Ga in gesprek met de kinderen over stelen. Waarom doen mensen dat?
- Taal en tekenen: Achter in het boek staat ons alfabet met daarbij de Hiëroglyfen uit Egypte. Schrijf je naam in Hiëroglyfen. Misschien kan je zelf een boodschap schrijven.
- Kijk bij mijn vorige blog over Julius Zebra waarbij ik uitleg en een werkblad geef over rekenen met Romeinse cijfers: wat betekent een C, en een L, en een V en een X en een I?
Maak 10 sommen met Romeinse cijfers en laat je buurman of vrouw ze oplossen. Achterin het boek staat hier een speciale uitleg voor.