‘Ik geloof niet wat je zegt.
Jouw krokodillentranen zijn niet echt‘
– Krokodillentranen –
Dit is een prentenboek.
Het verhaal

Krokodil heeft honger. Hij is niet meer zo snel als dat hij ooit geweest is. Daarom lokt hij dieren héél dichtbij, zodat hij ze alsnog kan opeten. Dat doet hij met krokodillentranen! De zebra, het nijlpaard en de springbok trappen in de list, maar weten toch te ontsnappen aan de krokodillentanden. Dan komt schildpad, hij heeft een oplossing: je kunt ook iets anders eten dan dieren! Zou krokodil planten gaan proeven?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Krokodillentranen is een verhaal met een herhalend element: de krokodil probeert dieren te lokken met krokodillentranen en de dieren weten net op tijd te ontsnappen. De krokodil zet bewust zijn tranen in om te krijgen wat hij wil, maar het lukt hem daarmee niet om zijn doel te bereiken. Dan komt schildpad met een hele andere oplossing en die oplossing blijkt ook goed te zijn!
Het inzetten van tranen om je zin te krijgen zal voor veel kinderen herkenbaar zijn. Krokodillentranen is daarom een leerzaam verhaal over het zoeken naar andere oplossingen in plaats van huilen om je zin te krijgen. Achter in het boek is een uitleg toegevoegd over wat krokodillentranen zijn en wat daar mogelijk de herkomst van is. Ook staat daar beschreven wat krokodillen eten en dat blijkt meer te zijn dan alleen vlees! Deze bladzijde is een leuke toevoeging aan het leuke verhaal geschreven door Bella Makatini. Juli Abbot maakte vrolijke en kleurrijke tekeningen bij het verhaal, wat het verhaal aantrekkelijk maakt om naar te kijken.
Met dank aan uitgeverij Clavis voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën voorlezen Krokodillentranen
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Krokodillentranen kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
Introductie en voorlezen
Als introductie:
Stel de kinderen de volgende vraag: Wat denk je dat krokodillentranen zijn?
Voor het voorlezen:
Bekijk met de kinderen de kaft en praat erover voor je start met voorlezen. Je kunt dit doen door te vragen wat ze zien en of ze een idee hebben wat dat betekent.
Vertel kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kinderen nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dit als volgt kunnen:
- De krokodil in dit verhaal heeft honger. Hij wil dieren lokken om op te eten door te huilen. Zou dat hem lukken?
Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen. Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien (liefst via het digibord). Moeilijke woorden op de pagina leg je van tevoren uit in kindertaal eventueel met hulp van de illustratie.
Bij volgende keren voorlezen is het mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.
Maak een keuze uit onderstaande vragen:
Analyseren | |
Kijk en vergelijk | Wat is/zijn (een) overeenkomst(en) tussen ‘krokodillentranen’, ‘een traan van verdriet’ en ‘een traan van geluk’? Wat is het verschil? Maak er eventueel met de kinderen illustraties bij om de uitdrukkingen te verduidelijken. |
Betwijfelen | Wat denk je dat een krokodil eet? Zou dat een zebra, nijlpaard en springbok zijn? Lees daarna het stukje ‘Wat eten krokodillen?’ voor van de laatste bladzijde. |
Evalueren | |
Bedenken | Hoe komt het dat krokodil toch naar de schildpad luistert in plaats van hem op te eten? |
Oplossen | De krokodil in dit verhaal heeft honger. Het inzetten van krokodillentranen helpt hem niet om een dier op te eten. Wat kan krokodil nu doen? |
Voorspellen | Voor het lezen: Waarom denk je dat de krokodil aan het huilen is? Wat zijn krokodillentranen? Lees daarna het stukje ‘Wat zijn krokodillentranen’ voor van de laatste bladzijde. |
Ontwerpen | Wat is het doel van de krokodil in dit verhaal? En welke middelen zet hij daarvoor in? |
Creëren | |
Grote ideeën | Op welke manier denk je dat een krokodil zijn prooi vangt? |
Verbinden | Zet jij weleens tranen in om jouw zin te krijgen? Wanneer doe je dat en wat is het resultaat? |
Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:
- Met behulp van de illustraties: oever, rivier, zebra, dunne traan, bek, wijd open, kaken, weggerend, rennen, overkant, nijlpaard, tranen glijden, springbok, eindelijk beet, bromt, brult, buldert, komen en stromen, plas, boom, gras, grassprietje, blaadje, gele bolletjes, bes.
