Home / Ideeën mini leesles / Bovenbouw / Luister nooit naar je moeder

Luister nooit naar je moeder

[DOOR LINDA] ‘De levensles die Margherita ons met haar directe manier van spreken leert, is dat we niet om de hete brij heen moeten draaien. Heb je goed over iets nagedacht? Wees dan MOEDIG en spreek je uit, ook als je daarmee anderen tegen de haren in strijkt. Als dappere en slimme mensen dat in het verleden niet gedaan hadden, dan geloofden we nu nog steeds dat de aarde een pannenkoek was.‘
– Luister nooit naar je moeder –

Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 7 om zelf te lezen.

Het verhaal

Luister nooit naar je moederIn de geschiedenis zijn er een heleboel vrouwen geweest die belangrijke dingen hebben ontdekt, die boeken hebben geschreven en die andere belangrijke dingen voor de wereld, voor gelijkheid en voor vrede hebben gedaan. Veel van deze vrouwen hadden het moeilijk, omdat de mening en de kennis van vrouwen niet belangrijk werd gevonden. Mannen gingen er vanuit dat vrouwen er waren om te koken en voor de kinderen te zorgen, er verder niets konden.

Tegenwoordig zijn er ook vrouwen die goede en belangrijke dingen doen en lijkt er op dat gebied steeds meer gelijkheid. Helaas blijven er mensen nodig die strijden voor vrede en gelijkheid op alle fronten.

Ga op ontdekking over George Eliot, Calamity Jane, Marie Curie, Virginia Woolf en Billie Jean King. Weet jij wat zij voor de wereld betekenden? Of weet je dat van één van de andere vrouwen die in het boek worden besproken?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar en hieronder de boektrailer:

Recensie

De titel van het boek ‘Luister nooit naar je moeder’ is een regel uit een gedicht van Annie M.G. Schmidt. Zij is één van de vele vrouwen die in dit boek worden besproken.

Ieder hoofdstuk begint met een verhaaltje, dat een soort inleiding is op de vrouwen die daarna worden besproken. Hun namen komen in het verhaaltje voor. Er worden vrouwen besproken die nog in leven zijn, maar ook vrouwen die lang geleden leefden. Per persoon wordt op één pagina toegelicht wie zij was en wat voor wijze raad we uit haar leven kunnen trekken.

Elk boek heeft zijn eigen smaak. Je hebt zoete boeken, bittere boeken, maar ook ongezouten boeken en boeken die zo pittig zijn dat je ervan in vuur en vlam staat. Wees een slokop als je lees, en verorber al die soorten boeken met smaak, net zoals Maya.’

Een indrukwekkende lijst met vrouwen, bekend en minder bekend, die allen het verschil hebben gemaakt. Het was opvallend hoeveel vrouwen er streden tegen ongelijkheid en hoeveel vrouwen niet serieus genomen werden omdat zij vrouw waren.

Ik denk dat het boek vooral meisjes aan zal spreken, al is het zeker ook interessant voor jongens. Kinderen met interesse voor geschiedenis en gelijke rechten zullen van dit boek smullen. Na dit boek nog zin om verder te lezen over deze imposante vrouwen dan is de serie Van klein tot groots een aanrader.

Met dank aan Uitgeverij Lannoo voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek hier.

Ideeën mini leeslessen Luister nooit naar je moeder

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Luister nooit naar je moeder zijn:

  • Josephine Bakker streed tegen racisme en probeerde duidelijk te maken dat iemands huidskleur nooit een reden mag zijn om hem of haar anders te behandelen. Lees bladzijde 12 ‘Josephine Bakker‘ voor. Weet jij welke mensen er nog meer strijden of streden tegen racisme?
    Leesvraag: Is er in jouw boek sprake van racisme of mensen die anders worden behandeld?
  • George Eliot was eigenlijk een vrouw, maar omdat mensen in haar tijd dachten dat vrouwen geen boeken konden schrijven, besloot ze een mannennaam aan te nemen. Zij trok zich niets aan van de mening van anderen en koos zelf wat ze wilde doen en met wie. Lees bladzijde 14 ‘George Eliot‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die zich niets aantrekt van de mening van anderen?
  • Jane Austen had een rijke verbeelding en verzon vroeger veel avonturen. Uiteindelijk zou haar verbeelding haar zes romans opleveren, die pas na haar dood wereldberoemd werden. Lees bladzijde 17 ‘Jane Austen‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand met een rijke verbeelding?
  • Malala Yousafzai wilde graag naar school, maar mocht niet van de Taliban. Zij waagde haar leven voor het recht van alle meisjes, om naar school te mogen. Lees bladzijde 20 ‘Malala Yousafzai‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die zijn leven waagt voor een ander?
  • Maya Angelou kon niet naar school. Zij heeft veel kennis opgedaan door het lezen van boeken. Ze las twee tot drie boeken in de week en heeft er zelf ook een aantal geschreven. Lees bladzijde 32 ‘Maya Angelou‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die gek is op lezen?
  • Elisabeth Blackburn ontdekte belangrijke dingen over de werking van de chromosomen, telomeren en de relatie met veroudering. Lees bladzijde 42 ‘Elizabeth Blackburn‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die een belangrijke ontdekking doet?
  • Junko Tabei wilde graag de Mount Everest beklimmen, maar omdat ze een vrouw was kreeg ze hier in eerste instantie geen toestemming voor. Ze bleef jarenlang doorzetten totdat ze eindelijk haar plan kon uitvoeren. Lees bladzijde 60 ‘Junko Tabei‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die echt een doorzetter is?
  • Nellie Bly ging op onderzoek als journalist, om haar mening te kunnen uiten. Ze geloofde in zichzelf en was ervan overtuigd dat ze het juiste deed. Lees bladzijde 62 en 63 ‘Nellie Bly‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die overtuigt is van zijn eigen kunnen?
  • Margherita nam geen blad voor haar mond en zei altijd precies waar het op stond. Lees bladzijde 68 ‘Margherita Hack‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand die geen blad voor zijn mond neemt?
  • Josephine Cochrane vond het doen van de vaat zo’n vervelende klus dat ze er een machine voor uit heeft gevonden. Al in 1893 presenteerde zij haar idee op de Wereldtentoonstelling. Lees bladzijde 98 ‘Josephine Cochrane‘ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die een machine kan gebruiken voor een vervelend klusje?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Luister nooit naar je moeder.

Overige ideeën

  • Machine ontwerpen: Josephine Cochrane vond het doen van de vaat zo’n vervelende klus dat ze er een machine voor uit heeft gevonden. Al in 1893 presenteerde zij haar idee op de Wereldtentoonstelling. Lees bladzijde 98 ‘Josephine Cochrane‘ voor. Ontwerp nu zelf een machine voor een klusje dat jij vervelend vindt om te doen.
  • Racisme: Josephine Bakker streed tegen racisme en probeerde duidelijk te maken dat iemands huidskleur nooit een reden mag zijn om hem of haar anders te behandelen. Lees bladzijde 12 ‘Josephine Bakker‘ voor. Stel je voor dat jij haar mag helpen met actie voeren. Hoe zou je dat dan aanpakken?
Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!