Home / Ideeën mini leesles / Kom erbij (Prentenboek van de KBW18)

Kom erbij (Prentenboek van de KBW18)

‘Is er misschien nog een plaatsje vrij?’
Iedereen roept:
‘KOM ERBIJ!”
– Kom erbij – 

Dit boek is geschikt om voortelezen aan kinderen in groep 1 en 2.

Het verhaal

Prentenboek KinderboekenweekKit en Pelle lopen het park in en ontdekken iets wat er gisteren nog niet was. Midden op hun veldje staat iets onder een groot geel doek met afzetlint eromheen.

Kit laat zich niet afschrikken en klimt onder het lint door. Al snel komt Pelle haar achterna, samen beklimmen ze het gele doek en beleven een avontuur op een paard. Ajoub ziet de twee spelen en vraagt of hij mee mag doen. Pelle vindt dat er maar plaats voor twee is… Maar Kit roept:

Plaats genoeg! Kom erbij!

Zo beleven de vriendjes steeds een nieuw avontuur en komen er steeds meer vrienden bij.

Recensie

Kom erbij is het prentenboek voor de kinderboekenweek van Milja Praagman. Het sluit perfect aan bij het thema Vriendschap en het motto Kom erbij. Pelle heeft elke keer twijfels of anderen er wel bij kunnen, maar van Kit mag iedereen mee doen.

Dit boek zat in het lespakket bij de Kinderboekenweek van het CPNB.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan tijdens de kinderboekenweek voor €6,95 in de plaatselijke boekhandel.

Ideeën mini leeslessen Kom erbij

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezLuuk en Lotje Het is carnaval!en sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Kom erbij interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:

Voor het voorlezen:

  • Bekijk de kaft. Wat zie je?
  • Lees de titel voor ‘Kom erbij‘. Waarbij?
  • Waar zal dit boek over gaan?

Tijdens het lezen:

  • Wat zou er onder het gele doek staan?
  • Er is maar plaats voor twee,’ zegt Pelle.’ Klopt dat?
  • Elke keer komt er iemand bij, daarna verandert het gele doek. Laat de kinderen voorspellen wat het nu zal zijn?

Na het lezen:

  • Zeg jij wel eens ‘kom erbij’ tegen anderen?
  • Tegen wie zou jij ‘kom erbij’ willen zeggen?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties/de tekst: woestijn, vuurspuwende draak.
  • Uitleggen met andere woorden: nachtmerrie, temmen, onthullen.

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Kom erbij.

Overige ideeën

  • Speel het prentenboek na. Hoeveel kinderen kunnen erbij?
  • Plaats zelf voorwerpen onder een gele doek. Denk aan een stoel, bank, hoepel, m2, etc. Hoeveel kinderen passen erbij?
  • Plaats een bank met een gele doek eroverheen in de poppenhoek. Wat kunnen de kindeen er allemaal mee?

Andere boeken voor groep 1-2 over vriendschap