- Uitleggen met andere woorden: vroeger, graast, vlakbij, doen alsof, kermt, troosten, wurmt, traan van verdriet, oever.
- Door de woorden voor te doen met het boek: vlakbij, langzaam.
- Door in het echt te laten zien: bromt, snel, sterk, pakken, stil, sluipt, stap achteruit, tandpijn, slaapt.
Werken vanuit essentiële thema’s
In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.
Kies een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Uitleg over het essentiële thema lees je in het blog Werken met essentiële thema’s.
Essentieel thema
Binnen een essentieel thema werk je met een centrale zin en woord. Uitleg over de centrale zin en het centrale woord lees je het blog Geletterdheid met prentenboeken.
Bij dit boek past het essentieel thema:
Jij en ik
‘Jij en ik’ is een breed essentieel thema wat goed centraal kan staan aan het begin van een schooljaar. Het staat voor kennismaken, samenwerken, samen delen en dus ook soms niet je zin krijgen!
De zin die centraal kan staan is: ‘Krokodillentranen zijn niet echt’.
Als centrale woord zou ik ‘krokodillentranen‘ kiezen.
Andere essentiële thema’s bij dit prentenboek kunnen zijn:
- Wat eten we vandaag?
- Waar of nietwaar?
Mogelijke activiteiten
Creatief schrijven:
‘Ik geloof niet wat je zegt. Jouw krokodillentranen zijn niet echt’. Wat geloof jij niet? Teken en schrijf het het op!
Muziek:
Zing het liedje: De krokodil ligt in het water, de krokodil komt naar je toe, de krokodil komt steeds een beetje nader en hap, au, bijt hij in je bil!
Versje:
Op een klein bruggetje
Zat een krokodilletje
Ieder die er langskwam
Die beet hij in zijn billetje
Stoute, stoute krokodil
Bijt jij zomaar in mijn bil?
Moet ik de politie halen?
Dan moet jij heel veel centjes betalen!
Sociaal-emtioneel
Het spel KrokoLoko is een memoryspel. De kinderen moeten eerst met een dobbelsteen gooien om vervolgens een kaart van tafel te pakken met daarop een lucht, land of waterdier wat overeenkomt met de gegooide dobbelsteen. Kinderen oefenen hierbij het wachten op de beurt, het onthouden van de kaarten die op tafel liggen en omgaan met teleurstellingen wanneer je een beurt moet overslaan of wanneer een kind een kaartje van jouw krokodil mag afpakken. De speler met de langste krokodil wint het spel.
Natuur:
Filmpje ‘Hoe eet een krokodil‘.
Televisie aflevering
Aflevering van Zin in Zappelin waarin buurman Ron zegt een heldendaad te hebben verricht door de buurt te beschermen tegen een krokodil. Je ziet hoe je een krokodil kunt knutselen van eierendozen, je bekijkt het krokodillenspel en zing mee met het liedje ‘Onder mijn bed’.
Sociaal-emotioneel
Vertel iets over jezelf wat waar is én iets wat niet waar is. Kunnen de kinderen raden wat echt is en wat niet? Kunnen ze zelf ook iets bedenken?
Andere titels bij het thema
- Morgen ben ik de baas – over je zin (niet) krijgen (bekijk de mini leeslesideeën).
- Een voor jou, twee voor mij – over (eerlijk) delen (bekijk de mini leeslesideeën).
- Twee vechtende eekhoorntjes – over ruzie maken en samen delen.
- Waarom ben ik (soms) verdrietig – Over redenen om verdrietig te zijn en het uiten van verdriet op verschillende manieren.
Dit blog is geschreven door gastblogger Sandra.